کد خبر: 200277
تاریخ انتشار :

نفس‌های پارس‌جنوبی به شمارش افتاد/ پارس‌جنوبی 18 سال بیشتر گاز ندارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در حال حاضر طرح توسعه 17 فاز پارس جنوبی به طور همزمان توسط ایران در حال انجام است و این در حالی است که قطر به عنوان مهمترین شریک این میدان مشترک گازی پرونده توسعه پارس جنوبی را کامل کرده است.

از سوی دیگر در شرایط فعلی پارس جنوبی با افت فشار گاز در برخی از چاه‌های خود دست و پنجه نرم می کند و از این رو در طرح توسعه فازهای جدید همچون فاز 12، 17 و 18 این میدان مشترک تعداد سکوها و چاه های توسعه ای نسبت به فازهای قدیمی تر افزایش یافته است.

با این وجود، نتایج یک مطالعه در مجموعه صنعت نفت حاکی از آن است که تا سال 2023 میلادی فشار خروجی چاه‌های دریایی پارس جنوبی با خطوط لوله دریایی برابر خواهد شد که در این صورت برای جبران افت فشار گاز نیاز به استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید است.

برآورد کارشناسان نفتی نشان می دهد که شرکت ملی نفت ایران برای استمرار استخراج گاز از پارس جنوبی تا سال 2023 میلادی باید از کمپرسورهای تقویت فشار گاز استفاده کند.

علاوه بر این، با توجه به شیب مخزن پارس جنوبی که به سمت قطر است و نحوه برداشت دو کشور از این میدان مشترک، پیش بینی می‌شود میدان پارس جنوبی دستکم تا سال 2033 میلادی قابلیت برداشت و استخراج گاز طبیعی را داشته باشد و از این زمان به بعد این مخزن مشترک قابل برداشت گاز نخواهد بود.

به گزارش مهر، پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی ایران از ظرفیت 14 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی برخوردار است.

این میدان عظیم گازی حدود 8 درصد گاز جهان و نیمی از ذخایر گاز طبیعی ایران را در خود جای داده است و از وسعتی حدود 3700 کتری در آب‌های خلیج فارس برخوردار است.

با گذشت حدود 12 سال از آغاز بهره برداری از اولین فاز پارس جنوبی (طرح توسعه فاز 2 و 3 پارس جنوبی در سال 1381) تاکنون جمهوری اسلامی ایران از محل استخراج و پالایش گاز طبیعی و پنج محصول استراتژیک دیگر این میدان مشترک گازی بیش از 340 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

در طول 13 سال گذشته تاکنون، بیش از 577 میلیارد متر مکعب گاز شیرین و پالایش شده در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

در طول این مدت بیش از یک میلیارد بشکه میعانات گازی در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و به بازارهای جهانی و یا واحدهای پالایشی داخلی صادر شده است، همچنین در این مدت بالغ بر دو میلیون و 932 هزار تن گوگرد در پالایشگاه های پارس جنوبی تولید و صادر شده است.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها