کد خبر: 546811
تاریخ انتشار :

مروری بر زمینه‌های سیاسی کاهش قیمت سکه و ارز؛

سیگنال مذاکره یا منتفی شدن جنگ؛ علل پایین آمدن قیمت دلار و سکه چیست؟/ برخی کارشناسان: قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید

سیگنال مذاکره یا منتفی شدن جنگ؛ علل پایین آمدن قیمت دلار و سکه چیست؟/ برخی کارشناسان: قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، وبگاه خبری فاکس بیزینس طی گزارشی از تاثیر سخنرانی های اخیر دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) و پومپئو(وزیر امور خارجه ایالات متحده) بر قیمت اوراق و ارز و بیش از آنها، بهای جهانی نفت سخن گفت. بر اساس گزارش این وبگاه، اعلام مواضع اخیر ترامپ و پومپئو و سیگنال‌هایی که برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌فرستند باعث شده که قیمت نفت تا حدی پایین بیاید.

مایک پومپئو اخیرا گفته است که امریکا قصد مذاکره با ایران را دارد. طبق ادعای فاکس بیزینس، پومپئو در جلسه کابینه اعلام کرده است که خود ایران هم نسبت به این موضوع بی‌میل نیست. حرف پومپئو به سرعت تاثیرش را بر قیمت نفت گذاشت به طوری که بهای هر بشکه نفت خام به 57 دلار سقوط کرد و قیمت نفت معیار برنت هم به 64 دلار در هر بشکه رسید.

از نظر نویسنده فاکس بیزینس، این تغییر قیمت ربط مستقیم به دعاوی اخیر پومپئو دارد. از نظر این سایت هر چند ایران اخیرا گام دومش را در غنی سازی اورانیوم( پس از خروج آمریکا از برجام) برداشته است اما نباید فراموش کرد که رئیس جمهور روحانی گفته است اگر همه تحریمها برداشته شود مذاکره مجددا ممکن است.

از نظر نویسنده این نشان می‌دهد که کاهش نسبی قیمتها مبتنی بر نشانه های دو طرف جهت مذاکره است. اما این حرف تا چه حد درست است؟ برای قضاوت درست اولا باید به قیمت نفت در بازه زمانی طولانی تر رجوع کرد و ثانیا باید به بازار ارز و طلا ی داخل کشور پرداخت تا متوجه شد که آیا این شرایط باعث کاهش قیمتها در داخل ایران هم شده است یا نه؟

قیمتها در ایران هم پایین آمد؛ حباب‌ها در حال ترکیدن هستند

همزمان با این اتفاقات، قیمت شاخصهای اقتصادی مهم در ایران هم در سه روز اخیر به شدت پایین آمده است. این کاهش قیمت به خصوص در مورد سکه و دلار به خوبی قابل مشاهده است.

جدول زیر، به خوبی این شرایط قیمت کاهشی را نشان می‌دهد:

شاخص اقتصادی

26 تیر

25 تیر

24 تیر

سکه

3.830.000 تومان

4.058.000 تومان

4.292.000 تومان

طلا(گرم . 18 عیار)

372.600 تومان

402.000 تومان

414.400 تومان

دلار

11.650 تومان

11.900 تومان

12.450 تومان

کاهش قیمت حاصل سیگنال‌های مذاکره است یا ریخته شدن ترس مردم از جنگ؟

شاید بسیاری گمان کنند که این کاهش قیمت به صحبتهای اخیر ترامپ و پومپئو مربوط باشد. با کمی بازگشت به عقب اما متوجه می‌شویم که این نظر نادرست است. قیمت سکه در روز 22 تیرماه حدود 85 هزار تومان نسبت به روز قبلش پایین آمد. در جریان معاملات 22 تیرماه بازار آزاد تهران ، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 440 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 280 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 270 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 380 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار تومان داد و ستد شد.

کاهش قیمت چند روز قبل از 22 تیر یعنی در تاریخ 19 تیر هم قابل مشاهده است. در جریان معاملات بازار آزاد تهران در این روز، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 520 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 300 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 500 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد شد.

سیگنال مذاکره یا منتفی شدن جنگ؛ علل پایین آمدن قیمت دلار و سکه چیست؟/ برخی کارشناسان: قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید

اما می‌پردازیم به دو روز قبل یعنی 17 تیر. در جریان معاملات روز 17 بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 555 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 370 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 350 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 500 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد شد.

مشاهدات بازار نشان می‌دهد که شبیه این روند قیمتها، تقریبا برای دلار هم رخ داده است. بنابراین، بعید است روند کاهشی قیمت سکه و ارز در این دو هفته اخیر ربطی به اظهارات مقامات آمریکا و ادعای آنها مبنی بر مذاکره با مقامات ایران باشد.

اتفاقا مشاهدات نشان می‌دهد کاهش قیمت سکه و دلار و حتی خودرو بعد از تنشهای اخیر ایران و آمریکا و عدم درگیری نظامی بین طرفین آغاز شد.

گزارشها و آمارها به خوبی تایید می‌کند که کاهش قیمتها با التهاب‌های اخیر در خلیج فارس همزمانی دارند. دو نمودار زیر، نرخ ارز و قیمت سکه بهار آزادی را از 25 خرداد تا 25 تیرماه نشان می‌دهد:

نمودارهای فوق به خوبی نشان می‌دهند که بعد از فاش شدن بلوف سیاسی ترامپ مبنی بر حمله به پایگاههای نظامی ایران اعتماد مردم که تا آن لحظه نگران جنگ بودند، به بازار بیشتر شد. همین اعتماد بیشتر مردم هم باعث افزایش خرید و کاهش قیمتها گردید.

قیمتها پایین‌تر خواهد آمد؟

در این میان بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در آینده و با بیشتر مشخص شدن لفاظی‌های مقامات آمریکا علیه ایران و همچنین اوج گیری انتخابات ریاست جمهوری 2020 و عقب نشینی بیشتر ترامپ از مواضع ضد ایرانی‌اش و در نتیجه کمتر شدن ترس مردم از جنگ قیمتها پایین و پایین تر می‌آیند.

اکنون، نظر شما چیست؟ آیا با این تحلیلها موافقید؟ به نظر شما قیمتها پایین‌تر می‌آید واین شرایط، ربطی به شرایط سیاست خارجی دارد یا خیر؟

منبع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها