کد خبر: 672247
تاریخ انتشار :

درآمدی بر انواع تابلو فرمان آسانسور

قبل از این که به معرفی انواع تابلو فرمان آسانسور بپردازیم، شرح مختصری درباره تابلو فرمان خدمت شما ارائه می شود. تابلو فرمان آسانسور یا (Elevator control panel) مغز هوشمند و متفکر در هر آسانسور به شمار می رود. تابلو فرمان مکانی است که فرامین لازم برای کارایی درست آسانسور صادر می شود. این تابلو وظایفی دارد که از عمده آنها می توان به پردازش اطلاعات، باز و بسته کردن در کابین و ... اشاره کرد.

درآمدی بر انواع تابلو فرمان آسانسور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

انواع تابلو فرمان آسانسور کدام ها هستند؟

انواع تابلو فرمان آسانسور در فرم ها و ساختارهای گوناگونی طراحی و ساخته می شوند. از روی همین اختلافِ فرم و قاعده است که تابلوها تقسیم بندی می شوند. خوب است بدانید، قبل از خرید تابلو فرمان آسانسور حتما از تمامی خصوصیات و ویژگی های ظاهری، فنی و عملکردی آنها مطلع شوید. کارشناسان فروش موظف هستند به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ های روشن و مبسوطی ارائه دهند. در ادامه به صورت فهرست وار به انواع مختلف این تابلوها اشاره می شود.

انواع مختلف تابلو فرمان آسانسور بر مبنای نقشه بندی مدارات

  • تابلو فرمان رله ای
  • پی ال سی
  • دیجیتالی
  • میکرو کنترلری یا میکرو پروسسوری
  • دو سرعته  و تک سرعته یا درایودار
  • تابلو فرمان هایی با موتور گیرلس
  • تابلو فرمان هیدرولیک
  • برد فرمان هیدرولیک تلفیقی

تابلو فرمان رله ای یکی از  انواع تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان رله ای یکی از انواع تابلو فرمان آسانسور می باشد. این تابلوها قدیمی ترین نوع خود بوده و از نظر قطعات و تجهیزاتی که در آنها تعبیه شده است، شبیه بردهای صنعتی کنتاکتوری هستند. این تابلوها از آن جهت که عملکردی ضعیف داشته و قادر به هماهنگی با سایر فناوری جدید سیستم آسانسورها نبودند، کم کم میدان رقابت را ترک کردند و جای خود را به انواع مدرن تر و ایمن تر دادند.

تابلو فرمان پی ال اسی

تابلو فرمان پی ال اسی نیز یک نوع دیگر از انواع تابلو فرمان آسانسور می باشد. این قطعات جهت کنترل سیستم آسانسور طراحی شده اند. پی ال سی دستگاهی است که به پورت های ورودی و خروجی، مبدل های ولتاژ، حافظه و همچنین پردازنده تجهیز شده اند. ناگفته نماند، از نظر برق صنعتی، سیستم آسانسور نیز مانند دیگر سیستم های صنعتی است لذا در این سیستم ها نیز قاعده اجرایی، ورودی و خروجی و حفاظت را می توان با پی ال سی ها انجام داد. نکته مثبت پی ال سی در این است که برنامه پذیر می باشد اما از جهت عملی مقرون به صرفه نیست.

 تابلو فرمان پی ال سی

 

 

تابلو فرمان دیجیتالی

اگر بخواهیم از انواع تابلو فرمان آسانسور نام ببریم، تابلو فرمان دیجیتالی یکی از آنهاست. در این نوع قطعات، راندمان آسانسور با کمک آی سی های دیجیتالی، فرماندهی و حفاظت می شوند. با این همه از این گونه تابلوها در مقایسه با تابلو میکروکنترلری استفاده کمتری می شوند. اگر قصد تغییر دادن برنامه در تابلو فرمان دیجیتالی را دارید، باید آی سی ها را عوض کنید. قاعده کاری تابلو فرمان دیجیتالی مانند رله ای است با این فرق که از گیت های دیجیتالی نظیر And، Or، Not برخوردار هستند. این گیت ها جهت دریافت و تحلیل و پردازش داده ها مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند دستورات لازم را به نحو شایسته ای ارسال کنند.

تابلوهای میکرو کنترلری یا میکرو پروسسوری

در بین انواع تابلو فرمان آسانسور، تابلو فرمان میکروکنترلر از پرکاربردترین آنها می باشد. میکروکنترلر تابلویی است که از بخش های بسیاری جهت فرماندهی و کنترل پروسه های صنعتی بهره‌مند است. همه این قسمت ها به صورت یکجا و در یک بسته مخصوص جای داده شده اند.

تابلو فرمان با تکنولوژی دو سرعته

 

 

تابلو دو سرعته و یک سرعته

انواع تابلو فرمان از جهت حرکت نیز مورد تقسیم بندی قرار می گیرند. تابلو فرمان دو سرعته و یک سرعته از این دست موارد هستند. در بردهای دو سرعته جهت آسانسورهایی مورد استفاده قرار می گیرند که موتور آن از دو سیم پیچ برای دو سرعت گوناگون طراحی شده باشند. موتور در این نوع طراحی به شکل راه اندازی مستقیم کارایی دارد. به این معنی که نخست موتور با سیم پیچ دور تند حرکت خود را آغاز می کند و سپس به سرعت مورد نظر خود می رسد. در نوع تک سرعته آن نیز در تابلو فرمان، یک درایور تعبیه شده است. درایور که وظیفه اش تغییر در سطح فرکانس و ولتاژ می باشد، شرایط خوبی را برای استارت موتور به وجود می آورد. این نوع تابلوها باعث حرکت نرم موتور خواهند شد.

تابلوهایی با تابلو فرمان گیرلس

در بین انواع تابلو فرمان آسانسور، تابلو فرمان هایی وجود دارد که مخصوص ساختمان هایی است که موتورخانه ندارند. اگر ساختمان شما نیز فضای کافی برای تاسیس موتور خانه ندارد، بهترین گزینه خرید موتورهای گیرلسی است. این تابلو فرمان ها در ساختمان های بالاتر از سی طبقه نصب می شوند.

تابلو فرمان هیدرولیک

تابلو فرمان هیدرولیک نیز در انواع تابلو فرمان آسانسور جای می گیرد. این نوع تابلوها بیشتر برای آسانسورهایی کاربرد دارند که بیشتر از هشت طبقه هستند. این نوع تابلوها دارای ویژگی های زیر هستند:

  • نگهداری کامل از موتور و قابلیت تنظیم آن
  • نگهداری از پمپ به وسیله قطعه کنترل بار
  • توانایی تاسیس و راه اندازی انواع مختلف پاور یونیت هایی که در بازار موجود می باشند
  • توانایی راه اندازی برای گونه های مختلف درب های دی سی و ایی سی مانند درب های اتوبوسی، سلکوم دویست و بیست و ...
  • توانایی راه اندازی تا هشت طبقه کلکتیودان و شش طبقه سلکتیو با کمک جعبه رویزیون.

    تابلو فرمان هیدرولیک تلفیقی نیز دارای ویژگی هایی است که می توان به این موارد اشاره کرد:

  • توانایی کنترل و نظارت بر انواع پاورپوینت ها با توجه به شیرهای گوناگون
  • تاسیس سیستم های هیدرولیک با توجه به اشکال و فرم های مختلف
  • بهره مندی از سیستم کنترل بار و فاز جهت تشخیص درست آن و نگهداری از موتور در مقابل جریان اضافه
  • امکان رله سازی کردن برای هم سطح سازی دوباره
  • گزینش قاعده پاسخگویی به فرامین به شیوه کلکتیودان یا تمام کلکتیو
  • توانایی تنظیم و بازنشانی موتور
  • توانایی فرماندهی آسانسور به شکل داپلکس و سیمپلکس
  • قابلیت ثبت ده فرمان آخر و نشان دادن آنها
  • توانایی پاسخ دهی به فرمان ها تا هشت توقف به شیوه پارالل و شانزده توقف به شیوه سریالی و...

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها