کد خبر: 706094
تاریخ انتشار :

جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

جلیل سبحانی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از فراهم شدن زمینه‌های استفاده از هوش مصنوعی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی خبر داد. 

این فعال حوز صنعت پتروشیمی با اشاره به سهم کمتر از 6 درصدیِ هوش مصنوعی در صنایع کشور، از تولید سامانه‌هایی برای پایش هوشمند صنعت نفت و گاز و پتروشیمی خبر داد و گفت: با توجه به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی صنایع کشور، این امکان فراهم شده تا حفظ داده‌های بومی و امکان گسترش ضریب نفوذ هوش مصنوعی به صنایع کشور افزایش یابد. 

بگفته جلیل سبحانی در سالهای اخیر، هوش مصنوعی به طور گسترده‌ای برای مسائل بهینه‌سازی در صنعت اکتشاف و تولید نفت و همچنین در مجتمع‌های پتروشیمی به کار گرفته شده است، بااین حال کشور ما به عنوان یک کشور نفت‌خیز و یکی از قطب‌های پتروشیمی جهان، هنوز آن چنان که باید و شاید در این زمینه ورود نکرده است. 

بگفته این کارآفرین و فعال حوزه دانش بنیان ها، امروزه روش‌های هوش مصنوعی به چهار دسته اصلی؛ شامل الگوریتم‌های تکاملی، هوش ازدحامی، منطق فازی و شبکه‌های عصبی مصنوعی طبقه‌بندی می‌شوند و ترکیبی از تکنیک‌های مختلف هوش مصنوعی می‌تواند با موفقیت برای حل مسائل مهم بهینه‌سازی و دستیابی به راه حل‌های بهتر در صنایع پتروشیمی استفاده شوند. 

جلیل سبحانی معتقد است؛ هوش مصنوعی قادر است توانمندساز واقعی برای پروژه‌های نفت و گازی با ارائه کاربردهای متعدد ارائه کند که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌های تولید محصولات، مدیریت مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و همچنین نیاز به پردازش‌های پیشرفته هوشمند در مراحل و فرآیندهای مورد استفاده در صنعت تولید مواد شیمیایی اشاره کرد. 

این کارآفرین و فعال اقتصادی، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی جهان با هدف افزایش کارآیی عملیاتی، کاهش هزینه‌ها و بهبود رضایت مشتری و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند، می‌گوید: صنعت پتروشیمی ایران هم ناگزیر است از هوش مصنوعی بهره بگیرد و باتوجه به اثرات مثبتی که این مسئله در پی خواهد داشت، باید بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جدید مجتمع‌های پتروشیمی معطوف به حوزه هوش مصنوعی و ارتقاء این دانش جدید باشد. 

این کارآفرین و فعال حوزه دانش بنیان ها ورود صنعت نفت و گاز پتروشیمی به حوزه هوش مصنوعی را یک اقدام سودمند برای کشور می‌داند و می‌گوید: ورود صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به این حوزه، می‌تواند به عنوان یک موتور پیشران، ضریب نفوذ هوش مصنوعی در ایران را متحول کند. 

جلیل سبحانی معتقد است طبق تعاریف جهانی صنعت نسل چهارم، صنعتی است که از سیستم‌ها و بسترهای دیجیتال و خودکار و با ارتباط «وایرلس» در کنار فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی‌ در فرآیندها و سازوکارها حداکثر استفاده را می‌برد و بر این اساس صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران برای ماندگاری در بازار راهی جزء ورود به نسل چهارم این صنایع ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها