کد خبر: 168222
تاریخ انتشار :

افزایش نگرانی‌ها در بورس تهران/ زیان سهامداران به 8.7 درصد رسید

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز بورس اوراق بهادار تهران در هفته سرتاسر منفی گذشته میانگین زیان سهامدارانش 1.6 درصد دیگر رشد کرد و به 8.7 درصد رسید.
افت روزانه قیمت‌ سهام شرکتها و زیان سرمایه گذاران تالار شیشه ای موجب شد تا شاخص بورس تهران افت 1191 واحدی را تجربه کرده و از کانال 73 هزار و 312 واحد به کانال 72 هزار و 121 واحد برسد. همچنین در هفته گذشته بر شتاب افت قیمت‌ سهام شرکتها افزوده شد و بورس تهران با پنج روز منفی شدیدترین افت هفتگی خود را تجربه کرد؛ به این ترتیب با افت هزار واحدی شاخص و بازگشت آن به کانال 72 هزار واحد، بورس تهران کارنامه ی نامطلوبی از خود در شهریور ماه بر جای گذاشت.
همچنین در هفته گذشته قیمت برخی سهام شرکتها به کمتر از قیمت اسمی رسید و حجم و ارزش معاملات با کاهش قابل توجهی مواجه شد، به طوری که طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته، ارزش و حجم معاملات به ترتیب 26 و 17درصد نسبت به هفته ی گذشته افت کرد و در مجموع 2508 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 6522 میلیارد ریال در بورس تهران داد و ستد شد.
علاوه بر این دفعات معاملات با کاهش 12 درصدی به 211 هزار و 293 واحد رسید و تعداد خریداران نیز با 9 درصد کاهش نسبت به هفته معاملاتی قبل تا سطح 63 هزار و 161 نفر افت کرد.
در این شرایط کارشناسان ابهامات موجود در پرونده هسته‌ای را با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا مهم‌ترین دلیل قرار گرفتن بورس در حالت انتظار و رکود دانسته و معتقدند در صورتی که ابهامات این پرونده برطرف شده و تحریم‌های جهانی کاهش یابد، بورس روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد.
این در حالی است که به نظر می رسد در کنار برطرف شدن مذاکرات هسته ای، انتشار گزارش شش ماهه شرکتهای بورسی بتواند اندکی رونق را به بازار سرمایه برگردانده و روند آهسته معاملات را بهبود بخشد.
در این میان از اتفاقات مهم هفته گذشته بورس تهران، ورود نخستین صندوق زمین و ساختمان پس از چندین سال بود، به طوری که در اولین روز هفته پذیره‌نویسی نخستین صندوق زمین و ساختمان به نام نسیم به ارزش 15 میلیارد تومان انجام شد اما این پذیره‌نویسی به دلیل رکود شدید در بازار مسکن با استقبال گرمی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه نشد.
بر مبنای این طرح، مالک زمین برای تامین هزینه‌های ساخت‌وساز، از طریق تاسیس این صندوق، نقدینگی‌های خرد متقاضیان مسکن و همچنین متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار املاک را جذب می‌کند و پس از ساخت‌وساز و فروش آپارتمان‌ها، عواید حاصل از پروژه را به نسبت شراکت سرمایه‌گذاران، بین آنها تقسیم می‌کند.
در این صندوق‌ها افراد با کمترین سرمایه می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و با قیمت مقطوع امروز، از عواید رشد بازار ملک در افق زمانی دو تا سه ساله بهره‌مند شوند؛ ضمن آنکه واحدهای صندوق در طول دوره ساخت و بهره‌برداری به‌طور روزانه قابلیت معامله را دارند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها