کد خبر: 561921
تاریخ انتشار :

ضرورت بازنگری در فهرست کالاهای وارداتی/ بوتانون همچنان وارد می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: در شرایطی که ایران قصد دارد با اجرای برنامه کاهش وابستگی به نفت ، شرایط را برای اداره اقتصاد با تکیه بر توان داخل مدیریتی کند، هنوز بخش مهمی از سرمایه های صنعتی و تولیدی کشور در کانون توجه قرار ندارند .

حالا شش سال از راه اندازی واحد تولید MEK در ایران سپری می شود . واحدی تولیدی که با سرمایه گذاری‌ای برابر با 13 میلیون دلار فعالیت خود را آغاز کرد تا ایران به یکی از مهمترین تولید کنندگان این محصول استراتژیک در خاورمیانه تبدیل شود اما نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد همچنان بتانون در فهرست کالاهای وارداتی به ایران قرار دارد.

بر اساس آمارهای رسمی از ابتدای سال جاری تا کنون 600 تن "ام.ای.کی" به ارزش یک میلیون دلار وارد ایران شده است. واردات این کالای استراتژیک در حالی صورت می‌گیرد که ایران توان تامین صد در صدی این محصول در داخل کشور را داراست.حتی در صورت برنامه ریزی دقیق امکان صادرات این کالا از ایران و ارزآوری برای کشور فراهم است.

" ام ای کی" چیست؟

ماده "ام ای کی" یا MEK یک حلال صنعتی با کاربرد گسترده در پالایشگاه‌های تولید روغن پایة موتور، صنایع رنگ ، رزین ، تینر، چرم مصنوعی، چاپ و صنایع نظامی بوده و به عنوان ماده اولیه در تهیه MEK پراکسید نیز کاربرد دارد. پالایشگاههای تولید روغن پایة موتور ، از مشتریان ثابت MEK در ایران میباشند که 40% ظرفیت تولید این شرکت را نیز به خود اختصاص می‌دهند. سایر صنایع مصرف کنندة MEK در ایران، در زمرة صنایع متوسط تا کوچک با مدیریت بخش خصوصی بوده که تقاضای ثابتی نداشته و میزان مصرف آنان بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، متغیر است.

مرداد ماه امسال بود که سیدمحسن شمس، سرپرست شرکت شیمی تکس آریا،تاکید کرد شرکت متبوعش تنهایی تمام نیاز های بازارهای داخلی کشور را از محصول MEK تأمین می کند. به گفته وی این شرکت حاضر هست که تمام نیاز های بازار داخلی کشور را از محصول MEK تامین کند تا واردات این محصول به صفر برسد و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. خوشبختانه با تلاش فراوان و نیز مذاکره با وزارت صنعت دیگر نیازی به واردات این محصول نمی باشد و این درحالیست که تاکنون این امر محقق نشده است.به نظر می رسد تداوم این روند در شرایط کنونی این سیگنال را به سیاستگذاران صنعتی می دهد که زمان بازنگری در سیاستگذاری ها با هدف استفاده از ظرفیت داخلی فرا رسیده است . اقدامی که می تواند از تداوم خروج ارز از کشور از یک سو و فراهم شدن امکان صادرات و ارزاوری به کشور از سوی دیگر منجر شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها