کد خبر: 536427
تاریخ انتشار :

گزارشی درباره شوک خبری آخر هفته ؛

ماجرای سهمیه‌بندی بنزین چه بود؟ /آیا سهمیه بندی بنزین کلا منتفی شده است؟

ماجرای سهمیه‌بندی بنزین چه بود؟ /آیا سهمیه بندی بنزین کلا منتفی شده است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه اقتصاد نامه نیوز : خبر کوتاه اما میخکوب‌کننده بود، «از فردا شب ساعت ۲۴ سهمیه بندی بنزین آغاز می شود. بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان با سهمیه ۶۰ لیتر در ماه و بنزین آزاد با قیمت ۲۵۰۰ تومان در هر لیتر عرضه می شود».

تاریخچه سهمیه بندی بنزین

بنزین در سال ۱۳۸۶، با هدف کنترل میزان مصرف و پیشگیری از هدررفت ثروت ملی سهمیه بندی شد. این مکانیزم سهمیه بندی تا سال ۱۳۹۴ ادامه یافت اما از سال ۱۳۹۴ با تک نرخی شدن بنزین الزام برای استفاده از کارت های سوخت برای سوختگیری از میان رفت.

در این دوره زمانی دارندگان خودرو غالبا با کارت های سوخت جایگاه ها نسبت به سوختیگری اقدام می کردند اما دارا بودن کار سوخت برای بهره‌مندی از سهمیه ماهانه سوخت خودروها الزامی است. کارت های بانکی نیز امکان تبدیل شدن به کارت سوخت را در این پروسه دارد.

عاقبت تردید در اطلاع رسانی

وقتی خبرگزاری منتقد دولت خبر از سر گیری سهمیه بندی بنزین را روی خروجی خود قرار داد، تا ساعت ها سکوت در حوزه مدیریت سوخت کشور حکم فرما بود. گویی خود آنها هم نمی دانستند «آیا خبری بوده اما در زمان نامناسب اعلام شده» یا «خبر از اساس صحت ندارد». همین تردیدها در شفاف سازی یا اطلاع رسانی دقیق جزئیات برنامه کافی بود که در ساعات میانی روز صف های طولانی از خودروها و موتور سیکلت ها مقابل پمپ بنزین ها تشکیل شود.

اظهارنظر مرجع رسمی بعد از 3 ساعت سکوت

در حالی که پمپ بنزین های سراسر شهر تهران با شلوغی محسوسی روبرو بودند، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بعد از سه ساعت نخستین مرجعی بود که احساس کرد باید گامی برای اطلاع رسانی بردارد. سخنگوی این شرکت به خبرگزاری ایرنا گفت: پنجشنبه (دوازدهم اردیبهشت ماه) زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نیست. مردم به شایعه‌ها و فضاسازی ها، به ویژه در فضای مجازی توجه نکنند. به این ترتیب عرضه بنزین به قیمت لیتری هزار تومان همچنان ادامه دارد.

با وجود این اظهارنظر تحلیل ها درباره بنزین و سهمیه بندی آنها در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی پایان نیافت چون برداشت مردم این بود که خبر صحت دارد اما قبل اجرا درز کرده است.

تکذیب وزیر نفت و ختم موقتی ماجرا

بیژن زنگنه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که امروز در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافت، در پاسخ به سوالی درباره سهمیه‌بندی بنزین و احتمال آغاز فرایند سهمیه‌بندی بنزین از فردا اظهار کرد: آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده دروغ است و بعداً توضیح بیش‌تری در این باره اعلام خواهد شد.

سهمیه بندی دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد

از سال گذشته دولت با هدف اعلام شرایط جدید عرضه بنزین خبر برای احیای کارت سوخت در شبکه توزیع گام های مقدماتی را برداشت وثبت نام خودروهایی که کارت سوخت نداشتند، آغاز شد.

گزارش های رسیده نشان می دهد سهمیه بندی سوخت قطعی است اما بر اساس اعلام مقامات مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش و وزارت نفت، زمان اجرا هنوز مشخص نشده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها