کد خبر: 175537
تاریخ انتشار :

هندی‌ها هم برای مراوده اقتصادی با ایران فعال شدند/ دعوت نخست‌وزیر هند از تجار ایران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بعد از رفت و آمدهای ادامه دار اروپایی‌ها به ایران برای مشارکت در سرمایه گذاری و پروژه های ایرانی، اینک نوبت به کشورهای آسیایی است که دست همکاری به سمت ایران دراز کنند و پروژه های مشترکی را برای سرمایه گذاری با فعالان اقتصادی ایران معرفی کنند. اکنون هم نخست وزیر چین که بالاترین مقام اجرایی این کشور به شمار می آید، از ایرانی ها درخواست کرده تا برای پروژه های مشترک سرمایه گذاری با این کشور آماده باشند.

در واقع، نخست وزیر هند در کمپینی که به تازگی به راه انداخته است، به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی از جمله ایرانی ها پیشنهاد داده است که در کمپین "در هند بسازید" با سرمایه گذاران کشورش وارد مذاکره شده و هندی نو بسازند، البته برخی فعالان اقتصادی می گویند که در مقابل، هندی ها درخواست های زیادی برای مشارکت با ایرانی ها به خصوص در منطقه آزاد چابهار داشته اند و حتی پروژه هایی نیز از سوی دو طرف آغاز شده است.

فعالان اقتصادی می گویند که نخست وزیر هند، این کمپین را به منظور دعوت از کارآفرینان و تولیدکنندگان خارجی راه اندازی کرده تا با مرکزی برای سرمایه گذاری و تولید ایجاد کند و پنجشنبه هفته گذشته نیز طی سخنانی، چگونگی تشکیل این کمپین را توضیح داده و از سرمایه گذاران و کارآفرینان و فعالان اقتصادی اعم از ایرانی و خارجی دعوت کرده تا در هند فعالیت داشته باشند و از مزایای کار در این کشور بهره مند شوند .

ضمن اینکه سفیر هند در ایران نیز پس از پخش این سخنرانی در سفارت هند در تهران، به سئوالات فعالان اقتصادی پاسخ داده است. البته هند درصدد است تا مشارکت و فعالیت بیشتری در پروژه های ایرانی داشته باشد و به نوعی بتوانند سهمی از بازار ایران را به خود اختصاص دهد، شاید هم این کشور بتواند جای چین را در کالاهای ارزان قیمت به خود اختصاص دهد، اما آنچه که مسلم است هم اکنون هند در زمینه دارو، فعالیت زیادی با ایران دارد و صادرات مناسبی را به ایران انجام می دهد. در واقع هند هم اکنون یکی از پارتنرهای اصلی ایران در زمینه خرید دارو از بازارهای جهانی است.

البته در این میان، فعالان اقتصادی می گویند که هند نیز بابت خرید نفت از ایران در زمان تحریم ها، مبالغ هنگفتی را به ایران بدهکار است و مسئولان ایرانی در تلاش هستند تا با زنده کردن آن پول، بخشی از سرمایه گذاری های مشترک را البته برای کسب بازار در کشورهای هدف صادراتی هند، با مبالغ به جا مانده از بدهی های نفتی هند به ایران صورت دهند، اما به طور قطع، نیاز به مذاکرات بسیاری دارد.

موضوع بدهی های نفتی هند به ایران نیز از زمان دولت محمود احمدی نژاد آغاز شد که در آن زمان، رئیس جمهور راضی شد تا در ازای ارایه نفت به هند، کالا و روپیه از این کشور دریافت کند، در حالیکه با روی کار آمدن دولت جدید، این فرآیند متوقف شد و دیگر خبری از تهاتر نفت ایران با کالاهای هندی نیست.

میزان بدهی هند به ایران حدود 3.5 هزار میلیارد دلار اعلام شده است و برای زنده شدن این بدهی نیز چندی پیش به هند سفر کرده بود تا بتواند راه حلی بیابد که این پول راحت تر در اختیار ایران قرار گیرد. پس از این دیدار بود که مقامات هندی اعلام کردند که حاضر هستند هزینه واردات نفت خام ایران را به جای روپیه به یورو بپردازند. گفتنی است،

حجم روابط تجاری ایران و هند در پنج سال گذشته از حدود 9 میلیارد دلار به حدود 16 میلیارد دلار رسیده و دو کشور در تلاش هستند این رقم را تا پنج سال آینده به بیش از 25 میلیارد دلار افزایش دهند
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها