کد خبر: 489462
تاریخ انتشار :

جزییات آخرین مرحله تعیین تکلیف سپرده های غیرمجاز اعلام شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ساماندهی موسسه های غیرمجاز از سال 1386 با اجرای آیین نامه های قانون بازارهای غیرمتشکل پولی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و تاکنون، 98 درصد سپرده گذاران این موسسه ها با اذن رهبر معظم انقلاب و همدلی سران سه قوه تعیین تکلیف شده اند.
امروز بانک مرکزی جدول زمانبندی برای مراجعه سپرده گذاران این موسسه ها و تعاونی ها منتشر کرد که در آن تاریخ مراجعه سپرده گذاران، مدت بررسی مدارک در بانک مرکزی و زمان واریز وجه آمده است.
برای هر یک از سپرده گذاران افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان با احتساب پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال در مرحله اول، امکان پرداخت حداکثر تا 9میلیارد ریال وجود دارد.
به سپرده گذاران تعاونی اعتبار فرشتگان، با احتساب واریز مبلغ 2میلیارد ریال در مرحله اول، حداکثر تا مبلغ هشت میلیارد ریال پرداخت می شود.
در مورد سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج نیز با احتساب پرداخت مبلغ سه میلیارد ریال در مرحله اول، حداکثر تا مبلغ هفت میلیارد ریال قابل واریز است.
در مجموع حداکثر تا مبلغ 10 میلیارد ریال به سپرده گذاران پرداخت می شود.
جزییات برنامه زمانبندی در نشانی اینترنتی https://www.cbi.ir/showitem/17894.aspx قابل بررسی است.
معاون نظارت بانک مرکزی وعده داده است سپرده گذاران کلان این موسسه ها تا نیمه نخست سال آینده تعیین تکلیف می شوند؛ هرچند این افراد فقط 1.2 درصد سپرده گذاران این پنج تعاونی را تشکیل می دهند اما در مواردی حدود 25 درصد سپرده های این تعاونی ها را در اختیار داشته اند.
در تعاونی منحل شده فرشتگان مبلغ بدهی باقیمانده این تعاونی به 1700میلیارد تومان می رسد و رقم بدهی باقیمانده البرز ایرانیان 600 میلیارد تومان است.
تعاونی اعتبار وحدت 4500 میلیارد تومان سپرده دریافت کرده بود که فقط 2750 میلیارد تومان را به سپرده گذاران عودت داد؛ یعنی بقیه همچنان در تعهد این تعاونی است.
تعاونی افضل توس نیز به پرداخت 2500 میلیارد تومان به سپرده گذاران خود متعهد بود که این رقم بعد از تعدیل نرخ سود به کمتر از 2 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت با کسر 1500 میلیارد تومان پرداخت شد. بدهی باقیمانده تعاونی به 500 میلیارد تومان می رسد.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها