کد خبر: 563102
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی کرد؛

معدن سیمای اقتصاد ایران را تغییر می دهد

معدن سیمای اقتصاد ایران را تغییر می دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه اقتصاد نامه نیوز؛ اقتصاد ایران سالیان طولانی است به آنچه زیر زمین است وابسته مانده؛ به نفت حالا اما دیگر ذخایر زیرزمینی ایران می‌توانند در تغییر معادلات اقتصادی نقش ایفا کنند .

معادن ایران ، ذخایر قابل توجهی را در خود دارند . بررسی‌ها نشان می دهد حجم ذخایر بالای معدنی ایران ، فرصت های ویژه‌ای را پیش روی اقتصاد قرار خواهد داد . داستان معدن داستانی پرهیجان است ،هیجانی که می‌تواند رونق سرمایه‌گذاری در این بخش را در پی داشته باشد .

معدن سیمای اقتصاد ایران را تغییر می دهد

این نشانه ها اما چیست؟

سهم صادرات معدن و صنایع معدنی از صادرات غیر نفتی ایران در 5 ماه گذشته به ۳۳ درصد رسیده است. صادرات این بخش همواره حدود ۲۱ درصد بود.

طی 6 ماهه نخست سال جاری، محصولات معدنی فلزی، اعم از مواد و محصولات معدنی، به ارزش 3891 میلیون دلار و به وزن تقریبی 15.8 میلیون تن صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ارزشی و وزنی داشته است.

پروانه‌های اکتشافی یا بهره‌برداری صادره فقط 7 درصد از مساحت کشور را پوشش می‌دهد. به این ترتیب باید 93 درصد باقیمانده باید تحت پوشش عملیات قرار گیرد.

همه اختیارات قابل تفویض وزارت صمت به نظام مهندسی معدن واگذار شده است.

تحولی در راه است؟

بی تردید روزهای آینده برای معادن روزهای بهتری از دیرو زو امروز خ واهد بود.رشد سهم بخش معدن از صادرات غیر نفتی از یک سو و همچنین افزایش تمرکز بر توسعه این بخش ، خصوصا معادن کوچک از سوی دیگر می‌تواند زمینه را برای تحولی قابل توجه فراهم نماید .

بررسی‌ها نشان می دهد بخش مهمی از معادن ایران معادن کوچک هستند که رونق آنها می‌تواند فضا را برای توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و دور افتاده فراهم نماید. به عبارت دیگر با نقشه راه پیش بینی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، می‌توان به توسعه مناق مختلف صاحل معدن و ایجاد فرصت‌های شغلی امیدوار بود چرا که راه اندازی هر معدن می‌تواند اشتغالی پایدار و گردش مالی مناسبی را در هر منطقه رقم بزند.

مسیر کجاست؛ مقصد چیست؟

فراخوان ثبت نام متقاضیان برای شناسایی سرمایه داران و معدنکاران جهت فعال سازی معادن کوچک مقیاس اعلام شده است.

بر این اساس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نمایندگی از ایمیدرو و به عنوان مجری و هماهنگ کننده طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در نظر دارد نسبت به ثبت نام متقاضیان به منظور شناسایی سرمایه گذاران و معدنکاران (به عنوان سرمایه پذیران) اقدام کند.

این بدان معناست که بالاخره از پس سال های طولانی قرار است گامی جدی برای احیای معادن کوچک در ایران برداشته شود؛ اتفاقی که می تواند فضا را برای توسعه بخش معدن این بار نه از مسیر معادن بزرگ که از طریق معادن کوچک تر مهیا نماید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها