کد خبر: 691047
تاریخ انتشار :

موتور برقی و دوچرخه برقی چه تفاوتی باهم دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در سال‌های اخیر نسل جدیدی از وسایل حمل و نقل به وجود آمده که در جهت آسیب نزدن به محیط زیست کار می‌کنند و برای حرکت به سوخت‌هایی همچون بنزین که باعث آلودگی هوا می‌شود نیازی ندارند. موتور و دوچرخه برقی را باید از این نسل دانست.

اگرچه در نگاه اول این دو وسیله بسیار شبیه به هم هستند و به همین دلیل هم بعضی از مردم این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. اما تفاوت‌های زیادی میان دوچرخه و موتور برقی وجود دارد که برای تشخیص آنها باید دقیق‌تر نگاه کرد.

موتورسیکلت برقی چیست؟

بیایید اول ببینیم که موتورسیکلت برقی چیست. موتورسیکلت برقی دقیقا شبیه به نوع بنزینیش کار می‌کند. یعنی هر دو انرژی حرکتی خود را به لاستیک‌ها می‌فرستند. تفاوتشان در این است که موتور برقی از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند و یک باتری دارد که سوختش از آن تامین می‌شود اما موتورسیکلت  بنزینی از بنزین به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

باتری‌هایی که در این وسیله استفاده می‌شوند براساس مواد تشکیل دهنده‌شان، انواع مختلفی دارند اما رایج‌ترینشان باتری لینیومی است. یک موتور نیز در این وسیله استفاده شده که وظیفه دارد انرژی موجود در باتری را به جنبشی تبدیل کند. این موتورها هم می‌توانند با هم متفاوت باشند.

به‌طورکلی به بخش ظاهری موتور بدنه می‌گویند و باید بدانید که تمام قسمت‌های دستگاه در بدنه جمع شده‌اند. موتور برقی یک صفحه نمایش نیز دارد که معمولا روی دسته فرمان قرار می‌گیرد و اطلاعات

مربوط به موتورسیکلت مثلا سرعت یا تعداد کیلومتری که با موتورتان طی کرده‌اید را می‌توانید از روی آن ببینید.

دوچرخه برقی چیست؟

دوچرخه برقی ظاهری شبیه به دوچرخه عادی دارد و به موتور برقی هم شبیه است. اما این شباهت باعث نمی‌شود که این دو یکی باشند. مهم‌ترین تفاوت میان دوچرخه و موتور برقی رکاب است. موتور برای اینکه به حرکت در بیاید نیازی به رکاب ندارد اما برای به حرکت در آوردن دوچرخه ابتدا باید رکاب بزنید و انرژی اولیه را وارد کنید. درواقع سیستم برقی دوچرخه فقط به حرکت شما کمک می‌کند ولی به خودی خود دوچرخه را به حرکت در نمی‌آورد. انرژی اولیه را شما بایدبه آن وارد کنید.

مقایسه دوچرخه برقی با موتورسیکلت برقی

حالا که درباره ماهیت موتور و دوچرخه برقی فهمیدیم؛ وقت آن رسیده که شباهت‌ها و تفاوت‌های میان این دو وسیله را هم بررسی کنیم تا بیشتر متوجه متفاوت بودنشان شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

شباهت‌های میان دوچرخه و موتور برقی

·      شباهت اول بین دو وسیله، این است که هر دو مورد جزو وسایل حمل و نقل و از نوع برقی محسوب می‌شوند. یعنی هیچ کدامشان از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند.

·      هر دوی این وسایل از انرژی الکتریکی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند که این سوخت در باتری ذخیره می‌شود.

·      شباهت سوم را باید این دانست که هم موتور و هم دوچرخه برقی انرژی الکتریکی را به جنبشی تبدیل می‌نمایند و به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. در نهایت این انرژی باعث حرکتشان می‌شود.

·      هر دوی این وسایل جزو وسایل حمل و نقل پاک هستند و به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند. زیرا سوختشان فسیلی نیست و منجر به آلودگی هوا نمی‌شود.

تفاوت‌های میان دوچرخه و موتور برقی

دوچرخه و موتور برقی از نظر سرعت با هم تفاوت دارند و درواقع سرعت موتورسیکلت بیشتر است. دوچرخه‌ها معمولا موتورهایی با قدرت کمتر دارند.

تفاوت بعدی رکاب است. دوچرخه برقی رکاب دارد و برای به حرکت در آمدنش باید ابتدا کمی رکاب بزنید اما موتور برقی در تامین انرژی مورد نیاز برای حرکت به رکاب زدن نیازی ندارد.

از همان ابتدایی که موتور برقی را روشن می‌کنید تا زمانی که خاموشش کنید از انرژی الکتریکی استفاده می‌نماید. این درحالی است که دوچرخه برقی همیشه به انرژی الکتریکی نیازی ندارد و زمانی که رکاب میزنید می‌توانید موتور را خاموش کنید. فقط زمان‌هایی که دستگاه احساس نیاز کند، موتور را فعال می‌نماید.

دوچرخه برقی را بسیار راحت‌تر از موتور برقی می‌توان جا به جا کرد زیرا وزن کمتری دارد. حتی برخی از انواع این دوچرخه‌ها تاشو هستند و می‌توانید آن را با خود به مترو و اتوبوس ببرید یا به راحتی درون آپارتمان کوچکتان جایش دهید. اما جابه‌جایی موتورسیکلت با دست به این راحتی نیست.

شما امکان این را دارید هر زمان که بخواهید دوچرخه خود را از حالت ساده به حالت برقی یا برعکس در بیاورید. پس اگر در میان مسیر باتری تمام کردید، می‌توانید با رکاب زدن به مسیرتان ادامه دهید اما موتورسیکلت چنین ویژگی‌ای ندارد و با تمام شدن باتریش دیگری نمی‌توانید به مسیرتان ادامه دهید و باید ادامه راه را پیاده یا با یک وسیله دیگر طی کنید.

هنگام خرید دوچرخه‌ برقی قیمت کمتری نسبت به موتور برقی خواهید پرداخت و هزینه تعمیر و نگهداریش هم کمتر است. اما به‌طورکلی هر دو وسیله درحال حاضر قیمت بالایی دارند و بنابراین باید هنگام خرید کدامشان نهایت دقت را برای انتخاب بهترین گزینه داشته باشید.

کلام آخر

در این مطلب درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های میان دوچرخه و موتور برقی حرف زدیم. اگرچه این دو وسیله بسیار به هم شبیه هستند اما به هیچ عنوان نباید آنها را یکی دانست. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این نوشته بدان اشاره نشد و یا اگر تجربه استفاده از هر کدام این وسایل را دارید، اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیکر خوانندگان به اشتراک بگذارید. تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها