کد خبر: 697285
تاریخ انتشار :

پرکردن دندان توسط بهترین ارائه دهندگان در دکترتو کلینیک + لیست قیمت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها اهمیت به‌سزایی دارد و پرکردن دندان‌های خراب یکی از اقدامات اساسی در این راستا خواهد بود. سوالی که پیش می‌آید این است که چه زمانی باید برای این‌ کار اقدام کرد؟ پر کردن دندان‌ها یک فرایند دندانپزشکی است که معمولا زمانی اجرا می‌شود که دندان دچار تخریب، سوراخ یا شکستگی شده باشد. تاخیر در پرکردن، منجر به مشکلات بیشتری خواهد شد و به‌تدریج می‌تواند تاثیرات منفی روی دیگر قسمت‌های دهان داشته باشد و حتی هزینه‌ پرکردن دندان نیز افزایش یابد.

C:\Users\user\Downloads\1.jpg

پرکردن دندان چیست؟

پرکردن دندان به‌صورت تکی با ترکیبی از مواد به نام آمالگام یا مواد دیگری است که برای ترمیم دندان استفاده می‌شود. یکی از محبوب‌ترین کاربردهای پر کردن، پر کردن ناحیه‌ای از دندان خواهد بود که دندانپزشک شما به ‌دلیل پوسیدگی یک حفره در آن ناحیه ایجاد و آن را پر می‌کند. 

پرکردن‌ها برای ترمیم دندان‌های ترک‌خورده یا شکسته و دندان‌هایی که در اثر استفاده نادرست (مانند جویدن ناخن یا دندان‌قروچه) فرسوده شده‌اند استفاده می‌شود. بسته به تعداد دندان، دندانپزشک هزینه‌ پرکردن دندانرا تعیین خواهد کرد.

مواد پرکننده دندان از چه ساخته می‌شوند؟

مواد پرکننده دندان عبارت‌اند از:

  • طلا
  • سرامیک/پرسلن
  • آمالگام نقره (حاوی جیوه مخلوط با نقره، قلع، روی و مس)
  • گلاس آینومر
  • مواد هم‌رنگ دندان که از ترکیب پلاستیک و شیشه به نام پرکننده رزین کامپوزیت ساخته می‌شود.

محل و میزان پوسیدگی، هزینه مواد پرکننده، پوشش بیمه‌ای و توصیه دندانپزشک شما به تعیین نوع پرکردگی و برآورد هزینه‌ پرکردن دندان کمک می‌کند که به بهترین شکل نیازهای شما را برطرف سازد.

C:\Users\user\Downloads\2.jpg

آیا هر ماده پرکننده خاص مزایا و معایبی دارد؟

مواد پرکننده معمولا برای ترمیم و بهبود دندان‌ها به‌ کار می‌روند؛ اما هر نوع ماده پرکننده خصوصیات منحصربه‌فردی دارد. این مواد می‌توانند از جنس‌ها و ترکیبات مختلفی باشند که هرکدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود را دارند. از این‌رو، انتخاب مواد پرکننده مناسب برای درمان‌های دندانی نیاز به اطلاعات دقیق در زمینه ویژگی‌ها و عوارض مختلف این مواد دارد.

مزایا

  • طلا: حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد، برخی معتقد هستند طلا ظاهر دلپذیر و زیبایی به دندان می‌بخشند.
  • آمالگام نقره: حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد و هزینه‌ پرکردن دندان با آمالگام کمتر از سایر مواد است.
  • کامپوزیت هم‌رنگ دندان: رنگ این مواد را می‌توان با رنگ دندان‌های موجود مطابقت داد. این ماده با چسبیدن به دندان‌های موجود پشتیبانی اضافی را فراهم می‌سازد و معمولا برای ترمیم‌هایی به غیر از پرکردن حفره استفاده می‌شود. گاهی اوقات مقدار کمتری از دندان‌ در مقایسه با آمالگام‌ها نیاز به برداشتن دارد.
  • سرامیک/پرسلن: بیش از ۱۵ سال ماندگاری دارد و نسبت به مواد رزین کامپوزیت در برابر لکه مقاوم‌تر است.
  • گلاس آینومر (اکریلیک و نوع خاصی از مواد شیشه‌ای): بیشتر برای پرکردن زیر خط لثه استفاده می‌شود، فلوراید آزاد می‌کند که می‌تواند به محافظت در برابر پوسیدگی بیشتر دندان کمک کند.

معایب

  • طلا: هزینه‌ پرکردن دندان با طلا گران‌تر از مواد دیگر است و برای پرکردن دندان با طلا، گاهی لازم خواهید داشت چند نوبت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • آمالگام نقره: احتمالا نیاز به برداشتن مقدار بیشتری از دندان داشته باشد تا فضای کافی برای نگه‌داری ماده پرکردنی ایجاد شود، رنگ مایل به خاکستری در ساختار دندان اطراف ایجاد می‌کند، به ‌دلیل درجه گسترده‌تر انبساط و انقباض ممکن است خطر بیشتری برای ترک و شکستگی دندان داشته باشد، در برخی افراد باعث حساسیت آلرژیک می‌شود.
  • کامپوزیت: حداقل ۵ سال دوام دارد (کمتر از ۱۰ تا ۱۵ سال نسبت به سایر مواد) و بسته به مکان احتمالا دندان کنده شود؛ بنابراین تا دو برابر آمالگام هزینه داشته باشد و زمان بیشتری برای پرکردن با آن نیاز دارد.
  • سرامیک/پرسلن: هزینه‌ پرکردن دندان با این ماده می‌تواند به‌اندازه طلا هزینه‌بر باشد.
  • گلاس آینومر: نسبت به رزین کامپوزیت ضعیف‌تر است، در نتیجه احتمال سایش بیشتر و مستعد شکستگی خواهد بود. ضمن آنکه پنج سال یا کمتر دوام می‌آورد، هزینه‌های آن قابل‌مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیت است.

C:\Users\user\Downloads\3.jpg

آیا پر کردن دندان با آمالگام نقره عوارضی دارد؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، FDA و بسیاری از آژانس‌های بهداشت عمومی می‌گویند که پرکردن آمالگام نقره (بر پایه جیوه) بی‌خطر است. بااین‌حال، FDA اخیرا توصیه‌های بروز شده‌ای در مورد استفاده از پرکننده‌های آمالگام در افراد خاص صادر کرده است. 

آنها بیان می‌کنند که افراد زیر می‌توانند در معرض خطر بیشتری برای اثرات مضر بخار جیوه بر سلامتی باشند و باید تا حدامکان از دریافت این مواد پرکننده بپرهیزند. افراد در معرض خطر در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • زنان باردار و جنین‌های در حال‌رشد آنها.
  • زنانی که قصد باردارشدن دارند.
  • زنان پرستار و نوزادان آنها.
  • کودکان، به‌ویژه آنهایی که کمتر از شش سال سن دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی از قبل موجود از جمله بیماری آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری پارکینسون.
  • افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه.
  • برخی افراد که به جیوه یا سایر مواد آمالگام نقره دندان حساسیت دارند.

باید گفت هزینه‌ پرکردن دندان نسبت به سایر مواد مقرون‌به‌صرفه است. FDA حذف آمالگام دندانی را در افرادی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند، درصورتی‌که آمالگام در شرایط خوبی باشد، توصیه نمی‌کند.

C:\Users\user\Downloads\4.jpg

هزینه پرکردن دندان

هزینه‌های پرکردن دندان به چندین عامل مختلف وابسته است. از جمله عوامل مؤثر در تعیین هزینه پرکردن باید به‌نوع ماده پرکننده، محل موقعیت دندان در دهان، تجربه و مهارت دندانپزشک، ویژگی‌های خاص درمان و حتی موقعیت مطب اشاره کرد. مواد پرکننده مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند و نیاز به تکنیک‌ها و تجهیزات خاصی دارند. 

دندان‌های قابل‌دسترسی آسان‌تر به‌راحتی ترمیم می‌شوند که این موضوع نیز بر تعیین هزینه تأثیر دارد. در نهایت، مشاوره با دندانپزشک و دریافت توضیحات دقیق در موردنیازها و گزینه‌های درمانی به افراد کمک می‌کند تا هزینه پرکردن دندان به‌ طور دقیق‌تر مشخص شود.

جمع‌بندی

مراقبت‌های بعد از پرکردن دندان بسیار اهمیت دارد و نقش مهمی در ماندگاری مواد دارد. بعد از پرکردن، احتمال دارد احساس حساسیت در ناحیه پر شده یا تغییرات کوچک از لحاظ فیزیکی داشته باشید. مراقبت دقیق از بهداشت دهان و استفاده از نخ دندان نیز نقش مهمی در حفظ سلامت دندان‌های پرشده ایفا می‌کند. در مورد هزینه پرکردن دندان در دکترتو کلینیک (doctoreto.com/offer)، می‌توان گفت که این هزینه به نوع ماده پرکننده، تعداد دندان‌ها و سایر عواملی که پیش از انجام پرکردن باید مورد ارزیابی قرار گیرند، وابسته خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها