کد خبر: 692429
تاریخ انتشار :

سازمان نصر، آماده همکاری‌ با تمام دستگاه‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی‌ای که روز چهارشنبه سوم آبان ماه برگزار کرد، لایحه‌ای را در مورد اقتصاد دیجیتال به تصویب رساند. براساس این لایحه، همه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی، سازمان‌های اداری و استخدامی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موظف‌ به ارائه یک برنامه جامع در حوزه‌های هوشمندسازی و فناوری شده در یک سال آینده شده‌اند. این لایحه،‌ تبصره‌ای داشت که سازمان نصر را متولی «ارائه برنامه پیشنهادی تحول و ارتقاء بهره‌وری با استفاده از فناوری اطلاعات و هوشمندسازی» به دستگاه‌های اجرایی کشور می‌کرد.

در خصوص، به ثمر نشستن تلاش‌های سازمان‌ نظام‌ صنفی کشور و تصویب الحاقیه پیشنهادی‌ آن‌ها در مجلس، با حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای تهران گفت‌وگو کردیم. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

آقای اسلامی، لطفا درباره لایحه‌ای که به تصویب رسیده کمی توضیح دهید و بگویید که سازمان نصر چه رویکردی در این مورد دارد.

در برنامه هفتم توسعه شاهد اقدامات خوبی از سوی دولت و مجلس در بخش‌های فناورانه بوده‌ایم. به نظر می‌رسد دولت و مجلس در حوزه اقتصاد دیجیتال، منظم‌تر از قبل عمل کرده‌اند و در برنامه هفتم توسعه نیز توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته‌اند. در همین راستا، تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال می‌توانند از مشورت سازمان نصر بهره‌ببرند.

باعث خوشحالی است که در برنامه هفتم و با حمایت دکتر قالیباف، این اتفاق محقق شده و بخش خصوصی می‌تواند در کنار دولت به رشد اقتصاد دیجیتال کمک کند. با تصویب الحاقیه سازمان نصر، همه دستگاه‌ها مکلف شده‌‌اند در چهارچوب برنامه‌های اقتصاد دیجیتال خود، پیشنهادات نظام‌‌ صنفی را نیز لحاظ کنند. ما هم آمادگی لازم در این زمینه داریم. تصویب این الحاقیه با همکاری افراد و سازمان‌های متعددی صورت پذیرفته است که از همه‌ی آن‌ها کمال تشکر را داریم.

براساس بصره بند الحاقی ۱ ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه، وظیفه سازمان نصر ارائه برنامه‌های پیشنهادی به دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های فناورانه است، آیا شما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟

 

بله، ما از قبل هم رایزنی‌هایی را با دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم و در تلاش هستیم تا اقتصاد دیجیتال را با همکاری بخش خصوصی و دولتی توسعه دهیم. با توجه به پتانسیل زیادی که در بخش‌های هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال وجود دارد، می‌توان اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه‌ها انجام داد.

سازمان نصر کمیسیون‌های بسیار خوبی را در حوزه‌های مختلف فناوری دارد و با استفاده از ظرفیت این کمیسیون‌ها، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به توسعه برنامه‌های خود سرعت ببخشند. سلامت الکترونیک، فین‌تک و لندتک، برخی از کمیسیون‌های فعال در سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای هستند.

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از ظرفیت ویژه مشاوران سازمان نصر نیز بهره بگیرند. این مشاوران که عضو نظام صنفی هستند و از طریق آزمون انتخاب شده‌اند، می‌توانند از ایده تا طراحی همراه نهادهای اجرایی باشند. به نظر من، هدف‌گذاری اقتصاد دیجیتال بدون همکاری بخش خصوصی محقق نمی‌شود.

با توجه به محدودیت‌های اینترنت، فکر می‌کنید تا چه حد می‌توان به رشد اقتصاد دیجیتال امیدوار بود؟

ما موضع خود را درباره وضعیت اینترنت بارها اعلام کرده‌ایم. امیدواریم که محدودیت‌های اینترنت کمتر شود و برخی از پلتفرم‌ها مانند گوگل‌پلی رفع فیلتر شوند. با این حال، ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، آمادگی کامل برای طراحی برنامه‌های اقتصاد دیجیتال را داریم و امیدوار هستیم تا مسیر هوشمندسازی سریع‌تر طی شود.

نکته یا حرف ناگفته‌ای درباره این بند الحاقی دارید؟

به اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تبریک می‌گویم که توانستند تلاش‌های خود را ثمر برسانند. از دولت و مجلس هم بابت اعتمادی که به بخش خصوصی کرده‌اند، تشکر می‌کنم. نکته آخر هم این‌که سازمان نصر آماده همکاری‌های بیشتر با دستگاه‌های اجرایی برای بهبود وضعیت اقتصاد دیجیتال است.

منبع: سازمان نصر، آماده همکاری‌ با تمام دستگاه‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال است

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها