کد خبر: 590362
تاریخ انتشار :

اسلامی: دو میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد اسلامی عصر امروز (۲ مردادماه) در جریان بازدید از پروژه ۷۳ هکتاری، از طرح‌های اقدام ملی تولید مسکن، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح اقدام ملی تولید مسکن با اراده و استقبال مردم در سراسر کشور در حال اجرا است. در استان زنجان نیز پروژه در بهترین نقاط شهر و زمین‌های مرغوب تعریف شده و عملیات اجرایی آن انجام می‌شود که در قالب طرح دو سالانه، مردم خانه‌های خود را تحویل می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی و پایش دقیق متقاضیان انجام می‌شود، ابراز کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق دو روش سامانه و پیامک در این طرح ثبت نام کردند. در روش پیامکی به دلیل اینکه اطلاعات متقاضیان در سامانه ثبت نشده بود باید ابتدا مشخصات دریافت و سپس پایش انجام می‌شد. البته به دلیل شیوع کرونا نیز مدتی وقفه در کار ثبت‌نام اتفاق افتاد که در حال حاضر ۹۳۶ هزار نفر اطلاعات خود را وارد کردند و در مجموع ۳۴۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سه نوع پروژه برای طرح اقدام ملی تولید مسکن تعریف شده است، عنوان کرد: در روش اول منازل آماده شده به متقاضیان تحویل داده می‌شود. نوع دوم مسکن‌های حمایتی است که طی قراردادی با سازنده و تامین زمین از طرف راه و شهرسازی، واحدها احداث و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در روش سوم زمین در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و با نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط، مردم خود نسبت به احداث بنا اقدام می‌کنند.

وی به موضوع ودیعه مسکن و اجاره اشاره کرد و گفت: از روز شنبه همه مستاجرانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند و مهم نیست در کجا فعالیت می‌کنند، همچنین خانواده آن‌ها که ۵ نفر به بالا است، می‌توانند کمک ودیعه مسکن دریافت کنند و موضوع حائز اهمیت این است که مستأجران فقط کارمزد بانکی را ماهانه پرداخت می‌کنند و اصل ودیعه در پایان قرارداد به بانک مسترد می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه کارمزد بانکی این تسهیلات ۱۳ درصد است، ابراز کرد: طبق رایزنی که با بانک مرکزی داشتیم، از آن‌ها خواستیم بانک‌ها را به گونه‌ای هماهنگ کنند تا مردمی که در سایر دسته‌بندی‌های اجتماعی هستند، اگر متقاضی باشند بتوانند از تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار نیز بهره‌مند شوند.

اسلامی ادامه داد: حمایت از زوج‌های جوان از دیگر طرح‌ها است و با ارائه تسهیلات و ودیعه مسکن به ازدواج‌های جدید تلاش داریم که به جوانانی که نتوانستند به دلیل کرونا هم جشنی برگزار کنند، کمک کنیم تا زندگی خود را تشکیل دهند.

وی با اشاره به پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین که ۷۰ درصد پیشرفت دارد، تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی، توسعه آزادراه‌ها است؛ اکنون ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در سطح کشور وجود دارد که بنا داریم این رقم را به ۳۰۰۰ کیلومتر برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در مورد قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، یادآور شد: این قانون از سال‌های گذشته وجود داشت و دولت هم اجرای آن را پیشنهاد داده؛ البته این قانون برای کسب درآمد مالیاتی برای دولت نیست، بلکه محرکی برای عرضه مسکن به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: از کسانی که خانه خالی دارند دعوت کردیم تا مسکن‌های خود را در طرح اقدام ملی به مردم واگذار کنند و ما تسهیلات و زمین مرغوب در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا دوباره ساخت و ساز کنند و تحرکی در عرضه مسکن ایجاد شود.

منبع: ايسنا

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها