کد خبر: 673222
تاریخ انتشار :

تکنیک های افزایش آمادگی برای کنکور

تکنیک های افزایش آمادگی برای کنکور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اکثر افراد معتقد هستند که سرنوشت و آینده فرزندانشان به نتیجه کنکور گره خورده است. به همین دلیل آزمون سراسری چالش بزرگی برای نوجوانان به شمار می‌رود. ازاین‌رو بسیاری از دانش آموزان دائماً دنبال پیدا کردن روش‌هایی برای افزایش آمادگی برای کنکور هستند.

با توجه به اهمیت کنکور و سختی‌هایی که سر راه داوطلبان وجود دارد، اساتید و کارشناسان تلاش کرده‌اند تا راه‌های مختلفیسسس را برای افزایش آمادگی برای کنکور پیدا کنند. و البته در بسیاری از موارد موفق هم بوده‌اند. دانش آموزان زیادی با استفاده از این تکنیک‌ها توانسته‌اند به رتبه‌های برتر و رشته‌های دلخواهشان دست یابند.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم از دانش و تجربه کارشناسان مختلف موسسه آیدی نوین بهره برده و روش‌های آمادگی برای کنکور را به‌صورت خلاصه بررسی کنیم:

استفاده از بودجه‌بندی

بهترین روش آمادگی برای کنکور، شروع مطالعه از دوران دبیرستان است. آگاهی از بودجه‌بندی دروس یکی از مزیت‌های بزرگی است که به داوطلبان کمک می‌کند تا از همان ابتدا اولویت‌بندی مناسبی برای مطالعه داشته باشند. منظور از بودجه‌بندی دروس، قسمت‌هایی از کتب درسی است که مورد توجه طراحان کنکور قرار دارد و اکثر تست‌ها از این مباحث طرح می‌شوند.

داوطلبان هر گروه می‌توانند با توجه به اهمیت و ضریب منابع، از این بودجه‌بندی‌ها برای افزایش آمادگی کنکور بهره ببرند.

 

  • دراین‌بین داوطلبین گروه آزمایشی انسانی با بیشترین تنوع درسی روبه‌رو هستند. تست‌های این دروس نیز می‌تواند متفاوت باشد و به‌صورت مفهومی، حفظی و محاسباتی مطرح گردد. به همین دلیل اهمیت بودجه‌بندی کنکور انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها احساس می‌شود داوطلبان می‌توانند با اولویت‌بندی صحیح روی مطالب مهم تمرکز کرده و از حفظ کردن اطلاعات اضافی معاف بشوند.
  • دانش آموزان رشته تجربی که به خاطر متقاضیان زیاد رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی مجبورند برای دروس زیست و شیمی به‌سختی رقابت کنند؛ اگر از سال نهم بر اساس مباحث تست خیز پیش بروند قطعاً به موفقیت دست می‌یابند.
  • با توجه به مفهومی و محاسباتی بودن دروس گروه آزمایشی ریاضی، درک مفاهیم اولیه کتاب‌های درسی جز ضروریات است. اما در ادامه با تمرکز بر بودجه‌بندی مباحث و تمرین و تکرار تست‌های آن‌ها می‌شود به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد.

بهینه کردن زمان مطالعه با تعیین روش مطالعه صحیح

انتخاب شیوه صحیح مطالعه

انتخاب روش مناسب برای درس خواندن باعث دستیابی به نتیجه مطلوب‌تر می‌گردد.

اگر بتوانید با استفاده از روش‌های درست مطالعه، به تسلط بیشتری روی مطالب دست پیدا کنید قطعاً موفقیت بیشتری نیز کسب می‌کنید. مثلا روش مطالعه ریاضی کنکور با روش مطالعه عربی کنکور متفاوت هست و باید حتما هر درس را با سبک خودش مطالعه کرد.

انتخاب مکان مناسب، مطالعه در بهترین و پر بازده ترین زمان مغز، مرور و خلاصه‌نویسی، تست‌زنی و استخراج نکات ترکیبی، استفاده از رمزگذاری و رسم شکل، جدول‌کشی و دسته‌بندی اطلاعات و ... می‌توانند شیوه مطالعه شما را مشخص کنند.

هر کس باید بتواند با توجه ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی خود بهترین راه مطالعه و تسلط را پیدا کند و از آن برای موفق شدن در کنکور بهره ببرد.

کنترل استرس

با توجه به اهمیت کنکور، استرس در بین دانش آموزان پدیده شایعی است. اکثر داوطلبان با نزدیک‌تر شدن به روز کنکور دچار استرس بیشتری می‌شوند. پس اگر با این معضل روبه‌رو شدید نگران نباشید.

بهترین روش کنترل استرس بالا بردن اعتمادبه‌نفس است. زمانی که با برنامه‌ریزی درستی پیش رفته و به‌اندازه کافی روی دروس و نکات مفهومی تست‌ها مسلط باشید؛ اعتمادبه‌نفس بالایی در شما ایجاد می‌گردد.

حتی اگر احساس می‌کنید به‌اندازه کافی برای کنکور آماده نیستید، فکر نکردن به شکست و عاقبت کار می‌تواند استرس شما را کاهش دهد. زیرا در این شرایط کاری نمی‌توان کرد، شما به‌اندازه توانایی خود تلاش کرده‌اید. با فکر کردن به آینده فقط نگرانی را در ذهن خود پرورش می‌دهید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی

بدون شک شرکت در آزمون‌های آزمایشی بیش از هر چیز دیگری می‌تواند شما را برای کنکور آماده کند. کارشناسان با شبیه‌سازی کنکور سراسری به شما این امکان را می‌دهند تا با قرار گرفتن در شرایط مشابه، نقاط ضعف و قدرت خود را پیدا کنید. از مزایای شرکت در این آزمون‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آماده‌سازی ذهنی و فیزیکی برای قرار گرفتن در بازه زمانی محدود و شرایط کنکور
  2. سنجش سطح دانش
  3. افزایش مهارت تست‌زنی
  4. ارزیابی میزان پیشرفت هر آزمون با آزمون‌های قبلی
  5. مقایسه تراز و سطح داوطلبان با یکدیگر
  6. درک عوارض نمره منفی و کمک به کنترل داوطلب برای پاسخ ندادن به سؤالاتی که از پاسخ آن مطمئن نیستند.
  7. تمرین تکنیک‌های تست‌زنی
  8. کنترل استرس
  9. مشخص شدن ضعف‌های مطالعاتی و مهارت‌های تست‌زنی

مدیریت زمان

مدیریت زمان از دو جهت می‌تواند به آمادگی کنکور کمک کند. اولی مدیریت زمان‌های مطالعه و برنامه‌های روزانه، دومی مدیریت زمان پاسخگویی به سؤالات کنکور که از قبل باید برای آن آماده شده باشید.

بهتر است با توجه به فعالیت‌های روزانه، برنامه‌ریزی مناسب و منعطفی برای انجام کارهای خود داشته باشید تا به‌این‌ترتیب بتوانید بهترین زمان ممکن را به مطالعه دروس کنکور اختصاص دهید و از برنامه زمانی خود عقب نمانید.

نکته دوم این است که در تمام دوران مطالعه باید محدودیت زمان پاسخگویی سر جلسه کنکور را مد نظر قرار داده و خود را برای آن آماده کرده باشید. شما می‌توانید با تمرین تست‌زنی در زمان‌های مشابه کنکور این وضعیت را مدیریت کنید. به‌علاوه شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌تواند علاوه بر کمک به رفع استرس، آمادگی لازم برای پاسخگویی در بازه زمانی محدود را در شما ایجاد کند.

خواب کافی

شاید بگویید خوابیدن چه ربطی به افزایش آمادگی برای کنکور دارد؟ باید بدانید کیفیت همه فعالیت‌های زندگی شما به کیفیت خواب شما بستگی دارد. خواب کافی و مناسب شبانه می‌تواند باعث حفظ انرژی و آمادگی ذهنی باشد.

اگر بخواهید با ذهنی خسته و جسمی ناتوان برای کنکور درس بخوانید مطمئن باشید تمام اطلاعات در همان روزها و حتی ساعت‌های اول از ذهن شما فرار خواهند کرد.

رژیم غذایی مناسب

رعایت رژیم غذایی مناسب باعث تضمین سلامت جسم شما می‌شود. اگر جسم بیمار و رنجوری داشته باشید؛ نمی‌توانید برای درس خواندن تمرکز کنید. بلکه همه زمان و انرژی شما صرف درمان بیماری فیزیکی می‌گردد.

به‌علاوه خوردن غذاهای سالم مثل میوه و سبزیجات و آجیل با بالا بردن سطح انرژی و تقویت حافظه باعث افزایش آمادگی برای کنکور شده و به شما کمک می‌کند همیشه در حالت مطلوب برای مطالعه قرار داشته باشید.

 

در آخر اگر زمان کمی تا کنکور دارید و یا سوالاتی در مورد آمادگی و موفقیت در کنکور دارید توصیه می‌کنیم که از مشاورین حرفه کمک بگیرید. یکی از بهترین موسساتی که همیشه در حوزه برنامه ریزی و مشاوره کنکور به دانش آموزان پیشنهاد می‌شود، موسسه آیدی نوین است.

نکته مهم: در انتخاب مشاور کنکور به این نکته توجه کنید که مشاور شما باید تجربه قابل اتکایی درباره موفقیت در رشته مورد نظر شما داشته باشد و خود جزو رتبه برتر های رشته مورد نظر باشد تا آشنایی کاملی با مسیر موفقیت در آن رشته داشته باشد و قبلا در آن مسیر موفق شده باشد!

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها