کد خبر: 244243
تاریخ انتشار :

سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری؛ تدبیر دولت برای ایجاد اشتغال در پارس جنوبی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز مهدی یوسفی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی است که درقالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز به همراه تاسیسات یوتیلیتی ،پشتیبان و واحدهای فرآیندی است که بزودی عملیات اجرایی آن با حضور مسوولان کشوری آغاز می شود.
وی یادآورشد: محل اجرای این پروژه در سایت دو(کنگان) منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح فراگیر پالایشی سیراف علاوه بر جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و ایجاد ارزش افزوده برای کشور ، فرصت های شغلی قابل توجهی نیز در این زمینه ایجاد خواهد کرد.
یوسفی گفت: باتوجه به اینکه تمام زیرساخت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه پارس فراهم شده ضروری است تمرکز ما بر توسعه صنایع پایین دستی به دلیل اهمیت آن در تولید ارزش افزوده و اشتغال در کشور باشد که درصورت تحقق این امر کمک بزرگی به اقتصاد کشور خواهد کرد.
وی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد به محض برداشتن تحریم های نفتی سهم تولید نفت خود در بازار جهانی را به قبل از تحریم ها برساند افزود: تلاش وزارت نفت این است که سهم ایران در بازارهای جهانی را پس بگیرد و وزارت نفت برای دوره پس از تحریم برنامه ریزی کرده است.
وی افزود: هشت درصد ذخایر شناخته شده گاز دنیا در میدان مشترک پارس جنوبی قرار دارد که این رقم به تنهایی معادل 50 درصد کل ذخایز گاز ایران است و ما از این نظر در حوزه ذخایر گاز در جهان رتبه اول را داریم.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهارکرد: با توجه به ذخایز قابل توجه گاز در ایران امکان استفاده از آن در صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی وجود دارد که در این صورت علاوه بر نقش آن در جلوگیری از خام فروشی می تواند ارزش افزوده بسیاری را عاید کشور کند.
وی با بیان اینکه پارسال 120 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در میدان پارس جنوبی افزوده شد گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید و با برنامه ریزی های منسجم وزارت نفت، ما توانستیم به میزان یک سوم از کل ظرفیت تولید پارس جنوبی را در سال 93 افزایش دهیم که تا پایان سال جاری با افتتاح فازهای 15، 16، ‏17 و 18 یکصد میلیون مترمکعب دیگر نیز به این ظرفیت افزوده خواهد شد.
یوسفی افزود: اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی باید جدی گرفته شود زیرا اکنون کشورمان بیشترین مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: اگر اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی به طوری جدی دنبال شود بخش عمده ای از تولید گاز در کشور به حوزه صنایع میان دست و پتروشیمی ها انتقال خواهد یافت که ارزش افزوده فراوانی عاید کشور خواهد شد.
یوسفی تصریح کرد: گاز و تبدیل آن در مجتمع های پتروشیمی به محصولات مختلف علاوه بر کمکی که در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی به کشور خواهد کرد قدرت مانور زیادی نیز به ایران می دهد تا آنجا که در برخی از محصولات پتروشیمی ده برابر ارزش افزوده نصیب کشور می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: اکنون تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی 440 میلیون مترمکعب در روز است و پیش بینی می کنیم با بهر ه برداری از فازهای در حال توسعه امسال ظرفیت تولید گاز از این میدان به 550 میلیون مترمکعب در روز برسد
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها