کد خبر: 563510
تاریخ انتشار :

وجیزه‌ای کوچک درباره ثلمه‌ای بزرگ

آقای برادر! لطفا اینترنت را وصل کن...

آقای برادر! لطفا اینترنت را وصل کن...
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: در همین ابتدای مطلب باید از همه کسانی که در برگشت آرامش به کشور کمک کردند (چه از مسئولین و چه از مردم فهیم ایران) کمال تشکر را داریم. این را همین ابتدای مطلب گفتیم که مبادا تصور نادرستی از آنچه در این وجیزه خواهد آمد، ایجاد شود. آنچه در ادامه می‌آید تنها حرف مردمی است که کار و بار و زندگیشان به اینترنت و شبکه‌های ارتباطی وابسته است. همان مردمی که می‌گوییم حق دارند اعتراض کنند و باید حرف‌هایشان شنیده شود. حالا ما به‌عنوان رسانه حرف همین مردم را منتقل می‌کنیم. لطفا برای دیدن و شنیدن آنچه مردم می‌گویند و می‌خواهند، فقط از یک عینک استفاده کنید؛ آنچه آن‌ها می‌گویند نه ربطی به چپ دارد و نه راست، بلکه فقط برای سفره‌ای است که باید پر شود!

در این چند روزه که اغتشاشات و شورش‌های پراکنده شروع شده بود، صدمات زیادی به کشور عزیزمان وارد آمد و درست به همان میزان به اموال دولتی و حکومتی خسران وارد شده (و شاید خیلی بیشتر) خسارت به اموال و زندگی مردم وارد آمده است. حالا که آشوب‌ها تمام شده (آن‌هم به مدد فداکاری و تلاش مسئولان مربوطه و البته فهم و شعور سیاسی مردم) یک ثلمه برجای خود باقی مانده است؛ قطع اینترنت!

در چندسال اخیر با گسترش و توسعه اینترنت در سراسر کشور، بسیاری از کسب‌وکارها برپایه همین فناوری پایه‌گذاری شده است و بنابر آماری که خود مسئولان آن را اعلام کردند، درصد قابل توجهی از جمعیت کشور به آن وابسته شده‌اند و از همین طریق تامین معاش می‌کنند. از فروشگاه‌های اینترنتی گرفته تا اپلیکیشن‌های خدماتی و سایر مشاغلی که اینترنت ابزار اصلی آنهاست. انتظار این بود که با فروکش کردن آشوب‌ها در کشور، دوباره جریان حیاتی اینترنت متصل شود، اگرچه که برخی خبرها حکایت از آن دارد که در برخی نقاط کشور اینترنت خطوط ثابت برقرار شده است، اما همچنان درصد بالایی از اینترنت جهانی در سطح کشور و در بخش موبایلی و حقیقی قطع است.

قبلا گفته شده بود که شرط برقراری اتصال اینترنت بازگشت آرامش به کشور است. آرامش بازگشته اما اینترنت بازنگشته است. از اواخر هفته نیز گفته شد که به تدریج سایر نقاط نیز متصل خواهند شد که هنوز این اتفاق نیفته است. در این میان اتفاقات عجیب و غریب دیگری نیز رخ داده که طبیعی است. از قطع ارتباطات صرافان کشور به اذعان دبیرکل اتحادیه این صنف گرفته تا توقف بسیاری از فعالیت‌های بورس کشور، تنها بخشی از این اتفاقات محسوب می‌شود.

از رنجی که رسانه‌ها از قطعی اینترنت می‌برند سخنی نمی‌گوییم که خدای ناکرده گفته نشود عده‌ای این چند خط را نوشتند تا از مشکلات خودشان بگویند!

حرف این است: نکند حرف آن عده‌ای که در این چند روز کف و سوت می‌کشند که «چه خوب است که اینترنت قطع شده و اصلا این اسباب شر باید قطع بماند» درست است! آن مجری خاص که با افتخار در رسانه ملی می‌گوید: «از وقتی اینترنت قطع شده مراجعه مردم به اینترنت داخلی افزایش یافته است!» دقیقا مانند این است که اعلام شود: «پخت نان لواش و تافتون از این پس ممنوع است» و بعد با افتخار اعلام کنیم که «مراجعه مردم برای خرید نان بربری افزایش یافته است»! اگر آن آقای مجری هم حقوقی که می‌گیرد مانند همین مردم وابسته به اینترنت بود، باز هم همین حرف را می‌زد و از همین آمارهای آبدوغ‌خیاری اعلام می‌کرد.

جان کلام اینکه: مثل همیشه به مردم اعتماد کنید و اینترنت را به آن‌ها برگردانید! این اصلا به معنای آن نیست که ما به‌عنوان رسانه فهمی از مسائل امنیتی نداریم و شرایط زمانه را نمی‌فهمیم. اتفاقا بر این باوریم که تداوم این وضعیت، ایجاد یک ناامنی خواهد بود که از آسیب دیدن کسب و کار مردم به‌وجود می‌آید. اگر واقعا اینترنت ملی آنقدر توانایی دارد که این خلاء بزرگ را جبران کند، سلمنا! ما زودتر از بقیه از این اینترنت استقبال می کنیم. اما هم ما و هم شما می‌دانیم که بسترسازی برای این اقدام بزرگ هنوز انجام نشده و به‌بقول وزیر ارتباطات دولت دوازدهم: بستر اینترنت ملی بدون اینترنت جهانی کارایی نخواهد داشت!

شایسته این است که این مطلب با تقدیر از همه مسئولانی که شبانه روز تلاش کردند این بحران امنیتی پایان یابد، همراه شده و برای شهدای تامین امنیت وقایع اخیر نیز آرزوی علو درجات الهی نیز داریم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها