کد خبر: 528716
تاریخ انتشار :

چگونه باید بازار را کنترل کرد؟

آل اسحاق: کسانی که مسئول اداره بازار هستند لرزان نباشند

آل اسحاق: کسانی که مسئول اداره بازار هستند لرزان نباشند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه اقتصادی نامه نیوز : این روزها نابسامانی بازار سیل انتقادها را به سمت دولت سرازیر کرده است اما عطش مردم برای خرید و ذخیره سازی کالا نیز بر التهاب قیمت ها دامن زده است.

یحیی آل اسحاق درباره افراط این روزهای مردم در خرید ارزاق و تأثیرش بر گرانی ها به نامه نیوز گفت: جنگ روانی جزئی از جنگ های نظامی و اقتصادی است. دشمن برنامه ریزی می کند که چگونه در جامعه هدف دلهره، یأس، ناامیدی و ناامنی ایجاد کند اما موفقیت یا عدم موفقیتش به میزان اعتمادعمومی بر می گردد.

وی افزود: اگر مردم به نظام اقتصادی، مدیران و مسئولان کشور اعتماد داشته باشند، جنگ روانی دشمن کمترین اثر را دارد ولی اگر اعتماد نداشته باشند، دائم درباره توانایی و صحت حرف ها و نوع رفتار مسئولان تردید دارند، مخصوصا آنکه مصادیق فساد را ببینند، آن وقت است که اعتمادشان می ریزد. امروز به چنین وضعیتی گرفتاریم. در کنار واقعیت ها هم یکسری واقعیت ها، هم جنگ روانی دشمن و بی اعتمادی عمومی به مسئولان اقتصادی وجود دارد.

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یادآور شد: وقتی دلار از 4200 تومان به 13 هزار تومان می رسد به طور اتوماتیک کالاها گران می شوند، مسئولان می گویند «برای تأمین کالاهای اساسی ارز دادیم ولی نمی دانیم چرا نمی آورند» یا بانک مرکزی می گوید «صادرات کردند اما زورمان نمی رسد که ارز صادراتی را برگردانیم» معنای این حرف ها آن است که «ما توانایی مدیریت و اعمال حاکمیت ندارم».

وی افزود: از طرفی وقتی افکارعمومی در این اوضاع و احوال با مصادیق فساد مواجه می شود، طبیعی است که پیش خود بگوید «اوضاع به هم ریخته است». در این فضا زمینه برای اثرگذاری جنگ های روانی دشمن فراهم می شود و هر کس سعی می کند چند برابر نیازش کالا برابر ذخیره می کند. یعنی اگر در ماه یک روغن یک کیلویی مصرف دارد، چندتا چند روغن یک کیلویی می خرد. فروشنده هم وقتی تشدید تقاضای خرید را در مردم می بیند جمع بندی اش این می شود که اوضاع به هم ریخته و بهتر است عرضه را کم و جنس ها را انبار کند چون شاید قیمت ها افزایش یابد و نتواند اجناس مغازه را جایگزین کند.

این عضو اتاق بازرگانی یادآور شد: پس انبارک هایی در منزل و انبارهایی در پستوی مغازه ها درست می شود. وقتی این دو مسئله کنار هم قرار می گیرد تقاضای 5-6 برابری در بازار پیش می آید حال آنکه میزان عرضه به نصف دوران گذشته تقلیل می یابد. این وسط هم یک عده آدم های فاسد و محکتر هم پیدا می شوند که به التهابات بازار دامن می زنند و روز به روز وضعیت بدتر می شود. ریشه همه اینها حاصل بی اعتمادی عمومی به نظام اقتصادی و مدیریتی کشور است.

آل اسحاق درباره راهکار حل این مسئله گفت: کسانی که مسئول اداره بازار هستند لرزان نباشند و با اقتدار و برنامه ریزی ویژه بر قیمت ها نظارت کند، اگر این نظارت و کنترل نباشد هر کس هر کاری دلش بخواهد می کند. دولت می گوید 14 میلیارد دلار برای تأمین کلاهای اساسی و به طور مشخص برای تأمین گوشت یک میلیارد دلار تخصیص دادند اما گیر کار در توزیع مناسب است. گوشتی که باید به دست عامه مردم برسد از رستوران ها سر در می آورد. فکری باید برای این مسئله کرد تا توزیع کالاهای اساسی بین مردم درست انجام شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها