کد خبر: 222549
تاریخ انتشار :

نگاهی به صنعت خودرو در سالی که گذشت/ از افزایش واردات و بازگشت پژو تا بهانه تراشی خودروسازان برای گرانی در سال 94

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در حالی که طی سال های اخیر صنعت خودروسازی کشور به واسطه افزایش هزینه ها با کاهش تولید مواجه شده است در سال گذشته تولید خود را تا اندازه قابل توجهی افزایش داده و بر همین اساس تولید خودرو از مرز یک میلیون و ۱۴۶ هزار دستگاه گذشته است.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در این رابطه گفته است در سال ۹۳ شرکت‌های خودروسازی با تولید یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۹۵ دستگاه خودرو، رشد ۵۴ درصدی را تجربه کردند و بر این اساس نزدیک به ۹۴ درصد برنامه تولید محقق شده است.

وی تاکید کرده است طی همین مدت بیش از 27 هزار دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر شده است که نشان از رشد 190 درصدی صادرات خودرو در سال 1393 نسبت به سال 92 دارد. طی سال 93 تولید خودروی سبک یک میلیون و 125 هزار و 636 دستگاه، تولید کامیون و کشنده 20 هزار و 679 دستگاه و تولید اتوبوس و مینی بوس 580 دستگاه بوده است. همچنین بیشترین سهم تولید خودرو در گروه خودروهای سبک مربوط به ایران خودرو با 616 هزار دستگاه بود و این شرکت نسبت به مدت مشابه در سال قبل نزدیک به 69 درصد رشد تولید داشته است.

علاوه بر این جدیدترین گزارش ها نشان می دهد ایران در سال 93 توانست از رتبه بیستم به رتبه 18 جهانی ارتقا یابد و بعد از کشور فنلاند بالاترین رشد تولید خودرو را از آن خود کند.

واردات 92 هزار خودرو

اما در سال گذشته بازار واردات خودرو گرم تر از سال قبل بود. به طوری که در 11ماهه منتهی به بهمن ماه سال93 در مجموع 92 هزار و 247 دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش 54.4درصدی را نشان می‌دهد . همچنین در بهمن ماه سال جاری تعداد 13,047 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که بالاترین آمار واردات خودرو در سال جاری است .

در میان برندهای وارد شده به کشور، محصولات هیوندای با 42.344 دستگاه در رتبه نخست خودرو های وارداتی به کشور قرار گرفته اند و این برند توانسته برتری خود بر بازار خودرو های سواری وارداتی به ایران را بار دیگر حفظ کند. پس از هیوندای، محصولات شرکت کیا موتورز با 14.940 دستگاه در رتبه دوم ایستاده و تویوتا با واردات 9.762 دستگاه سومین برند برتر بازار خودرو های وارداتی ایران است. تویوتا سال گذشته پس از جیلی در رتبه چهارم جای داشت و امسال به دلیل عدم واردات مستمر محصولات این برند چینی در ماه های پایانی سال، توانست جایگاه خود را یک پله ارتقا دهد و جیلی را با 6.385 دستگاه به رتبه چهارم بفرستد.

بازگشت پژو

در سال گذشته موضوع بازگشت پژو به بازار خودروی کشور نیز حاشیه های فراوانی را به همراه داشت. مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با تشریح جزئیات توافق با پژو گفت: بر اساس این توافق یک کارخانه مشترک با سهم 50 درصدی پژو و سهم 50 درصدی ایران خودرو برای تولید محصولات جدید ایجاد خواهد شد .

هاشم یکه‌زارع در این رابطه تاکید کرد: براساس توافقی که بین ایران خودرو و شرکت پژو فرانسه منعقد شده، یک شرکت مشترک با سهم 50 درصدی پژو و همچنین سهم 50 درصدی ایران خودرو تاسیس خواهد شد که ایجاد چنین شرکتی برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد و محصولات جدیدی در این راستا تولید خواهد شد .

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال 1404 تولید ایران خودرو معادل 1 میلیون و 800 هزار خودرو خواهد بود که حداکثر 50 درصد آن با مشارکت پژو، رنو، سوزوکی و یک شرکت اروپایی تولید خواهد شد . در آینده یک شرکت اروپایی به شرکت خارجی همکار ایران خودرو اضافه خواهد شد .

وی همچنین در مورد صادرات محصولات تولیدی با مشارکت پژو نیز گفت: بر اساس توافق منعقد شده 30 درصد تولید مشترک ایران خودرو و پژو صادر خواهد شد که میزان صادرات با میزان عرضه خودرو در داخل گره خورده و اگر برنامه صادرات عملیاتی نشود، فروش داخل نیز کاهش خواهد یافت .

پیش بینی بازار سال 94

اما در این شرایط پیش بینی های متفاوتی درباره آینده بازار خودرو مطرح می شود. البته با صحبت‌هایی که در هفته‌های اخیر از مدیران شرکت‌های خودروسازی و عوامل وابسته به صنعت خودرو شنیده می‌شود در سال آینده افزایش قیمت برای خودرو وجود دارد، چشم‌انداز روشنی از بازار سال آینده دیده نمی‌شود؛ اگرچه برخی از منتقدان شرکت‌های خودروسازی مطرح می‌کنند که در سال‌های اخیر بهانه خودروسازان برای گران کردن خودرو، تحریم صنعت خودرو یا افزایش قیمت ارز بوده، اما در حال حاضر تحریم‌ها از صنعت خودرو تا حد زیادی برداشته شده و دلار نیز قیمت نسبتا ثابتی در بازار داشته است .

بر این اساس، خودروسازان بهانه‌ای برای گران کردن خودرو ندارند؛ به جز در موارد خاصی مثل اضافه کردن آپشن، لوازم ایمنی و تزیینی به خودروها. البته برای این کار نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد؛ به نحوی که خودروسازان می‌توانند خودروها را با همان شکل و ترکیب ارائه کنند و اگر مشتریان تمایل داشته باشند، آپشن‌های اضافی را برایشان روی خودروها نصب کنند .

با این وجود، فعالان بازار خودرو و نمایشگاه‌داران، چشم‌اندازی که برای سال آینده بازار خودرو و قیمت خودرو پیش‌بینی می‌کنند، این است که قیمت‌ها تقریبا ثابت بماند؛ چراکه قیمت خودروهای داخلی در سال‌های اخیر به حدی گران شده است که دیگر کشش گرانی بیشتر را ندارد و امکان دارد افزایش مجدد قیمت خودرو، ضربه‌ای را به صنعت خودرو وارد کند.

همچنین سید‌محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در این رابطه گفته است شاید اگر شورای رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شود، اوضاع کمی بهتر شود. هم‌اکنون شورای رقابت به ‌مرکز لابی برای تضمین سود دلالان و واسطه‌ها تبدیل شده است؛ برای نمونه، درباره خودرو دنا این ‌اتفاق افتاد. ایران‌خودرو قیمت این خودرو را ۴۶ میلیون در نظر گرفته بود، حال آنکه شورای رقابت، بهای ۴۲ میلیونی برای آن تعیین کرد، ولی هم‌اکنون در بازار‌ ۵۰ میلیون معامله می‌شود .

وی تاکید کرد: ‌اگر این بازار‌گرمی‌ها نمی‌شد، قیمت این خودرو در بازار حتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان هم می‌شد، در این صورت خود ایران خودرو مجبور می‌شد قیمت‌هایش را کاهش دهد .

وی در پاسخ به اینکه قیمت خودرو در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: با توجه به شرایط موجود، شاید سال آینده قیمت خودرو افزایش داشته باشد و دلیل آن نیز دخالت‌های مراکزی چون ‌شورای رقابت است؛ البته اگر شورای رقابت از گردونه خارج شود، شاید دیگر افزایش قیمت‌ نداشته باشیم .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها