کد خبر: 203786
تاریخ انتشار :

تحلیل دبیرکل خانه کارگر از میزان افزایش حقوق در سال 94/ کف دستمزد باید یک میلیون و 600 هزار تومان باشد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در حالی که کمتر از 70 روز تا پایان سال 93 باقی مانده است از هم اکنون گمانه زنی ها درباره میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده آغاز شده و آنچنان که علی ربیعی وزیر تعاون،‌کار و رفاه و کار اجتماعی، گفته است افزایش دستمزد سال 94 منوط به میزان نرخ تورم و دیگر شاخص‌ها است و در بحث تعیین دستمزد ملاک ما سبد خانوار و شاخص تورم است .

به گفته وزیر کار امسال بالای 28.5 درصد افزایش دستمزد را در سطوح مختلف تجربه کردیم، درست است که دستمزد سال 1393، 25 درصد افزایش یافته ولی وقتی در سایر سطوح مزد برویم با در نظر گرفتن دیگر مزایا 28.5 درصد افزایش یافته است .

وی در پاسخ به اینکه آیا حقوق و دستمزد‌ها کفاف زندگی کارگران را می‌دهد یا خیر؟ گفته است ما باید سطح تولید را افزایش دهیم متاسفانه تولید کشور در شرایطی که بالای 55 درصد رکود را به شکل منفی طی کرده‌ایم بسیار نحیف شده است .

ربیعی درعین حال درباره مهار تورم و افزایش قیمت برخی اقلام سبد هزینه‌ی خانوارهای کارگری تاکید کرده است ما تورم را مهار کردیم و اکنون تورم 35 درصدی نداریم ولی ممکن است برخی مهار تورم را به این معنا بگیرند که قیمت‌ها پایین بیاید البته در اینکه برخی اقلام افزایش قیمت یافته تردیدی نداریم ولی اگر قرار بود افزایش قیمتها با همان خطی که در تورم 35 درصدی شاهد بودیم رخ بدهد، وضعیت اسفبار می‌شد .

اما در حالی که گمانه زنی ها درباره میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده افزایش یافته است فرامرز توفیقی مشاور عالی مجمع نمایندگان کارگران ایران از برگزاری دو نشست ویژه درباره تعیین دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار در هفته آینده خبر داده و گفته است جلسه شورای 3 جانبه ملی دوشنبه هفته آینده با حضور نمایندپگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار خواهد شد . همچنین سه شنبه هفته آینده یک نشست دیگر در شورای عالی کار با موضوع تعیین دستمزد سال 94 کارگران خواهیم داشت .

توفیقی تاکید کرده است با توجه به اینکه تاکنون مباحث و گفتگوهایی درباره میزان دستمزد سال آینده کارگران صورت گرفته است، از این رو دستور کار 2 نشست هفته آینده فقط دستمزد خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر در گفت و گو با نامه نیوز درباره افزایش دستمزد کارگران در سال آینده گفت: بحث حقوق و دستمزد کارگران در سال 94 را قانون کار مشخص می کند و بر اساس قانون کار شورای سه جانبه متشکل از نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت جلساتی را تشکیل می دهند و میزان افزایش حقوق کارگران را تعیین می کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تعیین دستمزد کارگران بر اساس دو شاخص انجام می شود، تصریح کرد: نخستین شاخص مربوط به حداقل میزان معیشت و سبد خانوار است و بحث اصلی این است که برآوردها نشان می دهد بر اساس این شاخص حداقل حقوق باید یک میلیون و 600 هزار تومان باشد. بر همین اساس بیشترین میزان پرداختی حقوق در شرایط فعلی با کف پیشنهادی دریافتی کارگران حقوق 600 هزار تومان تفاوت دارد.

محجوب درباره زمان تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال 94 گفت: مذاکرات برای این موضوع شروع شده است و تا اواسط اسفند به نتیجه می رسد .

دبیر کل خانه کارگر در پیش بینی خود برای افزایش دستمزد کارگران گفت: بر اساس قانون حقوق کارگران باید بر اساس نرخ تورم افزایش یابد و این موضوع حداقل میزان افزایش حقوق است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها