کد خبر: 582639
تاریخ انتشار :

عقب نشینی دلار در برابر یورو و پوند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دادگاه عالی فدرال آلمان در حکمی کم سابقه، سه ماه به بانک مرکزی اروپا مهلت داد تا برنامه خرید اوراق قرضه خود را تعدیل کند یا منتظر پایان مشارکت آلمان در این برنامه باشد. این حکم که باعث نگرانی معامله گران از اخلال در برنامه های بانک مرکزی اروپا شد، باعث شد ارزهای اروپایی در برابر دلار در موضع ضعف قرار گیرند.

کشورهای جنوبی اروپا نظیر ایتالیا و اسپانیا با کشورهای ثروتمند شمالی نظیر آلمان و هلند بر سر میزان و چگونگی اجرای بسته محرک اختلاف نظر دارند و همین باعث شده است که بانک مرکزی اروپا از زمان آغاز بحران کرونا نتواند دست به یک اقدام حمایتی بزرگ برای تقویت بازارها بزند.

جیمز بولارد، رئیس دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در سنت لوئیس گفت: این بار دوم است که شاهد بحران اینچنینی در منطقه یورو و ایجاد یک جو روانی سنگین هستیم و عملکرد موثر در سطح منطقه یورو برای مواجهه با بحران کرونا یک آزمون واقعی برای بانک مرکزی اروپا است.

وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.

آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است؛ آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است.

رایان فلسمان، کارشناس ارشد مسایل اقتصادی در موسسه کامان سکیوریتیز گفت: بازارها اکنون امیدوارترند اما هنوز نسبت به قبل از بحران در وضعیت بدتری قرار داریم.

در آمریکا اما شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی سابقه ۳۰ میلیون نفر رسیده است. دونالد ترامپ از مردم خواسته است تا کم کم روند عادی زندگی خود را از سر بگیرند و در آلمان نیز آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور از پشت سر گذاشتن فاز نخست بیماری خبر داده است. بسیاری از واحدهای اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده‌اند و بخشی از کارکنان خود را به کار فرا خوانده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا با هدف ثبات بخشی به بازار اوراق قرضه برای نخستین بار در طول ۲۰ سال اخیر تصمیم گرفته است اوراق قرضه با سررسید ۲۰ ساله منتشر کند. بخشی از حمایت ها از دلار در معاملات مربوط به تقویت بازدهی اوراق قرضه دلاری بوده است. مقامات بانک مرکزی آمریکا نیز از تداوم حضور پررنگ این بانک در بازارهای مالی و انجام عملیات بازار آزاد برای تامین نقدینگی لازم خبر داده اند هر چند که امیدها برای منفی اعلام شدن نرخ بهره در آمریکا تقریبا به صفر رسیده است و گویا قدرال رزرو قصد ندارد مسیر بانک های مرکزی اروپا، سوییس و ژاپن را برود.

بانک آف امریکا هشدار داده است که اقتصاد این کشور با بدترین بحران خود از دهه ۱۹۳۰ تاکنون مواجه است و رشد اقتصادی این کشور به احتمال بسیار زیادی به پایین ترین سطح تاریخی خود خواهد رسید.

مایک لوونارت - استراتژیست سرمایه گذاری در موسسه "ای ترید فایننشیال" - گفت: همه گیری کرونا باعث تغییر اساسی در شیوه زندگی و کار کردن ما شده است و اگر از بین رفتن مشاغل به یک رویه دائمی تبدیل شوند، اقتصاد با یک بحران مالی کم سابقه مواجه خواهد شد و آن وقت همه چیز جور دیگری خواهد بود.

تاکنون بیش از سه میلیون و ۹۳۰ هزار و ۶۳۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۷۰ هزار و ۸۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۶ هزار و ۹۴۲ نفر، انگلیس با ۳۰ هزار و ۶۱۵ نفر، ایتالیا با ۲۹ هزار و ۹۵۸ نفر، اسپانیا با ۲۶ هزار و ۷۰ نفر وفرانسه با ۲۵ هزار و ۹۸۷ نفر بوده است.

اریک برگر، کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام تر نشود شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۷۸۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸ دلار اعلام شد.

با تداوم بسته ماندن کسب و کارها، آمارهای رشد به طرز کم سابقه‌ای همه را ناامید می‌کنند؛ در آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال منفی شد که این رشد منفی ۴.۸ درصدی از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ تاکنون بی سابقه بوده است. با این حال رییس بانک مرکزی آمریکا نسبت به بازگشت اقتصاد به سطح اولیه ثبات در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری کرده است.

اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند و نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواستار تسریع در تهیه بسته نجات شده است. هر چند سران اروپایی بر سر ایجاد یک بسته نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند اما اختلاف بر سر جزییات آن باعث شد تا اجرایی شدن آن تا تابستان به تعویق بیافتد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۳۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۳۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۳ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۳ دلار رسید.

کریگ ارلام - تحلیلگر بازار در موسسه اواندا - گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش میل معامله گران به خرید دارایی های پرریسکتر با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری بوده‌ایم و این میتواند بر روی نرخ برابری دلار و دیگر ارزهای امن مقابل سایر ارزها تاثیر زیادی داشته باشد.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۰۶.۳۳۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۳۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۷ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها