کد خبر: 224615
تاریخ انتشار :

3 عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در سال 94/ مذاکرات هسته ای قیمت نفت را کاهش می دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، از اواسط سال 93 قیمت نفت در بازارهای جهانی در مسیر کاهش قرار گرفته و به کمتر از 50 دلار رسیده است و این اتفاق در حالی رخ داده است که بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را بازی سیاسی کشور عربستان عنوان می کنند.

اما این روزها سه عامل بر قیمت نفت تاثیرگذار هستند. نخستین موضوع حمله نظامی عربستان به یمن است که طی روزهای اخیر باعث افزایش قیمت شده است. گلدمن ساکس در این زمینه گفته است که درگیری‌ها در یمن می‌تواند تاثیر کمتری در عرضه نفت کشورها داشته باشد چرا که این کشور سهم زیادی در صادرات ندارد.یمن روزانه حدود 145 هزار بشکه نفت صادر می‌کند.

همچنین در این رابطه دیگر نگرانی بازار نفت، احتمال بسته شدن تنگه باب‌المندب در یمن است که روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می‌کند اما تحلیل‌گران معتقدند تانکرها می‌توانند مسیر آبی دیگری را به مقاصد خود انتخاب کنند. جاناتان بارات رئیس سرمایه‌گذاری اداره سیدنییزآیرز درباره اینکه چگونه با وجود آشوب‌های منطقه‌ای قیمت نفت می‌تواند تثبیت شود می‌گوید: در صورتی که جنگ ادامه یابد قیمت‌ها افزایش می‌یابد اما احتمال بسته شدن تنگه باب‌المندب بعید به نظر می‌رسد در صورتی که تنگه باب‌المندب هم بسته شود تانکرها می‌توانند مسیر جایگزینی را اطراف آفریقا انتخاب کنند.

اما موضوع دیگری که طی روزهای اخیر بر قیمت نفت تاثیرگذار بوده مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس و احتمال دستیابی به توافق هسته ای بوده است که در صورت توافق میزان صادرات نفت جهانی افزایش خواهد یافت. یک تحلیل‌گر ANZ معتقد است با وجود ذخیره 30 میلیون بشکه نفت توسط ایران روی آب‌های منطقه، میزان صادرات نفت می‌تواند با سرعت بیشتری انجام شود. هر دو شرکت گلدمن و ANZ معتقدند که در صورت وجود توافق هسته‌ای احتمال افزایش افزایش صادرات و کاهش قیمت نفت قبل از نیمه دوم امسال بعید به نظر می‌رسد.

در همین رابطه خبرگزاری فرانسه گزارش داده است معامله گران در بازارهای بورس تا آخرین لحظه اخبار مربوط به مذاکرت هسته ای که برای رسیدن به توافق بین ایران و گروه 1+5 در جریان است و می تواند تحریم های نفتی اعمال شده علیه تهران را تسهیل کند، دنبال می کنند . همچنین بانک 'اورسیز یونایتد' سنگاپور، ارائه دهنده خدمات سرمایه گذاری، اعلام کرد: افزایش امیدها برای حصول توافق هسته ای با ایران، باعث کاهش بهای نفت شده است.

موضوع سومی که طی روزهای اخیر بر قیمت نفت تاثیرگذار بوده افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی بوده است. به طوری که با بالا رفتن ارزش دلار، قیمت کالاهای ارزش گذاری شده به ارز آمریکا، برای دارندگان سایر ارز بالاتر می رود. در همین رابطه کاهش ارزش قیمت دلار نیز می تواند بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد. به طوری که کاهش ارزش دلار و در پی آن تحت‌الشعاع قرار گرفتن فشارهای ناشی از عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی می تواند قیمت نفت را افزایش دهد.

در این شرایط پیش بینی های متفاوتی درباره آینده قیمت نفت و همچنین بازگشت قیمت به 100 دلار مطرخ می شود اما سینوپک چین، بزرگترین شرکت سینوپک چین در این رابطه اعلام کرده است که زمانی طولانی نیاز است تا قیمتهای جهانی نفت بار دیگر به سطح ١٠٠ دلار برای هر بشکه بازگردند .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها