کد خبر: 293899
تاریخ انتشار :

افزایش 2078 تومانی دلار دولتی در 10 سال/ ارز تک نرخی می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بعد از رایزنی‌ها، مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها درباره تعیین نرخ دلار به عنوان مبنای تبدیل ریال در بودجه سال آینده، اعضای کابینه سرانجام تصمیم به تعیین نرخ 2997 تومان برای دلار در لایحه بودجه سال 95 کل کشور گرفتند .

نرخ 2997 تومانی در حالی به تصویب هیات دولت رسیده است که این نرخ در حال حاضر حدود 15 تومان کمتر از قیمت 3012 تومانی دلار مبادله‌ای است. در عین حال که 147 بالاتر از دلار 2850 تومانی بودجه امسال تصویب شده است.

بررسی ها نشان می دهد در صورت تصویب دلار 2997 تومانی در لایحه بودجه سال 95 کل کشور از سوی نمایندگان مجلس، نرخ دلار در 10 سال اخیر افزایش 2078 تومانی را تجربه کرده است. به طوری که در بودجه سال 85 کل کشور نرخ دلار 919 تومان تعیین شده بود و در آن سال قیمت دلار در بازار به متوسط 922 تومان بود.

در شرایطی دولت نرخ دلار در بودجه را 2997 تومان پیش بینی کرده است که قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده 3600 تومان قرار دارد و در صورتی که همین نرخ در بودجه به تصویب برسد اختلاف قیمت دلار در بازار و بودجه به بیش از 600 تومان خواهد رسید.

این در حالی است که مسئولان اقتصادی دولت از برنامه های خود برای تک نرخی شدن ارز خبر داده اند. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای سال جاری اعلام کرده بود بحث تک نرخی شدن نرخ ارز در سال 94 را برنامه ریزی کرده ایم و به سمت آن حرکت می کنیم. البته بخشی از عوامل محقق شدن این موضوع به مسائل بین المللی که همان موضوع مذاکرات است باز می گردد و زمانی اعلام این موضوع ممکن خواهد بود که وضعیت بانکی ما در سطح بین الملل مشخص شده باشد .

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار اگر شرایط محدودیت ها ادامه داشته باشد وضعیت موجود وضع مطلوبی است و نباید شتابزده به سمت تک نرخی شدن برویم . گرچه شواهد و قرائن نشان می دهد که از نظر منابع و نوع مکانیزمی که داریم می توانیم کاملا تک نرخی شدن ارز را اجرا کنیم ولی ترجیح می دهیم که انجام ندهیم چرا که با توجه به شرایط آینده باید بیشتر برای مواجهه با احتمالات آماده باشیم. اما مسلم است که پس از حل شدن مسائل بین المللی ما میتوانیم با فاصله چند ماهه تک نرخی شدن ارز را در بازار اعلام کنیم.

وی همچنین در تیر ماه سال جاری درباره زمان تک نرخی شدن دلار گفته بود برنامه یکسان سازی نرخ ارز زمان لازم دارد ولی پیش بینی من این است که ظرف ۸ تا ۱۰ ماه آینده این مساله عملیاتی و قیمت ارز تک نرخی خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها