کد خبر: 464190
تاریخ انتشار :

هشدار مسکو درباره کمبود گاز طبیعی در اروپا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد: اروپا با کمبود و رشد فزاینده قیمت گاز طبیعی تا 10 سال آینده روبرو خواهد شد، اگر فورا تصمیمی درباره افزایش واردات گاز از روسیه اتخاذ نکند.
به گزارش نامه نیوز، این در شرایطی است که خرید گاز از قطر و آمریکا قادر به تامین تقاضای روزافزون قاره اروپا نخواهد بود.
دولت ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد نقش فعال تری در بازارهای جهانی انرژی ایفا کند آن هم از طریق عرضه گاز به آسیا و اروپا تا از این طریق با اقدامات قدرت هایی مثل روسیه و اوپک که قصد اختلال در بازارهای جهانی انرژی را دارند، مقابله کند.
مساله عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا از زمانی که مسکو در دهه گذشته فروش گاز به اوکراین را بر سر اختلاف قیمتی، متوقف کرد و همین طور الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است.
کشورهای غربی، روسیه را متهم کرده اند که از گاز طبیعی به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده می کند. مسکو نیز در پاسخ کشورهای غربی را به خاطر مخالفت با پروژه های جدید خط لوله انتقال گاز به خاطر دلایل سیاسی، سرزنش کرده است.
هشدار مسکو نسبت به کمبود گاز طبیعی در اروپا در شرایطی است که شرکت گازپروم برای آغاز صادرات گاز طبیعی به چین آماده می شود. روسیه قصد دارد به عرضه کننده مهم و بزرگ گاز به بازار چین تبدیل شود و این مساله می تواند به قیمت کاهش عرضه گاز روسیه به بازار اروپا باشد.
آلکساندر مدودف معاون شرکت گازپروم در سخنانی تاکید کرد: این شرکت گاز کافی برای عرضه به آسیا و اروپا را در اخیتار دارد ولی اکنون وقت آن است که اروپا درباره منبع اصلی تامین گاز خود تصمیم گیری کند چرا که تقاضای گاز اروپا به شدت رو به افزایش و تولید رو به کاهش است.
وی در ادامه تصریح کرد: اروپا در این خصوص دچار اشتباه محاسباتی کاملی شده است که در آینده هیچ نیازی به گاز بیشتر پیدا نخواهد کرد و اگر هم چنین نیازی وجود داشته باشد، می تواند آن را از کشورهای دیگر غیر از روسیه تامین کند.
علی رغم هشدارهای مکرر اروپا نسبت به وابستگی بیش از حد به واردات گاز از روسیه، صادرات گازپروم به قاره اروپا طی سال گذشته 8 درصد رشد داشته و به بیش از 194 میلیارد متر مکعب رسیده است. این شرکت هم اکنون 35 درصد سهم بازار گاز اروپا را در اختیار دارد.
مدودف افزود: این سهم می تواند با افزایش تقاضای گاز اروپا به بیش از 40 درصد افزایش یابد. این در حالی است که تولید هلند و بریتانیا نیز با کاهش روبرو شده و رشد تولید نروژ نیز پس از سال 2025 میلادی با کاهش همراه خواهد شد.
معاون شرکت گازپروم گفت: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اروپا به زودی با بحران کمبود گاز روبرو خواهد شد و این مساله موجب افزایش شدید قیمت گاز طبیعی می شود.
گازپروم قصد دارد از سال آینده صادرات گاز به چین را آغاز کند. این شرکت می خواهد تا سال 2025 میلادی حداقل 10 درصد سهم بازار گاز چین را در اختیار داشته باشد.
مدودف اظهار داشت: ما می توانیم گاز مورد نیاز اروپا را تامین کنیم و در عین حال قصد ورود به بازار جدید چین را داریم. ولی اروپا باید اکنون تصمیم بگیرد. آنها باید الان درباره این مساله فکر کنند که پس از سال 2025 میلادی چگونه تقاضای فزاینده گاز خود را تامین خواهند کرد.متاسفانه هیچ گونه مذاکرات گازی و انرژی بین روسیه و اروپا وجود ندارد. از سوی دیگر گاز مایع طبیعی ال ان جی نیز قادر به تامین نیازهای انرژی اروپا نخواهد بود.
قطر اعلام کرده است که قصد دارد ظرفیت تولید ال ان جی را از 77 میلیون تن در شرایط فعلی به بیش از 100 میلیون تن افزایش دهد ولی به نظر می رسد قطر بخش زیادی از این تولید را به بازارهای آسیایی صادر خواهد کرد.
منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها