کد خبر: 553294
تاریخ انتشار :

سم زدایی از چندهزار میلیارد دارایی بانک «ایران زمین» + جزئیات و جدول

سم زدایی از چندهزار میلیارد دارایی بانک «ایران زمین» + جزئیات و جدول
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بانک ایران زمین در تاریخ 24 اسفند ماه 1389 در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده و در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1390 فعالیت آن در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور و قانون عملیات بدون ربا آغاز شده است. در حال حاضر، تعداد پرسنل این بانک بیش 2038 نفر و تعداد شعب فعال آن 308 شعبه بوده است. صندوق سرمایه گذاری کارکنان صنعت نفت سهامدار عمده این بانک بوده و مدیریت بانک را در اختیار دارد.

همچنین سهام بانک از اواخر سال 89 در بازار فرابورس ایران پذیرفته شده و از مهر ماه سال 90 در فهرست تابلو فرابورس قرار گرفته است اما در اجرای دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس و با عنایت به تصمیم هیأت پذیرش فرابورس، بانک ایران زمین در فهرست نرخ های تابلوی ب بازار پایه فرابورس ایران درج گردید و نماد آن از تاریخ 12 آبان97 باز شده است. بر اساس قیمت تابلوی بازار پایه فرابورس، بانک ایران زمین در حال حاضر (اوایل شهریور ماه 98) ارزش بازاری معادل 875 میلیارد ریال دارد.

صورت های مالی بانک ایران زمین نشان می دهد جمع دارایی های این بانک از بدو تاسیس همواره از یک روند صعودی پیروی کرده به گونه ای که میانگین نرخ رشد دارایی های این بانک در ده سال اخیر حدود 90 درصد بوده است.

علاوه بر رشد میزان رشد کمی دارایی ها، مدیران بانک تلاش قابل توجهی برای بهبود کیفیت دارایی های بانک انجام داده اند. صورت دارایی های بانک حاکی از آن است که مشکل عدیده بر سر راه سودآوری بانک ایران زمین اختصاص حدود دوسوم از دارایی ها به املاک مازاد و املاک توثیقی است. بررسی ها نشان می دهد مدیران بانک ایران زمین از جهش رخ داده در قیمت املاک و مستغلات در سال 97 حسن استفاده را انجام داده و بخش قابل توجهی از املاک و وثایق مربوط به تسهیلات نکول شده (عمدتا تعهدات پذیرفته شده ناشی از ادغام موسسه مولی الموحدین به بانک) را به فروش رسانده اند.

بر این اساس جمع فروش املاک توثیقی بانک ایران زمین در سال 97، رقمی بیش از 32 هزار میلیارد ریال بوده که است که با توجه به ثبت ارزش 22 هزار میلیارد ریالی این دارایی ها در صورت دارایی های بانک، حدود 10 هزار میلیارد ریال از این محل سود عاید بانک شده است. نکته با اهمیت تر در این زمینه آن است که در طی سال 97 حدود 32 هزار میلیارد ریال از دارایی های بانک (معادل 11 درصد از کل دارایی های بانک) از حالت انجماد خارج شده و به دارایی های مولد تبدیل شده است.

این در حالی است که بانک ایران زمین در سال 96 نیز بخشی از دارایی های توثیقی را به فروش رسانده بود و بر طبق برنامه های اعلام شده از سوی هیات مدیره با توجه به بازار املاک و مستغلات این روند در سال جاری و سال های بعد نیز ادامه خواهد داشت. بررسی ها نشان می دهد طی چهار ماهه نخست سال جاری بانک مرکزی بخشی از اموال مازاد خود به ارزش دفتری بیش از 12 میلیارد در شهرهای سمنان، مهدی شهر و گرگان را به فروش رسانده که حاصل فروش آنها سود 20 میلیارد ریالی برای بانک بوده است.

نکته قابل توجه دیگر آن که بانک حدود 15 هزار میلیارد ریال دیگر از مطالبات معوق خود را وصول یا اقدام به توقیف وثیقه نموده که جدیت مدیران بانک در زمینه فورش املاک توثیقی در سال 98 می تواند بسیاری از این املاک را نیز به دارایی مولد تبدیل نماید.

مورد دیگری که بسیاری از سهامداران بانک ایران زمین را به آینده امیدوار کرده افزایش سرمایه احتمالی بانک است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال بورس، هیات مدیره بانک ایران زمین پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴.۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۲.۰۰۰ میلیارد ریال (معادل 450 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را در تاریخ ۲۵ خرداد ماه به تصویب رسانده و گزارش توجیهی آن را برای اظهارنظر برای حسابرس و بازرس قانونی ارسال کرده است. در گزارش توجیهی مورد اشاره، هدف از انجام سرمایه اصلاح ساختار سرمایه، خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و دستیابی نسبت دارایی های ثابت به حقوق صاحبان سهام مورد تایید بانک مرکزی اعلام شده است.

نکته قابل ستایش در مورد این پیشنهاد آن که افزایش سرمایه پیشنهادی از محل آورده نقدی است. به این معنا که سهامداران می بایست به تناسب درصد سهامداری خود 18 هزار میلیارد ریال نقدینگی به بانک تزریق نمایند. (این در حالی است که در بسیاری از بانک ها افزایش سرمایه ها عموما غیرنقدی است و پولی از سوی سهامداران به بانک تزریق نمی شود.) بر اساس برنامه زمان بندی شده قرار است این افزایش سرمایه سنگین طی یک فرایند پنج ساله صورت پذیرد.

آنچه مسلم است ورود این مبلغ قابل توجه برکات زیادی برای بانک خواهد داشت. از یک سو نسبت کفایت سرمایه بانک را تا حد بسیار زیادی بهبود خواهد بخشید و این بانک را در جمع شش بانک بزرگ در میان بانک های خصوصی و خصولتی قرار خواهد داد و از سوی دیگر بانک را از شمول ماده 141 اصلایحه قانون تجارت خارج خواهد نمود. مزیت مهم تر این اتفاق آن است که مدیریت می تواند با استفاده از این نقدینگی، بانک را از زیان آوری خارج کرده و وارد ناحیه سود نماید. براوردهای صورت گرفته در گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک ایران زمین نشان می دهد در صورت انجام افزایش سرمایه مذکور بانک در سال جاری سودده شده و روند میزان سودآوری بانک در سال های آینده با روند صعود ادامه پیدا خواهد کرد.

در مجموع، مرور عملکرد بانک ایران زمین در سال 97 نشان می دهد که علیرغم تداوم زیان دهی، این بانک شاهد اتفاقات بسیار مبارکی بوده که می تواند عملکرد بانک در سال های آینده را دگرگون سازد. برنامه های اعلام شده از سوی مدیریت نشان می دهد با تداوم فعالیت های مربوط به فروش دارایی ها و همچنین افزایش سرمایه روند زیان دهی بانک (که دلیل اصلی آن ادغام موسسه منحل شده مولی الموحدین در این بانک بوده) به پایا ن خواهد رسید و بانک ایران زمین وارد ناحیه سود خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها