کد خبر: 600571
تاریخ انتشار :

بازار خودرو پس از انتخابات آمریکا به کدام سمت می‌رود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هفته گذشته تب داغ انتخابات آمریکا تمام بازار‌های داخلی ما از جمله بازار خودرو را تحت الشعاع قرار داد به طوری‌که در روز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه با عقب گرد تقاضا ترمز گرانی خودرو‌های پرتیراژ داخلی کشیده شد.

قوت گرفتن احتمال پیروزی بایدن و توقف رویکرد بد بینانه در بین معامله گران بازار باعث شد تا در پایان معاملات روز شنبه ۱۷ آبان ماه هر دستگاه سایپا ۱۳۱ به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۲۰۸ میلیون تومان، سمند ال ایکس به قیمت ۱۹۶ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان معامله شود.

تیبا صندوق دار ۱۳۴ میلیون تومان، تیبا ۲، ۱۵۱ میلیون تومان، ساینا ۱۴۵ میلیون تومان و پژو پارس معمولی ۲۲۵ میلیون تومانی قیمت‌گذاری شد.

تمامی خودرو‌های فوق هنوز جای بسیار زیادی برای ریزش قیمت‌ها دارند فعلا قیمت‌ها بر اثر کاهش نرخ ارز روند نزولی در پیش گرفته به طوری‌که شاهد ریزش ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی بین خودرو‌های پر تیراژ هستیم.

یکی از فروشندگان بازار خودرو در توصیف شرایط فعلی این بازار می‌گوید خریداری در بازار وجود ندارد، بازار قفل شده است، خریداران در انتظار کاهش قیمت خودرو نشسته‌اند و فروشندگان که خودروهایشان را با قیمت بالاتری خریده بودند اکنون تمایلی به فروش با قیمت‌های پایین‌تر ندارند.

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا روند نزولی قیمت خودرو‌های داخلی ادامه دارد؟

کاهش قیمت خودرو در گرو ثبات بازار ارز سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره آینده بازار خودرو می‌گوید طی ۲ تا ۳ روز اخیر قیمت خودرو تحت تاثیر قیمت ارز کاهش شدیدتری را تجربه کرده است، پیش بینی می‌شود با ثبات نرخ ارز گره بازار خودرو باز شده و معاملات رونق بگیرد.

نعمت‌الله کاشانی نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران هم می‌گوید در صورت تداوم روند نزولی قیمت دلار شاهد تخلیه حباب قیمتی در بازار خواهیم بود و این موضوع بیشتر در حوزه خودرو‌های خارجی هویدا خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خریداران از خرید و فروشندگان از فروش دست کشیده‌اند می‌افزاید معاملات به صفر رسیده و بازار در رکود مطلق است.

یکی از فعالان بازار خودرو درباره آینده این بازار می‌گوید همانطور که شوک و جو روانی باعث افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش قیمت خودرو شده بود هم اکنون نیز همین عوامل روانی باعث تخلیه حباب قیمتی بازار خودرو و به تبع آن کاهش قیمت‌ها شده است.

به گفته وی درصورت ثبات بازار ارز شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو بوده و معاملات رونق خواهد گرفت.

آینده بازار خودرو چه می‌شود؟ با توجه به اینکه خودروسازان در بخش صنعت سهم ۲۰ درصدی و در کل اقتصاد کشور سهم ۲،۵ تا ۳ درصدی دارند، بدون شک بهبود این بخش می‌تواند موجبات رشد اقتصادی ایران را فراهم کند.

عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که سختی تحریم‌های ایران به مرز اشباع رسیده و اکنون کشور ما راه‌های بسیار زیادی را برای دور زدن و باطل کردن تحریم‌ها پیدا کرده است، بنابراین تمامی بخش‌های تحریم شده از جمله صنعت خودرو که در بهار سال ۹۳ پیش‌رو و موتور محرک اقتصاد لقب گرفت با حمایت‌های دولت به تدریج در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.

طبق پیش‌بینی موسسه فیچ، صنعت خودرو ایران از سال ۲۰۲۱، به‌طور متوسط سالیانه رشد ۱۲،۴ درصدی را تجربه خواهد کرد، البته موسسه مذکور در پیش‌بینی‌های خود با اشاره به همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین از ورود چین به صنعت خودروسازی ایران خبر داده و اعلام کرده است به احتمال زیاد کشور روسیه نیز در کنار کشور چین از خلا حضور شرکت‌های اروپایی استفاده خواهند کرد؛ بنابراین طبق گفته موسسه فیچ، تیراژ تولید خودرو در کشور شتاب خواهد گرفت.

عده‌ای دیگر از کارشناسان صنعت خودرو، آینده این بخش از اقتصاد کشور را به نتیجه انتخابات آمریکا و در نهایت پیروزی بایدن گره زده‌اند که امکان لغو یا تعدیل تحریم‌ها دور از انتظار نخواهد بود، بنابراین بستر برای ورود تکنولوژی، قطعات خارجی و مواد اولیه فراهم شده و زمینه تولید وسیع‌تر مهیا می‌شود.

شاید نتیجه انتخابات آمریکا در کوتاه مدت بر بازار داخلی و قیمت‌ها اثرگذار باشد، اما آنچه روند ثبات قیمت‌ها را در دراز مدت تضمین می‌کند اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی، انضباط مالی و در بخش خودرو افزایش عرضه و به‌عبارتی افزایش تیراژ خودروسازان است.

منبع: آنا

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها