کد خبر: 536133
تاریخ انتشار :

گفت و گوی نامه نیوز با دو کارشناس اقتصادی:

بازی میلیونی با دارایی‌های مردم؛ قیمت پژو ۲۰۶ چگونه به مرز ۱۱۴۰۰۰۰۰۰ تومان رسیده است؟ / پشت این فتنه کدام سلطان خوابیده است؟

بازی میلیونی با دارایی‌های مردم؛ قیمت پژو ۲۰۶ چگونه به مرز ۱۱۴۰۰۰۰۰۰ تومان رسیده است؟ / پشت این فتنه کدام سلطان خوابیده است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه اقتصاد نامه نیوز : قیمت خودرو در آخرین معاملات روز گذشته و نیز امروز به طرز باورنکردنی و غیرقابل تصوری بالا می رفت، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین ماه ۷۲ میلیون تومان بود، به ۹۵ میلیون تومان رسیده است.

پژو ۲۰۶ وی ۸ نیز از ۸۸ میلیون تومان به ۱۱۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند ال. ایکس از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس از ۶۸.۵ میلیون به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در این زمینه می‌گوید: افرادی که خودرو دارند، قیمت‌های سلیقه‌ای می‌دهند، اگر خواهان کاهش التهاب در بازار خودرو هستیم باید خودرو به اندازه کافی در بازار موجود باشد.

واقعیت چیست؟

خودروسازان به نوعی آشفته بازار کنونی را پذیرفته‌اند و قصد دارند از نقدینگی های وارد شده در این عرصه بی نصیب نمانند.

اشکان معتمدی فعال صنف خودرو به نامه نیوز گفت: واردات خودروهای خارجی را ممنوع کردند و الان خودرویی نمی آید، یکسری خودروها هم که آمد در گمرک مانده، ثبت سفارش های هم که قانونی است، به بهانه غیراستاندارد بودن جلوی ترخیصش از گمرک را گرفتند. معنایش این است که ماشین کره ای، ژاپنی و اروپایی استاندارد ندارد و خودروهای داخلی استاندارد دارند.

وی افزود: اگر بنا باشد، واردات آزاد نشود، خودروهای وارداتی نداشته باشیم، این سیستم هم مداخله ای در آن انجام نشود و هر موقع خودروسازان خواستند خودرو تحویل بدهند و هر وقت نخواستند خودرو تحویل ندهند، وضعیت قیمت ها در بازار بدتر از این هم می شود. البته امکان وقوع رکود شدید هم وجود دارد چون قدرت خریدی هم نیست.

همچنین احمد حاتمی یزد گفت: این افزایش قیمت خودرو هیچ ربطی به افزایش قیمت ارز ندارد چون 80-90 قطعات خودروهای داخلی در ایران تولید می شود، مواد اولیه ای هم که از خارج می آید قیمتش نباید تا این حد در قیمت تمام شده اثر داشته باشد.

وی افزود: بازار خرید خودرو کشش دارد بنابراین خودروها با چنین قیمتی عرضه می شوند. در مجموع وضعیت همچون سایر بازارهاست، به همان دلیل که گوجه فرنگی ارزبری ندارد اما گران می شود خودرو هم گران می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افزایش نقدینگی توسط بانک مرکزی و بانک ها ایجاد تورم می کند اظهار کرد: دولت قصدی برای دخالت در بازار آزاد ندارد، در واقع همان طور که برای کنترل قیمت سیب زمینی و گوجه فرنگی ورود نمی کند، برای تنظیم بازار خودرو نیز اقدامی انجام نمی دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها