کد خبر: 238496
تاریخ انتشار :

تقابل دو سیاست در بازار خودرو/ رکود در بازار از بین می رود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بازار خودرو طی سال های اخیر به واسطه افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه شده است. در این میان مسئولان و کارشناسان اقتصادی بارها اعلام کرده اند تنها راه خروج بازار خودرو از رکود تحریک طرف تقاضا و افزایش قدرت خرید است. به همین منظور شورای پول و اعتبار در آخرین نشست خود افزایش وام خرید خودرو و تعیین سقف 15 میلیون تومان برای این نوع تسهیلات را تصویب کرد.

در همین رابطه سیدعلی اصغر میر محمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات خودرو تنها به تولیدات داخلی خبر داد و گفت: این تسهیلات به تمام خودروها پرداخت نمی شود و تنها به تولیدات داخلی و مورد تایید وزارت صنعت و معدن پرداخت خواهد شد.

وی در توضیح نحوه پرداخت تسهیلات خودرو، گفت: به عنوان مثال اگر خودرو 20 میلیون تومان ارزش داشته باشد 60 درصد آن مبنای اولیه برای پرداخت تسهیلات قرار گرفته که این رقم معادل 12 میلیون تومان است.

میرمحمد صادقی همچنین از آغاز اعطای تسهیلات خود از هفته جاری با ارایه شیوه نامه به بانک ها خبر داد و گفت: نرخ سود تسهیلات خرد برای دوره سه تا پنج سال 21 درصد و همچنین تسهیلات جعاله، خودرو و جایگزینی برای دوره 5 سال با مشارکت 60 ماهه 21 درصد تعیین شده است.

در حالی شورای پول و اعتبار افزایش وام خرید خودرو از 7 میلیون به 15 میلیون تومان را تصویب کرد که بانک مرکزی درباره سیاست افزایش میزان تسهیلات خرد اعلام کرده است در سال جاری به دنبال «تحریک بخش تقاضا»، «خروج از رکود» و «کمک به تولید» است. سیاست هایی که می تواند در نهایت منجر به ایجاد رونق در بازارهای مختلف خواهد شد.

علاوه بر این به منظور ایجاد رونق در بازار تولید انواع خودرو در فروردین امسال به ۵۸ هزارو ۲۳دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۱ درصدی یافته است. همچنین محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه گفت: در سال گذشته شاهد رشد 56 درصدی تولید خودرو داخلی نسبت به سال 1392 بوده‌ایم که این میزان تولید خودرو در سال گذشته یک میلیون و 150 هزار بوده و برنامه‌ریزی شده در سال جاری این میزان به یک میلیون و 430 هزار دستگاه برسد.

البته در مقابل این سیاست که منظور تحریک طرف تقاضا و در نهایت ایجاد رونق در بازار صورت گرفته است سیاست افزایش قیمت خودرو از سوی مسئولان صنعت خودروسازی کشور مطرح می شود که می تواند در صورت افزایش غیر منطقی قیمت ها آثار مثبت سیاست نخست را از بین ببرد.

هاشم یکه‌زارع دیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به این سوال که قیمت خودرو در شرایط فعلی به سود خودروسازان هست یا خیر گفت: قیمت خودرو در سال 94 با توجه به افزایش هزینه هایی مانند دستمزد کارگران و یا افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات قیمت خودرو باید کمی افزایش پیدا کند و قیمت فعلی به برای خودروسازان به صرفه نیست.

وی همچنین با اشاره به برنامه تولید ایران خودرو در سال گذشته خاطرنشان کرد: برنامه ابلاغی وزارت صنعت برای ما در زمینه تولید خودرو، 530 هزار دستگاه بود ولی ما 600 هزار دستگاه تولید کردیم.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: این افزایش تولید ما تا میزان 600 هزار دستگاه باعث شد تا قطعه سازان 20 هزار نفر از نیروهایی که بیکار کرده بودند را سرکار برگردانند.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به همکاری های این گروه خودروسازی با قطعه سازان تصریح کرد: در حال حاضر قطعه سازان برای اینکه ماشین آلات بخرند و تولید خود را توسعه دهند با ما مذاکره می کنند و رابطه خوبی با آن ها داریم.

این دو سیاست در حالی درباره آینده صنعت خودروسازی مطرح می شود که هم اکنون بازار در رکود به سر می برد و کمبود تقاضا در بازار موجب شده تا قیمت خودروهای داخلی با افت قیمت مواجه شوند. فعالان بازار خودرو معتقدند دلیل وضعیت ادامه‌دار رکود بازار خودرو، افزایش تولید و عرضه پی در پی خودروهای صفر از سوی کارخانه و نیز افت قدرت خرید مردم بوده است. همچنین نمایشگاه‌داران عنوان می‌کنند کمبود نقدینگی و کسادی بازار در شغل‌های متفاوت باعث شده که مردم کمتر برای خرید خودرو و یا تعویض خودرو خود اقدام کنند.

در جدول زیر جدیدترین قیمت خودروهای داخلی آمده است:

خودرو

قیمت

پژو 206 تیپ 2

32 میلیون و 700 هزار تومان

پژو پارس سال

36 میلیون و 600 هزار تومان

پژو 405

31 میلیون و 500 هزار تومان

سمند ال ایکس

30 میلیون و 800 هزار تومان

تیبا

25 میلیون و 800 هزار تومان

تندر 90

37 میلیون و 600 هزار تومان

رانا

32 میلیون و 800 هزار تومان

سایپا 111 se

21 میلیون و 800 هزار تومان

سایپا 131 se

20 میلیون و 300 هزار تومان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها