کد خبر: 226357
تاریخ انتشار :

آغاز شمارش معکوس برای تصمیم یارانه ای دولت/ یارانه نقدی ثروتمندان در فروردین قطع می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، تا کمتر از 5 روز دیگر نخستین یارانه نقدی سال 94 به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و در این شرایط این سوال مطرح است که آیا پرداخت یارانه نقدی در سال جاری با روال ماه های اخیر ادامه خواهد یافت؟

این سوال در حالی در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح شده است که در سال گذشته موضوع اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی حاشیه های فراوانی را به همراه داشت. در حالی که در ابتدای سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند اما در شهریورماه محمدباقر نوبخت اعلام کرد 76 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می کنند.

پس از این موضوع در جریان بررسی لایحه بودجه سال 94 کل کشور نمایندگان مجلس دولت را ملزم کردند 39 هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را به پرداخت یارانه نقدی اختصاص دهد. این در حالی بود که در سال 93 دولت می توانسد تا سقف 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند.

بر همین اساس با کاهش هزینه اختصاصی از مبلغ 42 هزار میلیارد تومان در سال 93 به 39 هزار میلیارد تومان در سال آینده، 3 هزار میلیارد تومان از میزان یارانه‌های نقدی صرفه‌جویی می‌شود. با توجه به عدم تغییر میزان یارانه نقدی به هر ایرانی در سال آینده هر شخص معادل 546 هزار تومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد. بنابراین با در نظر گرفتن حذف 3 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه نقدی و تقسیم آن به میزان موردنظر برای یارانه سالانه هر شخص، حدود 5/ 5 میلیون نفر از دایره افراد یارانه‌بگیر خارج خواهند شد .

اما کارشناسان اقتصادی همزمان با تصویب این بند از لایحه بودجه سال 94 انتقادهای فراوانی را درباره مبهم بودن آن مطرح کردند. کارشناسان معتقد بودند مجلس دولت را به حذف یارانه ثروتمندان ملزم کرده، اما راه‌های شناسایی این قشر را به دولت نشان نداده است. موضوعی که شورای نگهبان نیز آن را مبهم دانست و تاکید کرد مجلس باید برای اجرایی شدن این مصوبه معیارهای لازم به‌منظور شناسایی جامعه هدف را به دولت معرفی کند .

به این ترتیب اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 94 در جلسه‌ای فوق‌العاده به بررسی راهکارهای مناسب برای شناسایی اقشار پردرآمد پرداختند و در نهایت 4 معیار «شرایط اقلیمی»، «بعد خانوار»، «محل سکونت» و «میزان درآمد» را برای این موضوع پیشنهاد کردند. با مشخص شدن این معیارها به‌نظر می‌رسد مسیر دولت برای حذف یارانه نقدی ثروتمندان در سال آینده هموار شده و می‌تواند با استفاده از بانک‌های آماری که در اختیار دارد جامعه هدف را شناسایی کند .

این موضوع در حالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حداکثر درآمد هدفمندی یارانه ها از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی، 33 هزار میلیارد تومان است، گفت: 4 هزار و 800 میلیارد تومان هم برای اجرای طرح تحول سلامت در مرحله دوم پیش بینی کرده ایم. 47 هزار میلیارد تومان پرداخت قطعی داریم چون طرح تحول سلامت برای ما از یارانه های نقدی هم مهم تر است و حاضر نیستیم تخصیص آن را با هیچ روشی کم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور درباره وضعیت حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده، با تاکید بر اینکه برای انجام این کار، دولت را وارد درگیری با مردم نخواهیم کرد، گفت: همه اینها را که روی هم جمع بزنیم، عددی که بدست می آید با عددی که دوستان می گویند، خیلی متفاوت است و به سختی به یک میلیون نفر می رسد.

این در حالی است که همواره ‌بندی در بخش هدفمندی گذاشته می‌شود که دولت را در عمل به قانون به صورت کامل بی‌نیاز می‌کند. در بخشی از مصوبه یارانه ای مجلس قید شده است دولت مجاز به جابه‌جایی تا 10 درصد در هزینه‌های هدفمندی است و به‌نظر می‌رسد در صورتی که دولت نتواند به دلیل چالش‌های پیش‌رو، از پرداخت یارانه به افراد با درآمد بالا چشم‌پوشی کند، می‌تواند با بهره‌گیری از این بند، روند یارانه نقدی را به سنت گذشته ادامه دهد. اتفاقی که در ادوار گذشته نیز تکرار شده و دولت با جابه‌جایی منابع، کسری پرداختی یارانه نقدی را تامین کرده است .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها