کد خبر: 250953
تاریخ انتشار :

ارسال سیگنال رونق به بازار مسکن/ قدرت خرید مسکن افزایش می‌یابد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در حالی که بازار مسکن طی دو سال گذشته در رکود به سر می برد کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل اصلی این رکود را کاهش قدرت خرید مردم عنوان می کنند. در همین رابطه در اردیبهشت ماه سال جاری شورای پول و اعتبار به منظور تحریک بخش تقاضا در بازار و افزایش قدرت خرید مردم وام خرید مسکن را تا سقف 80 میلیون تومان افزایش داد.

بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار قرار است این وام در تهران و به متاهلان خانه اولی با سپرده گذاری یکساله پرداخت شود که با این تصمیم از سال آینده این وام ها پرداخت خواهد شد.

این تصمیم شورای پول و اعتبار در شرایطی در دستور کار بانک مسکن قرار گرفته است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ۱۸ روز کاری گذشته از افتتاح صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن ۷۸ میلیارد تومان جذب پس‌انداز کرده است گفت: استقبال مردم از این صندوق بیش از انتظار ما بود و امیدواریم در آینده نیز از آن استقبال بیشتری بشود زیرا مردم برای این سپرده گذاری در این صندوق به زمان احتیاج دارند. بانک مسکن در این مدت ۷۸ میلیارد تومان جذب پس‌انداز کرده است و میزان پس‌اندازها روز به روز درحال افزایش است.

وی با بیان این که بخش مسکن نیازمند سیاستی بلندمدت است تا بتوانیم در حوزه اقتصادی خانوارها برنامه‌ریزی کنیم گفت: در حوزه اقتصاد کلان دولت باید این توان را داشته باشد تا از خانه‌دار شدن مردم حمایت کند. برای رسیدن به این هدف باید ابزارهای متنوعی را به کار بگیریم که راه‌اندازی حساب پس‌انداز صندوق یکم یکی از این ابزارهاست.

وی درباره احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن نیز گفت: افزایش دوباره وام مسکن که اکنون به ۸۰ میلیون تومان رسیده است در واقع آغاز روند افزایش میزان تسهیلات است و در صورت بهبود شرایط اقتصادی ایران، نسبت میزان تسهیلات به قیمت خرید مسکن نیز باید افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بانک‌ها در حال حاضر توان پرداخت بیش از این مقدار تسهیلات مسکن را ندارند افزود: قدرت وام‌دهی بانک‌ها به شدت پایین است و حتی اگر پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن را نیز بدهیم بانک‌ها توان پاسخگویی نخواهند داشت اما قطعا در صورت بهبود شرایط اقتصادی کشور ما نیز پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن را ارائه می‌کنیم.

اما در شرایطی که شورای پول و اعتبار بر پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی به متاهلان تاکید کرده بود بانک مسکن با استفاده از اختیارات قانونی خود و بدون عبور از حریم مصوبه اردیبهشت ماه شورای پول و اعتبار، اجازه ثبت نام «مجرد»‌ها در حساب صندوق پس‌انداز مسکن «یکم» را صادر کرد.

مطابق آنچه شورای پول و اعتبار تصویب کرده، تسهیلات خرید مسکن صندوق «یکم» فقط به خانوارهای متاهل «خانه‌اولی» قابل پرداخت است اما با توجه به فاصله زمانی حداقل «یکساله» بین افتتاح حساب در این صندوق و موعد پرداخت تسهیلات ناشی از سپرده‌گذاری، بانک مسکن مجاز است از مجردهای متقاضی وام‌های جدید مسکن نیز ثبت‌نام به عمل بیاورد و برای آنها نزد صندوق پس‌انداز «یکم» حساب تشکیل دهد.

به این ترتیب افراد مجرد در آستانه ازدواج می‌توانند برای دریافت تسهیلات 80 میلیونی مسکن در تهران، 60 میلیونی در شهرهای بزرگ و 40 میلیونی در شهرهای کوچک، در کلیه شعب بانک مسکن، با واریز حداقل 6 میلیون و 700 هزار تومان به عنوان آورده نقدی اولیه، حساب پس‌انداز صندوق «یکم» تشکیل دهند و تا زمان سررسید حساب فرصت ازدواج و عقد بابت تبدیل شدن به فرد واجدشرایط تسهیلات «خانه‌اولی»، برای آنها محفوظ است.

علاوه بر افزایش وام خرید مسکن موضوع دیگری که می تواند به خروج رکود در بازار مسکن کمک کند طرح جامع مسکن است. حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته استفرآیند نگاه به طرح جامع مسکن، تهیه این طرح بر پایه مشارکت و تعامل با مشاوران و کارشناسان بود و زمانی‌که گزارش جمعیتی طرح جامع مسکن برای نخستین بار برآورد شد بلافاصله اجازه اعلام آن در فضای عمومی کشور و اظهار نظر درباره آن داده شد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: اکنو طرح جامع مسکن از نظر ما نهایی شده است اما برای آخرین بار به مدت یکماه در اختیار کارشناسان و صاحبنظران قرار گرفت تا بعد از دریافت نظرات نهایی در ماه جاری این طرح تکمیل شود. البته این فرصت یکماهه مقداری حاشیه ایجاد کرد و عده‌ای اعلام کردند این طرح هنوز نهایی نشده در حالی که طرحی که اعلام شد از منظر ما نهایی بود اما برای چکش کاری یک فرصت یکماهه برای اعمال نظر کارشناسان در نظر گرفتیم.

مظاهریان با بیان اینکه خصوصیت طرح جامع مسکن نسبت به طرح‌های جامع گذشته مسکن، وجود مکانیزمی برای بروزرسانی طرح است گفت: در طرح جامع فعلی مکانیزمی وجود دارد که به طور دائم قابل پایش و منطبق با تغییرات اقتصاد خرد و کلان کشور و حتی در لایه‌های سیاسی و اجتماعی کشور قابل تغییر و به روزرسانی است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، فرآیند «کارشناسی طرح در حین تدوین» و همچنین «مکانیزم پایش و خودکنترلی» را دو شاخصه مهم کلان طرح جامع مسکن عنوان کرد و افزود: این طرح دارای بخش‌های مختلف است و از دیدگاه‌های مختلف نیز می‌توان آن را بخش‌بندی کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح جامع برنامه‌هایی برای عرضه و همچنین مدیریت تقاضای مسکن وجود دارد، اظهار کرد: طرح قبلی جامع مسکن در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید که ۱۰ سال از زمان تهیه آن می‌گذرد؛ گذشت این زمان از تصویب طرح قبلی در حالی است که امروز شرایط کاملا متفاوتی در پیش‌بینی رشد اقتصادی، رشد جمعیت، وضعیت کلان اقتصادی کشور، مسائل سیاسی و اجتماعی وجود دارد از این رو قاعدتا طرح قبلی پاسخگوی نیاز امروز مسکن نبود و احتیاج به بازنگری داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها