کد خبر: 391533
تاریخ انتشار :

افزایش 6.5 درصدی حجم معاملات مسکن در سال 95/ بازگشت رونق به بازار مسکن شتاب می گیرد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالی که سال 95 روزهای پایانی خود را سپری می کند اما همچنان بازار مسکن به عنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد ایران در رکود به سر می برد و اقدام های صورت گرفته نتوانسته رونق را به این بازار بازگرداند.

به گزارش نامه نیوز، بررسی آمارهای رسمی نشان می دهد در سال جاری تحرک برای خروج بازار مسکن از رکود آغاز شده و این حرکت به حمایت بیشتر نیاز دارد. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در یازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۵، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۴۹.۸ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶.۵ درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله از طریق بنگاه های ملکی شهر تهران ۴۳.۸ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۵.۴ درصد افزایش نشان می دهد.

در این شرایط اما کارشناسان تحلیل های متفاوتی را درباره آینده بازار مسکن ارائه می دهند. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار مسکن سال 96 در شرایطی آغاز به کار خواهد کرد که دست کم در ابتدا از هرگونه التهاب قیمتی به دور خواهد بود.به این معنا که بازار مسکن در شرایطی از سال 95 به سال 96 منتقل خواهد شد که حداقل در ماه‌های اول با کمترین سطح تقاضای سفته‌بازی مواجه خواهد شد.

اما رییس انجمن انبوه سازان استان تهران می گوید به نظر می رسد بازار مسکن در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ تغییر قابل قبولی داشته باشد؛ زیرا سال ۱۳۹۶ با استفاده از اجرایی شدن برجام ورود سرمایه گذاران خارجی محتمل است.

وی افزود: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ چندان قابل قبول نیست که دولت به صورت انقباضی اقتصاد را پیش ببرد. انتظار می رود برای جلوگیری از جهش قیمت مسکن در سال آینده شاهد تغییرات قابل قبولی در عرضه و تولید و نیز بازار مسکن باشیم.

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه دوره رکود بخش مسکن و ساختمان وارد سال چهارم می شود گفت: در سیستم انقباضی که بر اقتصاد حاکم شده، تولید مسکن کاهش یافته است. این نه تنها خوشایند نیست بلکه جای نگرانی و دغدغه دارد؛ زیرا طبق طرح جامع مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده، کشور به سالیانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد اما در شرایط رکود این نیاز انباشته شده است.

نکته دیگری که در این زمینه مطرح بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است تقویت طرف عرضه به منظور تامین نیازهای تقاضاکننده در بازار مسکن است. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی می گوید ۱۹ میلیون بد مسکن در کشور داریم که نیاز به نوسازی واحدهای مسکونی خود دارند و همچنین سالانه بین 700 تا 800 هزار تقاضای خانه سال اولی داریم.

با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی به نظر می رسد یکی از راهکارهای اساسی برای بازگشت رونق به بازار مسکن و همچنین جلوگیری از افزایش یکباره قیمت مسکن از بین بردن نیازهای طرف تقاضا در بازار باشد.

آخوندی در این زمینه گفته است: طرف تقاضا بسیار مهم است البته تقاضای مؤثر. بنابراین سؤال و مساله بعدی این خواهد بود که چگونه می‌توان با کمک نهادها و مؤسسات مالی این حجم از تقاضا را تبدیل به تقاضای موثر کنیم؟ حال چه از محیط مالی داخلی و چه از محیط مالی بین‌المللی؟ قاعدتا باید بخش عمده‌ای از این امر از محیط بین‌المللی تامین شود. اینجاست که ضرورت برجام مطرح می‌شود. چراکه این ارقام در محیط بین‌المللی قابل تامین مالی است و امکان تامین آن در داخل وجود ندارد و ناچار هستیم به داد و ستد جهانی بپردازیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها