کد خبر: 671638
تاریخ انتشار :

ضوابط کاشت میلگرد در بتن

ضوابط کاشت میلگرد در بتن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

ضوابط کاشت میلگرد در بتن به منظور تقویت و مقاوم سازی درست سازه لازم و ضروری است. به کمک کاشت میلگرد می توان عضو جدیدی به سازه اضافه کرد و یا اینکه ابعاد اعضای سازه را افزایش داد. همچنین امکان تغییر در نقشه اجرایی ساختمان را فراهم می نماید. کاشت میلگرد با کمک مواد پایه سیمانی، چسب کاشت و یا با استفاده از مهار مکانیکی انجام می شود. برای هر یک از این روش ها ضوابط کاشت میلگرد در بتن تعیین شده است.

بهترین راه برای اعمال اصلاحات سازه (در صورت نیاز) برای زمانی که آرماتوربندی ساختمان انجام و بتن توسط میکسر بتن ساخته و ریخته شده باشد، کاشت میلگرد است. یکی از روش ها برای کنترل کیفیت کاشت، آزمایش مقاومت کششی میلگرد یا آزمایش pull off است که توسط آزمایشگاه بتن انجام می شود.

جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره در زمینه ضوابط کاشت میلگرد در بتن ، می توانید از طریق شماره تلفن ۶۲۹۹۹۶۷۵-۰۲۱ و یا وبسایت omranmodern.com با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشد. همچنین عمران مدرن ارائه دهنده انواع خدمات ساختمانی از جمله آزمایش خاک ، بتن و ... می باشد.

 

8

 

الزامات ضوابط کاشت میلگرد در بتن

اطلاع از ضوابط کاشت میلگرد در بتن لازم و ضروری است و طراحان و پیمانکاران فعال در این زمینه باید با این ضوابط آشنایی کامل داشته باشند. ضوابط کاشت میلگرد در بتن بر این اصل که مقاومت کششی کل از مقاومت کششی میلگرد بیشتر باشد، استوار است.

بر اساس ضوابط کاشت میلگرد در بتن ، پیش از آغاز عملیات کاشت نیاز به آماده سازی سایت می باشد. در ابتدا باید سوراخ هایی مطابق با نقشه ها حفر گردد. سوراخ های تعبیه شده برای کاشت میلگرد باید از هر گونه مواد اضافی همچون ذرات گرد و غبار عاری گردند. بدین منظور از برس و یا سیستم های مکنده استفاده می شود. علاوه بر گرد و غبار و مواد روغنی، حفره ها باید از هر گونه دانه های سست یا سطوح فاقد استحکام نیز عاری گردند. همچنین سطح داخلی حفره ها باید کاملا خشک باشد تا مانع چسبندگی و اجرای مناسب آرماتور نشود.

بتن باید از نظر وجود ترک یا ریز ترک مورد بررسی قرار گیرد. همچنین باید کاملا خشک باشد. پس از کاشت نیاز به عمل آوری چسب یا ملات می باشد که زمان آن با توجه به درجه حرارت محیط تعیین می گردد. مطابق با ضوابط کاشت میلگرد در بتن ، بارگذاری باید پس از طی شدن زمان عمل آوری انجام شود. برای اتصال بهتر میلگرد و بتن، بر اساس ضوابط کاشت میلگرد در بتن ، آرماتورهای آجدار توصیه می گردد.

همان طور که پیشتر نیز بیان شد به منظور کنترل کیفیت عملیات، از آزمایش pull off استفاده می شود. جاری شدن میلگرد نشان دهنده انجام صحیح فرآیند کاشت می باشد. در صورتی که میلگرد برآمده شود و یا اینکه از بتن خارج شود (قلوه کن شدن بتن)، نشان دهنده عدم طراحی و اجرای درست فرآیند کاشت میلگرد است.

9

 

 

جدول ضوابط کاشت میلگرد در بتن

در طی این سال ها بررسی و تحقیقات متعددی بر اساس ضوابط کاشت میلگرد در بتن انجام شده است. در جدول زیر نتایج یکی از آزمایش های معتبر مربوط به عمق کاشت میلگرد در بتن بر اساس تحقیقات انجام شده، ارائه شده است.

 

جدول ۱- عمق کاشت میلگرد در بتن

مقاومت کششی میلگرد (ton)

عمق کاشت میلگرد (mm)

سایز بولت (mm)

۶/۵

۱۱۰

۱۴

۸

۱۳۰

۱۶

۱۰/۵

۱۵۰

۱۸

۱۵

۱۷۰

۲۰

۱۷

۱۹۰

۲۲

۲۰

۲۱۰

۲۴

۲۵

۲۵۰

۲۸

 

 

تعیین عمق بر اساس ضوابط کاشت میلگرد در بتن

تعیین عمق با توجه به ضوابط کاشت میلگرد در بتن از آنجایی حائز اهمیت است که در صورت ایجاد حفره با عمقی بیشتر از عمق مورد نیاز، مصرف میلگرد، ملات، چسب و ... افزایش می یابد. در صورتی که حفره ها با عمق کمتر از مقدار مورد نیاز حفاری شوند، اتصال مناسب بین میلگرد و بتن ایجاد نمی گردد. به منظور تعیین عمق استاندارد کاشت میلگرد باید پارامترهایی همچون فاصله کاشت میلگردها، قطر آرماتورها، میزان مقاومت لازم و ... را مدنظر قرار داد.

 

تعیین فاصله کاشت بر اساس ضوابط کاشت میلگرد در بتن

فاصله بین حفره ها از دیگر موارد حائز اهمیت در کاشت میلگرد می باشد. در صورتی که فاصله حفره ها بیشتر از حد استاندارد در نظر گرفته شود، کارایی و توانایی حمل بار کاهش می یابد. در صورت کمتر بودن فاصله نیز احتمال ترک خوردگی بتن و تضعیف آن وجود دارد.

 

ضوابط کاشت میلگرد در بتن با مواد پایه سیمانی

ضوابط کاشت میلگرد در بتن با مواد پایه سیمانی و روش اجرای آن با توجه به موارد ذکر شده می باشد. در این روش قطر حفره ها بیشتر از قطر آرماتور در نظر گرفته می شود. قطر حدودی حفره ها تقریبا ۵ میلیمتر بزرگتر از قطر میلگرد می باشد. به منظور کاشت، دو سوم حفره را با ملات پر کرده و سپس میلگرد را با فشار وارد آن می کنند. ملات پایه سیمانی باید به اندازه ای روان باشد که تمامی خلل و فرج حفره را پر نماید.

 

ضوابط کاشت میلگرد در بتن با چسب

چسب هیلتی از معروف ترین و پر استفاده ترین چسب های مورد استفاده برای کاشت میلگرد یا بولت می باشد. مراحل اجرای آن و ضوابط کاشت میلگرد در بتن مشابه با حالت قبل بوده و به منظور اتصال بهتر، میلگرد را به صورت دورانی وارد حفره می نمایند. بر اساس ضوابط کاشت میلگرد در بتن ، آرماتورها پیش از کاشت باید با ضد زنگ پوشانده شوند.

10

 

 

ضوابط کاشت میلگرد در بتن با مهار مکانیکی

در این روش از یک وسیله مخروطی شکل دارای غلاف چاکدار، به منظور کاشت میلگرد استفاده می شود. مراحل اولیه کاشت همانند روش های قبلی است. بر اساس ضوابط کاشت میلگرد در بتن ، قطر حفره ها در حدود ۲ تا ۳ میلیمتر بزرگتر از قطر آرماتور در نظر گرفته می شود. آرماتور را به همراه مهار مکانیکی وارد حفره می کنند. با چرخاندن پیچ بالای آرماتور، پره ها باز شده و به دیواره حفره ها می چسبند.

جهت استعلام قیمت و دریافت مشاوره در زمینه ضوابط کاشت میلگرد در بتن ، می توانید از طریق شماره تلفن ۶۲۹۹۹۶۷۵-۰۲۱ و یا وبسایت omranmodern.com با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها