کد خبر: 586491
تاریخ انتشار :

نسل جدید مزدا ۳ نیو؛ غایب بزرگ کشور

نسل جدید مزدا ۳ نیو؛ غایب بزرگ کشور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نسل جدید مزدا ۳ نیو؛ غایب بزرگ کشور

مزدا ۳ که از سال ۸۶ شمسی در ایران حضور پررنگی داشته، یکی از محبوب‌ترین محصولات مزدای ۱۰۰ ساله ژاپنی است. این خودرو پس از تغییر در سبک طراحی و اسم‌گذاری مزدا در سال ۲۰۰۲، جایگزین مزدا ۳۲۳ شد. مزدا ۳ از همان ابتدای ورود مانند خلف خود ۳۲۳، بسیار مورد توجه قرار گرفت و به سدان کامپکت اسپرت محبوب جهان تبدیل شد. مزدا تاکنون ۴ نسل از این خودرو را در گروه‌های کامپکت و هاچ‌بک به جهان معرفی کرده که متأسفانه تنها 2 نسل از آن در ایران حضور داشته‌اند. نسل اول که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ تولید می‌شد در سال ۲۰۰۷، یعنی همزمان با ارائه فیس‌لیفتش به کشور وارد شد. بهمن‌موتور که نمایندگی مزدا در ایران را از سال ۱۳۳۸ (با نام ایران خلیج کو) بر عهده دارد، در سال ۸۶ شروع به مونتاژ نسخه فیس‌لیفت مزدا ۳ نسل اول کرد. البته این شرکت پیش‌ از این نیز نسخه‌هایی از مزدا ۳۲۳ و مزدا ۲ و وانت‌های مزدا را نیز در لیست تولیدات مونتاژی خود داشت. پس از استقبال خوبی که از مزدا ۳ در ایران شد، بهمن‌موتور تقریبا هم‌زمان با معرفی نسل دوم مزدا ۳ به جهان یعنی سال ۲۰۱۰ این خودرو را به عنوان مزدا ۳ نیو (جدید) به لیست تولیداتش اضافه کرد. این خودرو هم مورد توجه خریداران ایرانی واقع شد. بهمن‌موتور وعده داد نسل 3 این خودرو را نیز در کشور تولید می‌کند، اما این وعده به دلیل اعمال تحریم‌ها نافرجام ماند.

ضعیف در چهره، قوی در پیشرانه

در غیاب نسل ۳ مزدا ۳ در کشور، نسل چهارم این خودرو در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه ماشین لس‌آنجلس معرفی و رونمایی شد. این نسل نیز مانند نسل‌های قبلی در ۲ سگمنت سدان کامپکت (c) و هاچ‌بک تولید شد. مزدا از سال ۲۰۱۵ زبان طراحی نسبتا جدیدش به نام کودو را با بهینه‌سازی به نام کودو نیو تغییر داد. ارائه کانسپت‌های متعدد از این زبان در نمایشگاه‌های مختلف طی سال‌های گذشته نویدبخش عرضه خودروهایی با طراحی‌های فرازمانی به خودروبازان جهان بود. نهایتا طراحی مزدا ۳ نسل ۴ با این زبان صورت گرفت. اما نتیجه آن برخلاف انتظار یک چهره کاملا متفاوت نبود. در واقع مزدا ۳ نسل ۴ تا حد زیادی شبیه به نسل قبلی ظاهر شده و خلاقیت چندانی در طراحی آن دیده نمی‌شود. به نوعی چهره این سدان و هاچ‌بک که رقبای زیادی در سگمنت‌های خود در سطح جهان دارند، به‌هیچ‌وجه به روز و مدرن نیست و همچنان قدیمی و ساده به نظر می‌رسد. مزدا، هنوز به روش گذشته طراحان ژاپنی عمل کرده و بر اصول مینیمالیستی و ساده خود پایبند مانده است. گرچه نهایتا چه در نمونه سدان و چه هاچ‌بک خودروهای نسبتا لوکس و اسپرت قابل قبولی را شاهد هستیم. در بخش مشخصات فنی اما این خودرو از موتور پیشرفته اسکای اکتیو ایکس (sky active x) استفاده می‌کند. این موتور که مدل توسعه یافته موتورهای سری اسکای اکتیو مزداست، توان تولید ۲۰ درصد گشتاور بیشتر با ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف سوخت پایین‌تر را دارد. این موتور اولین پیشرانه احتراق فشرده با سوخت بنزینی در جهان است. موتوری که مزیت‌های پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی را با هم دارد. پیش‌تر مزدا موتورهای اسکای اکتیو جی و دی (sky active g,d) را در خودروهای خود به کار برده بود که با سوخت‌های بنزینی و دیزلی کار می‌کردند. مصرف سوخت ترکیبی نمونه بنزینی یعنی sky active g را ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده‌اند. تکنولوژی دیگر به کار رفته در مزدا ۳ نسل ۴ سیستم تمام چرخ متحرک آی اکتیو (i-aktive) مزداست. سیستم مکمل این تکنولوژی فناوری GVC است که گشتاور لازم برای هر چرخ را در شرایط مختلف محاسبه می‌کند.

دلایل غیبت مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹ در کشور

قیمت‌هایی که برای مدل‌ها و تیپ‌های مختلف مزدا ۳ نسل ۴ اعلام شده از ۲۱ هزار دلار تا ۲۷ هزار دلار است. اگر نیم نگاهی به قیمت مزدا ۳ دیوار و دیگر سامانه‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو داشته باشیم و قیمت مزداهای قدیمی مونتاژ شده در کشور را با این مدل‌های روز در دنیا مقایسه کنیم، می‌توانیم حدس بزنیم که یکی دیگر از دلایل عدم ورود این خودرو به کشور، غیر از تحریم، چیست. در نظر بگیرید این خودروها در صورت ورود، بعد از اعمال تعرفه‌های گمرکی، احتمالا قیمتی بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان خواهند داشت. حال اینکه در حال حاضر(اردیبهشت ۹۹) مزدا ۳ نیو (نسل دوم خودرو) مونتاژ شده در داخل را باید با قیمتی بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان خرید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها