کد خبر: 523538
تاریخ انتشار :

چرا مرغ گران شد؟/تعزیرات: مرغداران بی‎انصاف شدند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی درباره علل نوسانات بازار گوشت مرغ گفت: افزایش قیمت ها از مبدا صورت می گیرد.
وی افزود: گرانی و افزایش قیمت مرغ، به دلیل افزایش قیمت مرغ زنده است.
یوسف خانی گفت: افزایش قیمت نهاده ها علت افزایش قیمت مرغ است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی در پاسخ به سوالی درباره علل نوسانات قیمت مرغ گفت: بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند.در هفته گذشته عرضه زیاد بود اما از پنج شنبه شاهد کاهش عرضه بودیم و این کاهش موجب افزایش 800 تومانی قیمت مرغ شد.
یوسف خانی افزود: به دنبال راه کاری هستیم تا نوسانات بازار را کنترل کنیم.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی گفت: همکاری جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران می تواند روند جوجه ریزی و تولید را کنترل کند تا اینگونه شاهد عرضه زیاد یا کم مرغ در بازار نباشیم.
برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی هم گفت: امروز یکشنبه 23 دی ماه 97 قیمت مرغ در پایتخت حدود 14 هزار تومان تا 14 هزار و 200 تومان بود.
او افزود: مصرف ماهیانه گوشت مرغ در کشور حدود 180 هزار تن است و روزانه حدود 5600 تا 5800 تن مصرف گوشت مرغ در کشور داریم. گاهی به دلایل مختلف با کمبودهای مقطعی روبرو می شویم که نوسانات در قیمت را می بینیم.
او درباره علل نوسانات قیمت گوشت مرغ گفت: نکته اصلی این است که تولید کننده در کشور خیلی مورد حمایت جدی نیست مخصوصا کسی که در بخش کشاورزی در حال تولید است. در بخش کشاروزی مخصوصا صنعت طیور گوشتی ریسک های زیادی مثل بیماری های نوپدید، بازپدید و تلفات وجود دارد که در کشور ما این تلفات معادل 2 برابر استانداردهای دنیاست. تلفات نیز موجب کمبود مقطعی می شود که افزایش قیمت را در پی دارد.
به گفته وی، یکی از عوامل اصلی بالارفتن قیمت نهاده هاست که ذرت اکنون 120 درصد و سویا بیش از 100 درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته است که این افزایش قیمت تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت فروش مرغ دارد.
عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: سیاست های دولت در اختصاص ارز 4200 تومانی درست بوده است ولی به درستی اجرا نشده است. با این ارز وقتی کنجاله های سویا وارد کشور می شود برای سویا 1900 تا 1950 تومان تمام می شود با اضافه کردن هزینه های حمل و ترخیص سویا 2200 تا 2300 تومان ولی هرکیلو سویا حدود 3000 تومان به دست تولید کننده می رسد. ذرت نیز با همین ارز 850 تا 900 تومان تمام میشود که با هزینه های حمل و نقل 1100 تومان باید باشد که وقتی به دست تولید کننده می رسد 1700 تومان می شود. ریزمغذی ها و واکسن ها نیز افزایش یافته است.
او افزود: اکنون قیمت یک کیلومرغ زنده درب واحدهای مرغداری حدود 9 هزار تومان تا 9200 تومان است که بعد از تبدیل شدن به لاشه به 13 هزار تا 13 هزار و 200 تومان می رسد.
چهارآیین گفت: کارگروه تنظیم بازار تصمیماتی را ارائه کرده است. تولید کننده باید مورد حمایت جدی قرار گیرد تا استمرار تولید داشته باشد. دلگرمی تولیدکننده زمانی است که نهاده های تولید همیشه در اخیتارش باشد و قیمت ها نیز مناسب باشد. خروج تولید کننده ها از چرخه تولید سبب کاهش عرضه می شود. برخی تولید کننده ها به دلیل سیاست های قیمت دستوری از مدار تولید خارج می شوند و کمبود عرضه سبب می شود قیمت ها با قیمت کارشناسی تفاوت داشته باشد.
او قیمت منطقی فروش گوشت مرغ برای رسیدن به دست مصرف کننده را 13 هزار تومان اعلام کرد.
عضو هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت : نهادهای نظارتی مثل سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده در تنظیم قیمت نهاده ها نظارت کافی ندارد.
او گفت: مرغ های 35 روزه به طور متوسط روزانه 185 گرم غذا می شوند و در فاصله کمتر از 10 روز هر مرغ 1850 گرم نهاده خورده تا یک کیلوگرم گوشت تولید کند بنابراین باید گفت: افزایش قیمت های نهاده ها نیز روزانه است.
محمد علی اسفننایی معاون سازمان تعزیرات حکومتی هم گفت: در برنامه قبلی هم اعلام شد که قیمت تمام شده برای مرغداران و تولید کنندگان 12 هزار و 500 تومان است ولی امروز مرغداران و تولید کنندگان قیمت را 13 هزار تومان اعلام می کند که این نوسانات باید مورد توجه تولید کننده قرار گیرد پس نباید به همان سرعت قیمت را افزایش دهند و انصاف نیز باید رعایت شود.
او گفت: تمام فاکتورها در تعیین قیمت محصول در سازمان حمایت کارشناسی می شود و در سازمان تعزیرات بررسی می شود و در حال حاضر نیز قیمت همان 10 هزار تومان است و با گرانفروشی ها برخورد می شود.
او گفت: چند روز گذشته قیمت گوشت مرغ تا 12 هزار تومان کاهش یافته بود اما امروز دوباره قیمت به بالای 13 هزار تومان رسیده است. آنچه مبناست و قیمت کارشناسی شده 9800 تا 10 هزار تومان است ولی تغییر تا سقف 14 هزار تومان قابل قبول نیست و برخورد خواهد شد.
اسفنانی درباره تخلیه بار و مشکلات افزایش قیمت نهاده ها برای مرغداران گفت: دموراج خسارتی است که به هردلیلی متوجه دارنده بار می شود بنابراین نباید خسارت متوجه مصرف کننده شود. اگر قصوری هم اتفاق افتاده نباید جور آن را مصرف کننده بکشد و این توجیه قابل قبولی نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها