کد خبر: 229423
تاریخ انتشار :

عقب نشینی نفت شیل آمریکا در مقابل نفت ارزان قیمت اوپک /احتمال افزایش قیمت ها قوت گرفت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز با تداوم کاهش قیمت نفت و ناامیدن شدن تولیدکنندگان از افزایش قیمت این محصول هیدروکربنی در کوتاه مدت، به تدریج چاه های تولیدکننده نفت گران قیمت تعطیل می شوند.
تولیدکنندگانی که نفت خود را از چاه های نفتی واقع در آبهای عمیق و منابع نامتعارف، استخراج می کردند، بیش از سایرین از کاهش قیمت نفت آسیب دیده و به تدریج، توجیه اقتصادی پروژه های آنها کاهش می یابد.
در حالی که در هفته های گذشته بهای نفت تا حدودی روند صعودی و البته پرنوسانی را پیش گرفته، اما روند تعطیلی چاه های نفت ایالات متحده همچنان ادامه دارد.
موسسه تحقیقاتی بیکر هیوز در گزارشی اعلام کرد که در ماه گذشته 42 حلقه چاه نفت دیگر آمریکا نیز تعطیل شده و بدین ترتیب تعداد چاه های نفت فعال آمریکا به 760 حلقه چاه کاهش یافته است.
بدین ترتیب تعداد چاه های نفت فعال آمریکا از ماه اکتبر 2014 (مهر 1393) تاکنون 53 درصد کاهش یافته است.
اگرچه به نظر کارشناسان، پیش بینی میزان کاهش تولید نفت از منابع نامتعارف و بازه زمانی این کاهش بسیار دشوار است، اما کاهش تولید از چاه های پرهزینه و با بازدهی پایین همانند منابع شیل و چاه های تولید نفت سنگین در کالیفرنیای مرکزی در آمریکا اجتناب ناپذیر است.
انتظار می رود بیشترین تاثیر کاهش قیمت نفت در میدانهای تولید نفت نامتعارف مانند شیل های نفتی باشد که نرخ رشد آنها با کاهش روبرو خواهد شد.
البته تعطیلی چاه های نفتی آمریکا موجب کاهش چشمگیر تولیدات نفتی این کشور نمی شود و تنها سرعت افزایش تولید را کاهش می دهد.
هفته گذشته رویترز نیز گزارش داد نخستین کاهش ماهانه تولید نفت شیل در آمریکا در بیش از 4 سال گذشته رخ داده که این موضوع، اندکی قیمت نفت را افزایش داد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است که تولید شیل آمریکا روزانه 45 هزار بشکه کاهش یافته و در ماه می به 4.98 میلیون بشکه در روز برسد.
تولید نفت شیل از سال 2010 به افزایش تولید نفت آمریکا به میزان بیش از 4 میلیون بشکه در روز کمک کرده و یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت نفت در جهان در سال گذشته به شمار می رود.
اما کاهش بی سابقه قیمت نفت که از ماه ژوئن سال گذشته آغاز شده، درحال حاضر به اکتشافات شیل نفت خسارت زده است.
تصمیم اوپک در اجلاس٢٧ نوامبر سال گذشته مبنی بر کاهش ندادن تولید، باعث تداوم کاهش قیمت نفت شد که این موضوع، ادامه کار چاه هایی که هزینه تولید نفت در آنها بالا است را زیر سوال برده است.
در حالی که آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرده که تولید بخش اعظم نفت شیل آمریکا تا قیمت 80 دلار در هر بشکه سودآور است، قیمت جهانی نفت در ماه های اخیر در کانال 40 و 50 دلاری در نوسان بوده است.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها