کد خبر: 190021
تاریخ انتشار :

رئیس انجمن صنفی سی.ان.جی پاسخ می‌دهد: زیان مالی شرکت گاز از قطع گاز جایگاه‌های سی.ان.جی چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی در گفت و گو با نامه نیوز درباره مشکلات موضود صنعت سی ان جی کشور در آستانه زمستان 93 گفت: متاسفانه در زمستان سال گذشته و به دلیل سرمای هوا شرکت ملی گاز ایران به مدت 22 روز گاز جایگاه های سی ان جی کشور را قطع کرد که این موضوع زیان بزرگی را برای شرکت ملی گاز ایران به همراه دارد.

وی ادامه داد: به طور میانگین در 22 روزی که در زمستان سال گذشته گاز جایگاه های سی ان جی کشور قطع بوده است مصرف بنزین افزایش یافته و متقاضیان به جای استفاده 440 میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در این مدت حدود 440 میلیون لیتر بنزین مصرف کرده اند.

دادرس با بیان این که صنعت سی ان جی کشور همچنان با مشکل اخذ کارمزد جایگاه ها مواجه است و میزان افزایش کارمزد که در ابتدای سال از سوی دولت ابلاغ شده کافی نبوده است، تصریح کرد: این صنعت هم اکنون با 3 مشکل اساسی مواجه است که یکی از این مشکلات مالیات بر ارزش افزوده است که همچنان به عنوان کارمزد از جایگاه داران کم می شود.

وی ادامه داد: دومین مشکل صنعت سی ان جی کشور بحث حمایت 10 درصدی هزینه تعمیر و نگهداری جایگاه ها است که هم اکنون حدود 20 ماه است که این موضوع برطرف نشده است.

دادرس درباره سومین مشکل صنعت سی ان جی کشور گفت: مشکل سوم و اصلی صنعت سی ان جی کشور قطع و وصل گاز در جایگاه ها است که متاسفانه در یکسال گذشته 3 هزار و 600 بار قطعی در جایگاه های سی ان جی کشور رخ داهد است.

رئیس انجمن صنفی سی ان جی تاکید کرد: همه ساله با سرد شدن هوا شرکت ملی گاز ایران برای تامین گاز مصرفی خانوار گاز جایگاه های سی ان جی را قطع می کند و همواره جایگاه ها در تیررس قطع گاز هستن و این در حالی است که بیشترین درآمد در حوزه گازرسانی مربوط به صنعت سی ان جی کشور است.

وی با بیان این که گران ترین گاز سی ان جی دنیا در شرایطی به جایگاه های ایران داده می شود که ایران دومین منابع گاز جهان را دارد، تصریح کرد: این در شرایطی است که 4 درصد گازی ایران در اختیار صنعت سی ان جی قرار می گیرد و 25 درصد منابع مالی شرکت ملی گاز از این صنعت تامین می شود.

دادرس با تاکید بر این که با توجه به بازدهی بالای صنعت سی ان جی کشور مسئولان دولتی باید توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشند، افزود: متاسفانه از همه طرف جایگاه های سی ان جی مورد تضعیف قرار می گیرند و علی رغم رایزنی های صورت گرفته با نهادهای مختلف همچون مجلس شورای اسلامی تا کنون آنچنان که باید از این صنعت حمایت های لازم صورت نگرفته است.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی تصریح کرد: علی رغم مشکلات موجود در صنعت سی ان جی کشور جهش دوم این صنعت در راه است و بر اساس پیشنهاد صورت گرفته و با توافق وزارت نفت قرار است متولی واحدی در صنعت سی ان جی شکل بگیرد که 5 حلقه این صنعت شامل صنعت کمپرسورسازی، صنعت مخزن سازی، صنعت جایگاه های سی ان جی، خودروسازی و بازرسی و تست و تعمیر و نگه داری جایگاه ها زیر نظر این متولی واحد فعالیت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها