کد خبر: 555044
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

رفع ابهام از سفره ایرانی؛ در بازار برنج چه خبر است؟

رفع ابهام از سفره ایرانی؛ در بازار برنج چه خبر است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه اقتصاد: درحالی‌که برخی رسانه‌ها خبر از لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت می‌دادند، اظهارات معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابهامات در این حوزه را رفع کرد.

پس‌ازآنکه به دلیل شرایط خاص موجود، اجرای قانون انتزاع یا به‌عبارت‌دیگر تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت کشاورزی لغو شد و مسئولیت این حوزه تام و تمام به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد،گفته می‌شود تصمیماتی تازه در عرصه تأمین غذا اتخاذ شد. موقعیت حساس اقتصادی کنونی که از تحریم نشاءت می‌گیرد، اتخاذ تصمیماتی متفاوت از سال‌های گذشته را ایجاب می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر در چنین شرایطی ضرورت دارد دولت اولویت اصلی را تأمین مواد غذایی استراتژیک موردنیاز قرار دهد و در عین این تأمین پروسه حمایت از تولیدکنندگان را در دستور کار قرار دهد.

تحریم بحران‌هایی را متوجه وضعیت اقتصادی ایران می‌کند و البته غذا و سفره مردم ایران بی‌تردید هدف مهم تحریم کنندگان است. شاید ازاین‌روست که وزارت صنعت، معدن و تجارت خرق عادت مألوف در واردات برنج را در دستور کار قرار داد. بااین‌حال فشارهای شدیدی که متوجه این تصمیم شد، ورق را جور دیگری برگرداند.

ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت سال‌ها است که با نظر وزارت جهاد کشاورزی در فصل برداشت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اعمال می‌شود.

برنج‌های دپو شده در گمرک چه شد؟

پیش‌ازاین گمرک در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین تکلیف برنج‌های وارداتی مانده در گمرک شده بود. نامه‌ای که ابهاماتی را در فضای خبر ایران ایجاد کرد.

بااین‌حال عباس قبادی در اظهاراتی شفاف گفته است: ثبت سفارش و واردات برنج، تا پایان فصل برداشت محصول داخلی ممنوع است و این وزارتخانه نیز اجازه توزیع برنج وارداتی را تا پایان برداشت برنج داخلی نخواهد داد.

وی حتی توضیحاتی دقیق را در خصوص نحوه توزیع برنج‌های وارداتی داده و گفته است: برنج‌های وارداتی پس از برداشت و عرضه برنج داخلی در سطح کشور توزیع می‌شود؛ بنابراین این اعمال ممنوعیت، برای کمک به تولید داخل و حمایت از شالی‌کاران در شمال کشور است.

به گفته وی هیچ ابهامی در زمان حاضر برای گمرک‌های ایران به لحاظ واردات برنج وجود ندارد، چون در فصل برداشت برنج هیچ‌گونه ثبت سفارش و واردات انجام نمی‌شود؛ ضمن اینکه برنجی که تا قبل از زمان برداشت برنج ایرانی وارد گمرک‌های کشور شده است این محموله‌ها طبق قوانین و مقررات از گمرک‌ها خارج و در انبارها نگهداری می‌شود.

مصرف برنج در ایران چقدر است

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف سالانه برنج کشور سه تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان بیش از دو میلیون تن در داخل تولید و باقیمانده از محل واردات تأمین می‌شود.

بخش مهمی از برنج وارداتی ایران از هند به ایران می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد برنج پس از نان مهم‌ترین ماده غذایی سفره ایرانی تلقی می‌شود ازاین‌رو قیمت این ماده غذایی در سبد خانوار ایرانی تأثیری به سزا را دارا است .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها