کد خبر: 300935
تاریخ انتشار :

نگاهی به سیاست ارزی دولت در پساتحریم/ بازار ارز به کدام سمت حرکت می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی بازار ارز به عنوان یکی از اولویت های اصلی تیم اقتصادی دولت مطرح شد و هم اکنون با گذشت حدود 30 ماه از آغاز فعالیت بازار ارز روزهای آرامی را سپری می کند.

در این مدت بسیاری از کارشناسان آینده بازار ارز را به توافق هسته ای مرتبط دانسته و معتقد بودند لغو تحریم های اقتصادی می تواند به ثبات پایدار در بازار ارز منجر شود. اما در شرایطی که هم اکنون تحریم های اقتصادی لغو شده فضای انتظاری در بازار ارز حاکم شده و در این شرایط سیاست های ارزی که از سوی دولت اتخاذ خواهد شد از اهمیت بالایی برخوردار است.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه می گوید آرامش و ثبات در بازار ارز مورد توجه ویژه دولت در دوران پساتحریم است و دولت قصد دارد با یک نگاه واقع بینانه از نرخ ارزی حمایت کند که منجر به شکوفایی و رونق اقتصاد می شود و در این زمینه تمامی اعضای تیم اقتصادی دولت هماهنگ هستند و هدف مشترک دارد .

این عضو کابینه یازدهم تصریح کرد: بر اثر رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام ۳۲ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می شود که ۲۸ میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی و ۴ میلیارد دلار آن با تبدیل به ریال به عنوان سهم دولت به خزانه واریز می شود .

سیف افزود: نرخ ارز در بازار تابع عرضه و تقاضاست و بانک مرکزی وظیفه جهت‌دهی و نظارت بر عملکرد بازار را به‌عهده دارد. وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حجم واگذاری ارز در بازار از سوی بانک مرکزی بسیار بالاتر از الان بود، افزود: تا سال‌هایی تا 70‌درصد ارز بازار را بانک مرکزی تامین می‌کرد اما هم‌اکنون که حجم صادرات غیرنفتی کشور به بیش از 40‌میلیارد دلار رسیده، بانک مرکزی تنها بازیگر در بازار ارز نیست .

سیف با بیان اینکه نرخ ارز در بازار متناسب با هر اتفاق تحت تاثیر قرار می‌گیرد، افزود: ریسک برابری ارز با پول ملی هر کشور برای فعالان اقتصادی یک امر شناخته شده و پذیرفته شده است. وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز در بازار افزود: پیش‌بینی ما این است که شش ماه بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها مقدمات لازم برای تک‌نرخی کردن ارز فراهم می‌شود.

اما در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند در مدت اخیر بازار ارز تا حدودی تحت تاثیر هیجانات قرار گرفته است . روند کاهشی و یا افزایشی که طی ماه‌های اخیر در بازار ارز اتفاق افتاده است منطبق با یک سیاست و یا منطق مشخص و درست نبوده است و بیشتر نوسانات احساسی بوده است .

کارشناسان می گویند بهتر است بانک مرکزی که نسبت به نرخ واقعی ارز آگاه است نرخ را در بازار در حدود نرخ واقعی کنترل و مدیریت کند و از نوسانات جلوگیری کند .

کارشناسان همچنین پیش‌بینی کرده اند که طبیعتا نرخ ارز در پایان سال به دلیل افزایش مسافرت‌ها نوساناتی خواهد داشت چرا که خرید ارز بالا می‌رود اما این نوسانات به گونه‌ای نخواهد بود که مانعی برای فعالان اقتصادی ایجاد کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها