کد خبر: 673445
تاریخ انتشار :

انواع سبک‎های معماری ساخت ویلا در دنیا چیست؟

هرچقدر که در دنیای پست‎مدرن پیش می‎رویم سبک‎های معماری آنقدر تغییر می‎یابند و در هم تنیده می‎‌شوند که تشخیص آن‌ها از یکدیگر کار دشواری خواهد شد. با این حال بین انواع ویلا و باغ ویلا های نوساز تعدادی بنا وجود دارد که می‎توان سبک معماری آن‎ها را تشخیص داد. این روزها دیگر سبک‎های معماری مبتنی بر موقعیت مکانی و فرهنگ نیستند بلکه به سبک زندگی فردی برمی‎گردند. در این نوشتار قصد داریم تا تعدادی از این سبک‎ها را به شما معرفی کنیم.

انواع سبک‎های معماری ساخت ویلا در دنیا چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

معماری مدرن

اگر نگاهی به ویلاهای مدرن بیندازید، متوجه خواهید شد که بخش قابل توجهی از آن‎ها دارای زاویه‎های چهارگوش، خطوط ساده، فضاهای باز، استفاده از مصالحی مانند شیشه و فولاد و نورپردازی‎هایی برای ایجاد حجم‎اند. این معماری بعد از جنگ جهانی دوم یعنی در قرن بیستم و در کشورهای اروپایی و آمریکا آغاز گردید و سپس خود را به جاهای دیگر هم رساند.

این جریان جدید در برابر سبک‎های قدیمی مانند نئوگوتیک و نئوکلاسیک ظاهر شده بود و با استفاده از فناوری‎های پیشرفته و استفاده از مصالح و مواد جدید، دیدگاه تازه‎ای در دنیای معماری به وجود آورد که پیش از آن نمونه‎اش موجود نبود.

در سبک معماری مدرن،  تاکید بر کارایی بیشتر و کاهش هزینه‎های ساخت است. در واقع ترکیبی از زیبایی و بهینه‎سازی دست به دست هم داده و تلاش می‎کنند تا خانه‎ی ویلایی دارای کمترین جزئیات بی‌فایده بوده و در مقابل از زیبایی آن هم کاسته نشود.

معماری صنعتی

یکی دیگر از انواع سبک معماری ویلا و باغ ویلا، معماری صنعتی است. به دنبال افزایش محبوبیت کانتینر حمل‌ونقل در دهه‎های گذشته، سبک‎های صنعتی طرفداران بسیاری پیدا کرد و به این ترتیب تاثیرات زیادی بر طراحان خانه‎ها داشته است. استحکام، دوام و سادگی از مهم‎ترین مشخصات این سبک از معماری هستند. در ساخت اینگونه از ویلاها اغلب از سقف مسطح، تیرهای متقاطع فولادی بدون تزئین، دیوارهای آجری، نمای فلزی و ... استفاده می‌شود. تمام این عناصر یادآور فضاهای انبار صنعتی و ساختمان‎هایی است که کمتر برای سکونت استفاده می‌شوند. فرم‎ها و هندسه‎های ساده و فراوانی را می‎توان در اینگونه ساختمان‎ها دید. سقف بلند نیز از دیگر ویژگی‌های این نوع از ویلاهاست که اتفاقا در ایران هم طرفداران خاص خود را دارد.

سبک صنعتی

 

ویلاهای شیشه‎ای

در نیمه‎ی دوم قرن بیستم، بعد از این که نمادهای مدرنیستی به اوج خود رسید، خانه‎های شیشه‎ای نیز پا به عرصه‎ی وجود گذاشتند. اصولا ویلاهایی که به این شکل طراحی می‌شوند، هزینه‎ی زیادی در پی خواهند داشت اما کسانی که به این سبک از خانه‎ها علاقه‎مند هستند، سلایق خاص خود را دارند. خانه‎های شیشه‎ای ارتباط بسیار قوی با طبیعت دارند و این شفافیت رادیکال‎‌گونه سبب می‌شوند تا نماهای بیرونی به پس‎زمینه‎ی زندگی خانگی و روزمره‎ی شما تبدیل شوند. به بیانی دیگر، تمامی دیوارهای این گونه از ویلاها از پنجره ساخته شده است! سادگی، وضوح و نور طبیعی مولفه‎های اصلی این شکل از معماری است.

سبک شیشه ای

لندفرم‌ها

اصولا در مناطق روستایی و دورافتاده، معماران اقدام به طراحی ویلا باغ هایی خواهند کرد که با محیط اطراف‌شان ترکیب شوند. منظور از لندفرم واژه‎ای است که ما برای ارجاع طرح‎هایی که با توپوگرافی منظره اطراف ترکیب می‎‌شوند یا منعکس‎کننده‎ی آن هستند، استفاده می‎کنیم. افرادی که علاقه‎مند به این سبک از معماری هستند، دوست دارند که رنگ ویلاهای‎‌شان با رنگ‎های محیط اطراف ترکیب شود. همچنین دوست دارند که ارتباط منحصر‌به‌‎فردی بین داخل و خارج از خانه وجود داشته باشد. بام سبز، دیوارهای قهوه‎ای و ساخته شده از مصالح طبیعی استفاده از کنده‎های چوب و ... از جمله کارهایی است که برای ساخته شدن خانه‎ای که در واقع با طبیعت یکی است، استفاده می‌شود.

لندفرم

 

معماری کلاسیک

یکی دیگر از انواع سبک معماری که به کرات شاهد آن هستیم، معماری کلاسیک است که در ساخت ویلا مورد استفاده قرار می‎گیرد. استفاده از این سبک در ایران بسیار رایج بوده و به همین خاطر چشم بسیاری از ما با آن‎ها آشناست. استفاده از گچبری‎های فاخر، خطوط منحنی و تزئینات مختلف از جمله ویژگی‎های این سبک از معماری است. در ویلاهای کلاسیک شاهد این هستیم که ستون‎های بلند، تقارن و مجسمه‎ها به اشکال مختلف تلاش می‎کنند تا یک ظاهر تجملاتی و شیک را به سازه ببخشند.

 

4

سبک کلاسیک

 

معماری نئوکلاسیک

شاید بتوان گفت که حد میان ویلاهای مدرن و ویلاهای کلاسیک، نوع نئوکلاسیک است که سعی کرده نواقص کلاسیک را پوشش داده اما به طور کامل به مدرن نرسیده. نئوکلاسیک را می‎توان یکی از محبوب‎ترین انواع سبک‎های معماری در ایران دانست که برای ساخت ویلا مورد استفاده قرار می‎گیرد. از جمله ویژگی‎های این سبک می‎توان به ستون‎های بزرگ و بلند، شیشه‌های وسیع، خطوط صاف و منحنی و سادگی سبک مدرنیته اشاره کرد.

 

سبک نئوکلاسیک

ویلا سبک مینیمال

یکی از انواع مقرون‎به‌صرفه‎ی ساخت ویلاست که سادگی بیشتری نسبت به سبک مدرن دارد و همین موضوع سبب می‎شود تا هزینه‎ی تمام شده‎ی آن بسیار کمتر باشد. به شکل کلی، هدف از ساخت چنین ویلاهایی، سادگی بیشتر است و این مسئله منجر به کاهش زمان مورد نیاز برای ساخت هم خواهد شد.

شما می‎توانید این سادگی را در عناصر مختلف ساختمان مانند فضا، رنگ، مصالح، فرم و ... ببینید. از لحاظ زمانی می‎توان گفت که مینیمالیست آخرین موج مربوط به مدرنیست بوده و پس از آن جریان پست مدرنیسم روی کار آمده.

در این معماری تا جای ممکن از ابزار‎های تزئیناتی استفاده نمی‌شود. به جای آن تلاش می‌شود تا هر چیزی در کاربردی‎ترین حالت خود باشد. ویلاهایی که از این سبک پیروی می‎کنند اغلب دارای فضای پرنور، گسترده و دلباز هستند و تلاش می‌شود که عناصر غیرضروری به شکل کامل حذف شود.

 

سخن پایانی

ویلا یکی از سازه‎های دلباز است که بخش قابل توجهی از مردم تمایل دارند که در آن‎ها سکونت داشته باشند. این روزها در ساخت ویلاها از انواع مختلفی از معماری‎ها استفاده می‌شود که نوع مینیمالیست و نئوکلاسیک از جمله محبوب‎ترین آن‎هاست. ما در این مقاله سعی کردیم تا این سبک‎های معماری را برای‎تان شرح دهیم. اگر تمایل به خرید ویلا در شهریار و سایر شهرهای تهران و کشور را دارید، می‎توانید با صناملک در ارتباط باشید تا بهترین پیشنهادات خرید را دریافت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها