کد خبر: 558535
تاریخ انتشار :

ورق در بخش معدن بازمی‌گردد

ورق در بخش معدن بازمی‌گردد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، این اما تنها آمار مهم و قابل توجه در حوزه معدن در ایران نیست. بررسی ها نشان می دهد پنج هزار و 800 معدن در ایران فعال هستند و این تعداد معدن اشتغالی در حدود 138 هزار نفر در کشور به وجود آورده است. میزان ذخایر معدنی شناسایی شده نزدیک به 60 میلیارد تن است که از این رقم افزون بر 40 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.

حالا کافی است این اعداد و ارقام را به پول نزدیک کنیم تا ببینیم حجم ثروت در این بخش چقدر است؟ برآوردهای خوش بینانه و حداقلی نشان می دهد ارزش ذخایر معدنی شناسایی شده کشورمان که سه درصد ذخایر مواد معدنی جهان را شامل می‌شود، افزون بر 770 میلیارد دلار است.

دلیل غربت معدن چیست؟

هر چند ایران با دار بودن ذخایر غنی معدنی جایگاهی مهم را در جهان به خود اختصاص داده است اما تحت تاثیر نفت ، معدن مهجور مانده است. این در حالی است که معدن می تواند زمینه اشتغال میلیونی را در ایران فراهم کند. نگاهی به وضعیت بخش معدن نشان می دهد بخش مهمی از صادرات اقلام معدنی ایران را اقلام خام تشکیل می دهد. صادرات مواد خام بدان معناست که ارزش افزوده ذخایر غنی ایران و ثروت زیر زمینی نصیب کشورهای وارد کننده می شود و چه بسا برخی اقلام با قیمت‌های چندین برابر بار دیگر به دلیل نیاز کشور وارد ایران می‌شود.

این اما داستان گذشته معدن است .قصه آینده معدن بی‌تردید به گونه‌ای دیگر خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر فاصله گرفتن ایران از خام فروشی ، کارویژه معدن در ایران را اعلام کرده است.

احیای معادن کوچک مقیاس گامی مهم برای تحقق انقلاب معدنی در کشور جایگزین شدن درآمدهای معدنی به جای درآمدهای نفتی از اهداف اسناد بالادستی کشور به شمار می‌رود و این مساله مورد توجه دولت بوده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، ۸۵ درصد سهم اشتغال معادن مربوط به معادن کوچک است و ۶۵ درصد تولید را نیز به خود اختصاص داده اند و در عین حال ۹۸.۳ درصد از معادن ایران ویژگی کوچک دارند، امسال وزارت صمت طرح احیا و فعال سازی تعداد ۱۵۰ معدن کوچک را در برنامه دارد.

همچنین با توجه به اهمیت صادرات مواد معدنی با در نظر گرفتن منابع بیشمار خدادادی و سهم بالای ارزآوری صادرات این محصولات، موضوع رویکرد صادراتی این‌گونه معادن نیز در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار دارد و وزارت صمت و شخص وزیر صمت به صورت جدی در کنار طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است.

حالا اما تحریم های نفتی فرصتی برای باز شدن چشم‌های اقتصاد به قابلیت های ذاتی اش ایجاد کرده است.

شکوفایی در راه است.

آمارها نشان می دهد در پنج ماهه نخست امسال سهم بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات غیرنفتی به ۳۳ درصد رسید، درحالی که دوره مشابه سال گذشته این میزان ۲۰ درصد بود.

از سوی دیگر براساس آمارهای اعلام شده، ارزش تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته از ۲۰ میلیارد دلار گذشت و میزان استخراج مواد معدنی نیز به ۵۰۰ میلیون تن رسید.

شاید مهمترین اتفاق رخ داده در شرایط کنونی را بتوان تغییر رویکرد در بخش معدن دانست، اتفاقی که سبب خواهد شد ایران در اینده ای نزدیک با شکوفایی این بخش مواجه شود. رحمانی ، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفته است: یکی از اشتباه‌های گذشته در بخش معدن این بود که منابع حاصل از این بخش به جای زیرساخت‌ها، صرف بودجه جاری می‌شد و این امر مانع از توسعه مورد انتظار بود، اما اکنون رویکرد وزارت صنعت توسعه زیر ساخت ها به منظور رونق بخشیدن به فعالیت این بخش است.

تفویض اختیار، کلید حل مشکلات

جدا از تغییر رویکرد می توان تفویض اختیارات به استان ها را اقدام موثر دیگر در شکوفایی بخش معدن دانست چرا که در این حالت فرآیند توسعه معدن با تکیه بر قابلیت های هز منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.رحمانی با تاکید بر اجرایی شدن این هدف می‌گوید: تلاش‌های انجام شده در عرصه معادن باید موجب برطرف شدن فقر از مناطق محروم و یا کمتر توسعه یافته شود و مردم ساکن در اطراف یک معدن، نقش اثرگذار آن را باور کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها