کد خبر: 170347
تاریخ انتشار :

خرید برنج وارداتی ممنوع شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز محمدباقر نوبخت در پایان نشستی که با موضوع خرید توافقی برنج استان های شمالی با حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و مدیران مرتبط برگزار شد، گفت: در پی گزارش استانداران استان های شمالی از جمله مازندران و گیلان در خصوص بازار راکد فروش محصول برنج کشاورزان همزمان با برداشت و اجبار کشاورزان به فروش محصولاتشان به قیمت نازل به واسطه ها، هیئت دولت مأموریتی را به این معاونت برای خرید توافقی برنج از کشاورزان واگذار کرد که در جلسه فوق العاده عصر امروز خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور تصویب شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از خرید توافقی محصول برنجکاران شمالی با هدف حمایت از این بخش خبر داد. خرید توافقی برنج از کشاورزان به گونه ای ساماندهی شود که برنجی که به دست مصرف کنندگان می رسد با قیمت بالا نباشد و هم کشاورزان مجبور به فروش محصولشان با قیمت پایین به واسطه ها نشوند.

نوبخت افزود: مقرر شد سازمان تعاون روستایی به خرید توافقی برنج از کشاورزان اقدام کند و شرکت بازرگانی دولتی نیز از عرضه برنج وارداتی در بازار خودداری و جلوگیری کند. تا زمانی که برنج داخلی در بازار عرضه می شود، برنج وارداتی توزیع نخواهد شد تا بازار به طور مناسب محصول داخلی را بدست مصرف کنندگان برساند.

وی گفت: این تصمیم محصول کشاورزان با قیمت توافقی خریداری و حاصل دسترنج آنها از طریق دولت به فروش می رسد. نوبخت با بیان اینکه دولت با حمایت از بخش کشاورزی در کنار کشاورزان عزیز خواهد بود بیان داشت: همه دستگاه های دولتی از این تاریخ و همزمان با عرضه برنج داخلی در بازار خرید برنج وارداتی را باید متوقف کنند و با دستور وزرا همه نیازهای داخلی دستگاه های دولتی باید از محصول برنج داخلی خریداری شود و همچنین برنج را به طور مستقیم به دست مصرف کنندگان برسانیم و واسطه گری در این بخش کم شود.

نوبخت با اشاره به اینکه خرید محصولات کشاورزی به دو روش خرید تضمینی و خرید توافقی امکانپذیر است گفت: در خرید تضمینی مبنای قیمت گذاری محصول به گونه ای است که منافع کشاورزانی که موفق به فروش محصول خود نشده اند، لحاظ می شود.

وی افزود: در جلسه هیئت دولت امروز نیز دولت در مصوبه ای قیمت تضمینی محصولات باغی را 55 درصد افزایش یافت تا کشاورزان محصول خود را با قیمت مناسب عرضه کنند. سخنگوی دولت همچنین درباره روش خرید توافقی افزود: قیمت خرید توافقی از خرید تضمینی بیشتر و تقریبا به قیمت بازار نزدیک است.

معاون رئیس جمهور اظهارداشت: خرید توافقی از کشاورزان زمانی انجام می شود که برای کشاورزان امکان فروش محصول وجود ندارد و به همین دلیل دولت برای حمایت از کشاورز به این موضوع ورود می کند.

به گفته نوبخت، آنچه در این جلسه درباره برنج تصمیم گیری شد خرید از کشاورزان به قیمت توافقی است که بیشتر از قیمت تضمینی خواهد بود و این همان سیاست دولت برای بودن در کنار کشاورزان است.

نوبخت ادامه داد: این سیاست حمایتی دولت به محصول برنج محدود نمی شود و سال گذشته نیز در محصول گوجه فرنگی نیز دولت وارد عمل شد.

وی گفت: زمانی که کشاورزان به ناچار مجبور هستند محصول را با رنج و زحمت بسیار تولید کنند و بسیار ارزان به واسطه ها بفروشند، دولت از آنها حمایت می کند تا محصول با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد و هم کشاورزان با قیمت مناسب حاصل دسترنج خود را بفروشند و تلاش شده نقش واسطه ها از تولید تا مصرف کمتر شود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها