کد خبر: 191765
تاریخ انتشار :

مشعل نفت ایران در دریای خزر روشن شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، با گذشت نزدیک به سه سال از کشف اولین مخزن هیدروکربوری ایران در دریای خزر، حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی و توصیفی در این منطقه به پایان رسید.

شرکت نفت و گاز خزر امروز با ارسال گزارشی به خبرگزاری مهر، اعلام کرد: با اتمام آزمایش‌های جریان دهی، اهداف حفاری اکتشافی و توصیفی چاه دوم میدان سردار جنگل در دریای خزر محقق شد.

بر این اساس پس از پایان عمليات حفاري چاه اكتشافي دوم ميدان سردار جنگل تا عمق سه هزار و 500 متری دریای خزر، آزمايش های جریان دهی نفت از چاه با موفقيت به پایان رسیده است.

در این عمليات، اطلاعات فشار، دما، ميزان نفت و نسبت گاز به نفت كسب و نمونه گيري هاي سطحي از گاز و نفت و ديگر پارامترهاي توليد اخذ شد.

شرکت نفت و گاز خزر در بخشی از این گزارش اعلام کرده است: نتايج به دست آمده حاکی از آن است که عمده مشخصات نفت توليدی در چاه شماره دو، با ويژگی های نفت توليدی در آزمايش چاه اول ميدان سردار جنگل از جمله شاخص نفت API تشابه دارد.

از سوی دیگر انجام آزمايش هاي جریان دهی در سه لايه مختلف مخزن، يکی از ويژگی های عمليات آزمايش چاه دوم نسبت به چاه اول ميدان سردار جنگل بوده است.

علاوه بر این در تصاویری که به خبرگزاری مهر ارسال شده است، نشان می دهد که مشعل تولید نفت در دومین چاه اکتشافی و توصیفی میدان سردار جنگل ایران در دریای خزر روشن شده است.

تاریخچه کشف نفت توسط ایران در دریای خزر

به گزارش مهر، آذر ماه سال 90 با گذشت یک دهه از آغاز ساخت فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، ایران در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن "با ذخیره 50 تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی" کشف کرد.

ميدان سردار جنگل كه در مرحله اول لايه گازي آن كشف شد، ارديبهشت 1391 شاهد فوران نفت بود؛ البته ذخيره درجا و حجم نفت موجود در اين ميدان هنوز مشخص نشده است.

با اين وجود بر اساس مطالعات نظري و برآورد تقريبي، پيش‌بيني مي شود كه حدود 50 تريليون فوت مكعب گاز و 7 ميليارد بشكه نفت در ميدان سردار جنگل وجود داشته باشد.

علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر پیشتر با بیان اینکه پس از کشف گاز در میدان سردار جنگل مطلعات جدید اکتشافی از وجود ذخایر نفت خام در این میدان دریایی حکایت دارد، گفته بود: در حال حاضر تست چاه‌های برای تعیین حجم ذخایر و اندازه میدان هیدروکربوری در حال انجام است و به|زودی جزئیات کشف نفت در خزر توسط وزیر نفت اعلام می شود.

مسئولان شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده اند: میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.

در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی کشف شده در بلوک 6 اکتشافی در دریای خزر به طور کامل نهایی نشده است اما مطالعات اولیه نشان می دهد که این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.

در این بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت|های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها