کد خبر: 173395
تاریخ انتشار :

ایران در ساخت سکوهای نفت خودکفا شد/ آینده صنعت نفت در دریا است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، ركن الدين جوادي امروز در مراسم سالگرد سي و چهارمين سال تاسيس شركت نفت فلات قاره ايران، با بیان اینکه در شرایط فعلی يك هفتم نفت توليدي ايران از مناطق عملياتي شركت نفت فلات قاره تامين مي شود، گفت: يك سوم صادرات نفت كشور از منطقه خلیج فارس انجام مي شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه سهم عمده اي از صادرات كشور به دليل داشتن نوع مرغوب نفت به منطقه خلیج فارس اختصاص یافته است، تصریح کرد: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، تكنولوژي استخراج نفت از دريا در كشور وجود نداشت و در موارد ساده بسيار نوپا بود. معاون وزیر نفت افزود: اواخر دهه 1360 ساختن تكنولوژي جكت هاي كوچك در كشور يك رويا بود در حالي كه امروز نه تنها جكت بلكه در ساخت سكوها نيز خود كفايي رسيده ايم. این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه خود باوري كليد خود كفايي در صنعت نفت است، اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران توانسته ايم در بسياري از زمينه ها به خود كفايي برسيم. جوادي همچنین شركت نفت فلات قاره ايران را يكي از شركت هاي پيشرو در زمينه خود كفايي معرفي كرد و یادآور شد: با كمك اين شركت صنعت نفت دريا و اقتصاد در اين حوزه شكل گرفته است. مدير عامل شركت ملي نفت ايران با بيان اينكه سه شركت نفت فلات قاره ايران، نفت خزر و شركت نفت و گاز پارس در صنعت دريايي كشور نقش عمده اي را ايفا مي كنند، تاکید کرد: افق آينده صنعت نفت كشور در بخش دريا شكل گرفته است از اين رو اين سه شركت بايد با تعامل و ارتباطات موثر تجربيات خود را به اشتراك بگذارند. رونمایی از طرح جدید تولید نفت ایران سعيد حافظي هم در این مراسم با اشاره به برداشت نفت براي نخستين بار در سال ١٣٣٩ در منطقه بهرگان، گفت: برداشت نفت از درود در سال ١٣٤٣، از منطقه لاوان در سال ١٣٤٦، از منطقه سيري در سال ١٣٥٥ و برداشت از مناطق قشم و كيش نيز در سال هاي پس از انقلاب محقق شد، همچنين شوراي انقلاب از سال ٥٨ دستور لغو قراردادهاي مشاركتي را داد و از آن زمان تاكنون توليد در منطقه فلات قاره از سوي اين شركت انجام مي شود. وي با بيان اينكه شركت نفت فلات قاره ايران دو روز قبل از آغاز جنگ تحميلي تاسيس شده است، تصریح کرد: اين شركت تعهد خود را در زمينه توليد نفت و گاز با وجود همه مشكلات و محدوديت هاي موجود در بخش تجهيزات و مسائل مالي حفظ كرده است. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره به دشواري هاي استخراج نفت و گاز از دريا اشاره و اظهار كرد: ٩٠ درصد كاركنان اين شركت اقماري هستند و در طول هشت سال دفاع مقدس شرايط سختي را پشت سر گذرانده اند.

این مقام مسئول به تخريب سكوهاي ميدان ابوذر، سلمان، رشادت و رسالت اشاره كرد و افزود: اين سكوها در طول هشت سال دفاع مقدس از سوي دشمن مورد حملات نظامي قرار گرفتند اما كاركنان بلافاصله عمليات بازسازي را آغاز مي كردند و به همت آنان، هم اكنون تمامي سكوها در مدار توليد قرار دارند. حافظي تاكيد كرد: ٢٠ درصد توليد نفت شركت فلات قاره ايران از طريق پمپ هاي برقي درون چاهي، ١٥ درصد فرازآوري نفت از طريق گاز ( Gas Lift) و ٣٥ درصد توليد به روش ماشينري است. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با یادآوری فعال شدن نوع جديدي از دكل حفاري در منطقه لاوان، گفت: با فعال شدن اين دكل از هفته گذشته در لاوان، ميزان توليد به ميزان ١٥ تا ٢٠ هزار بشكه افزايش خواهد داشت. وي راه اندازي خط لوله سلمان به سيري و راه اندازي ايستگاه تقويت فشار گاز سيري را از اهم فعاليت هاي سال گذشته شركت نفت فلات قاره ايران عنوان كرد و اظهار داشت: شركت فلات قاره توانسته با موفقيت در كمترين زمان ممكن رسوبات داخل لوله را كه سخت شده بودند را تخليه كند.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها