کد خبر: 208110
تاریخ انتشار :

پژو 206 ارزان شد/ امیدواری نمایشگاه‌داران به بازار شب عید/ بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در شرایطی که 50 روز تا پایان سال 93 باقی مانده است همچنان بازار خودرو در رکود به سر می برد . علی رغم این که خودروسازان با فروش فوری و اقساطی محصولات خود یا حتی وعده پلاک 94 در تلاش هستند تا مشتریان را جذب بازار کنند، اما همچنان تقاضا برای خرید در بازار کم است و دلیل اصلی این موضوع را می توان در انتقادهای متقاضیان به کیفیت محصولات داخلی یافت.

این در شرایطی است که معاون امور صنایع وزارت صنعت در این رابطه به آمار تولید یکی از کارخانه‌های سازنده خودرو اشاره کرده و می گوید در 29 دی ماه یکی از کارخانه‌های سازنده خودرو، 2328 خودرو تولید کرده و در همان روز آمار فروشش به 3060 خودرو رسیده است. در 30 دی ماه نیز میزان خودروهای تولیدی این شرکت 2408 دستگاه و میزان فروش 2403 دستگاه بوده است که این آمار نشان می‌دهد بازار خودرو در وضعیت رکود نیست و در فروش خودرو مشکلی نداریم .

محسن صالحی‌نیا همچنین درباره پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش مبلغ وام خودرو گفته است پیشنهادی را ارائه کردیم که سقف تسهیلات برای خرید خودرو افزایش یابد و این پیشنهاد از سوی وزیر صنعت در حال پیگیری است.

صالحی نیا همچنین در مورد تعیین قیمت خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه به دلیل کمبود تولید اتفاق می‌افتد، می گوید با توجه به تولید خوب شرکت‌های سازنده خودرو در مدت اخیر در صورتی که شرایط مختلف از جمله نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، دستمزد، مالیات و ... تغییر ناگهانی نداشته باشد، قطعا افزایش قیمت خودرو در بازار حاشیه نیز نخواهیم داشت .

وی با بیان اینکه با شرط ثبات اوضاع فعلی جای هیچ نگرانی در بخش خودرو وجود ندارد، اعلام کرده است سیاست وزارت صنعت هیچ گونه افزایش قیمت خودرو نیست.

اما در حالی که 50 روز تا پایان سال جاری باقی مانده و وزارت صنعت به دنبال افزایش وام خرید خودرو است فعالان بازار خودرو امیدوارند در روزهای پایانی سال بازار از رونقی نسبی برخوردار شود و معاملات افزایش پیدا کند. دلیل اصلی این موضوع نیز افزایش طبیعی تقاضا در بازارهای مختلف در سال های اخیر و تاثیر بازار ارز بر بازار خودرو همچنین احتمال افزایش وام خرید خودرو است.

در شرایطی که تقاضا به دلیل نارضایتی از افزایش قیمت خودرو افزایش یافته است یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه با بیان اینکه بازار بر اساس فرآیند عرضه و تقاضا به قیمت دست می‌یابد، گفته است اکنون تعداد خودروسازان کشور انگشت شمار بوده و قیمت‌های اعلامی از سوی آنها باید مورد پذیرش باشد، پس صحبت از قیمت‌گذاری آزاد در بازار انحصاری، چندان منطقی نیست .

اله‌وردی دهقانی در واکنش به پیشنهاد وزیر صنعت درخصوص تعیین قیمت خودرو در بازار، گفته است تعیین قیمت در بازار، از طریق فرآیند عرضه و تقاضا بوده و زمانی که عرضه محصول انحصاری باشد، این فرآیند به درستی عمل نخواهد کرد . اکنون تعداد خودروسازان کشور انگشت شمار بوده و قیمت‌های اعلامی از سوی آنها باید مورد پذیرش باشد، پس صحبت از قیمت‌گذاری آزاد در بازار انحصاری، چندان منطقی به‌شمار نمی‌رود.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن تعیین قیمت خودرو در بازار، باعث فشار مضاعف به مردم شده و باید از اجرای آن پیشگیری کرد. زمانی که بازار رقابتی نباشد خودرو‌ساز با هر قیمتی محصول خود را به‌فروش خواهد رساند، در صورتی که برای دستیابی به بازار آزاد، نیازمند انحصارشکنی و تشکیل بازارهای رقابتی هستیم، در غیر این صورت نرخ خودرو در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همچنین در شرایط کنونی، دولت و شورای رقابت باید برای قیمت‌گذاری خودرو یک فرمول مشخص طراحی کنند تا غلبه عرضه بر تقاضا، موجب رشد غیرمنطقی قیمت خودرو در بازار نشود. البته اگر اجازه دهیم محصولات مشابه خارجی به بازار ایران دسترسی پیدا کنند، واگذاری تعیین قیمت به بازار منطقی خواهد بود، اما در این شرایط، واگذاری تعیین نرخ، تنها به رشد قیمت منتهی خواهد شد.

اما در این شرایط بازار خودرو این روزها نوسان قیمتی مختلفی را تجربه می کند. به طوری که پژو 206 در هفته ای که گذشت با افت 200 هزار تومانی به 33 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. همچنین پژو پارس نیز با 100 هزار تومان افت قیمت به 35 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. البته در هفته ای که گذشت قیمت پژو 405 و تندر 90 بدون تغییر باقی مانده است.

همچنین قیمت انواع پراید نیز در هفته ای که گذشت بدون نوسان در مقایسه با هفته های قبل باقی مانده است. در این شرایط پراید 132 با قیمت 19 میلیون و 400 هزار تومان و پراید 111 نیز با قیمت 20 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها