کد خبر: 610252
تاریخ انتشار :

بازاریابی آنلاین چیست و  شامل چه مواردی می شود؟

بازاریابی آنلاین چیست و  شامل چه مواردی می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بازاریابی آنلاین یکی از شاخه‌های بازاریابی است که برخلاف بازاریابی و تبلیغات سنتی، برای اهداف خود فقط از اینترنت استفاده می‌کند. صورت‌هایی از بازاریابی مانند خدمات seo ، تبلیغات بنری در فضای آنلاین، بازاریابی با ایمیل، همکاری در فروش و همچنین بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی از انواع مختلف بازاریابی آنلاین هستند.

مدت‌هاست که بازاریابی آنلاین به جزء جدایی‌ناپذیر برنامه بازاریابی برندها و شرکت‌ها تبدیل شده است. و شرکت‌ها بودجه‌های زیادی را برای حضور و تبلیغات در این فضا صرف می‌کنند. کمپین‌های تبلیغاتی در فضای آنلاین روز به روز خلاقانه‌تر می‌شوند و بازاریابی آنلاین نیز روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

اهداف بازاریابی آنلاین چیست؟

مانند بازاریابی سنتی، بازاریابی آنلاین نیز می‌تواند اهداف گوناگونی داشته باشد. مانند:

- ایجاد آگاهی نسبت به برند و محصولات

- جذب مشتریان جدید

- افزایش بازدید از سایت و جذب ترافیک بیشتر

- ایجاد مشتریان وفادار

- کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل و...

وقتی قصد دارید برای رسیدن به این اهداف، کمپین‌های مختلفی را در اینترنت ایجاد کنید، نباید با دید بازاریابی سنتی شروع به کار کنید. بلکه باید از استراتژی‌های مخصوص به بازاریابی آنلاین استفاده کنید. ابزارها و روش‌های مختلفی برای دنبال کردن اهداف در فضای آنلاین وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو را می‌توان به روش‌ SEO یا همان بهینه‌ سازی سایت برای موتورهای جستجو و همچنین SEA یعنی تبلیغات در موتورهای جستجو تقسیم کرد. در اینجا هدف شما در واقع این است که در رتبه‌های برتر صفحه نتایج جستو قرار بگیرید تا کاربران بیشتری شما را ببینند و وارد سایت شما شوند. در مدل SEA باید مقداری پول پرداخت کنید تا رتبه‌های برتر این صفحه را از آن خود کنید.

با توجه به ارزان‌تر بودن قیمت سئو و همچنین نتایج بهتر در دراز مدت، اغلب کسب‌وکارها سعی می‌کنند از سئو استفاده کنند. با این حال رتبه‌گیری در گوگل خیلی هم ساده نیست. عملکرد الگوریتم گوگل به درستی مشخص نیست. به گفته خود گوگل این الگوریتم ۲۰۰ عامل مختلف را برای رتبه‌دهی به یک سایت بررسی می‌کند. با این حال تقریبا می‌دانیم که تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد، ایجاد بک‌لینک‌های با کیفیت از سایت‌های دیگر و همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود رتبه یک سایت کمک کند.

از سوی دیگر برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باید هزینه‌ای پرداخت کنید و همچنین به خوبی کلمات کلیدی که مشتریانتان استفاده می‌کنند را شناسایی کنید تا بتوانید در این کلمات کلیدی، سفارش تبلیغ بدهید.

اگر به خوبی این کلمات را شناسایی نکنید، سرمایه تبلیغات شما به هدر خواهد رفت.

تبلیغات بنری

در این حالت تبلیغ شما به صورت یک بنر گرافیکی در سایت دیگران قرار می‌گیرد و از آن به سایت شما لینک داده می‌شود. در گذشته این بنرها معمولا مانند یک تصویر ثابت بودند اما امروزه بیشتر به صورت انیمیشنی استفاده دیده و استفاده می‌شوند.

برای سنجش کمپین‌هایی که از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند، در ابتدا میزان کلیک کاربران اندازه‌گیری می‌شود. همچنین میزان عمل بعدی آنها که می‌تواند ثبت‌نام در سایت، خرید کالا و... باشد نیز در این نوع کمپین‌ها ثبت و ضبط می‌شود.

حتی برخی برندها فقط برای عملیات برندسازی خود از این بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

با این حال می‌توان گفت که اکنون دیگر بنرهای تبلیغاتی برای کاربران آزاردهنده شده و همچنین مخاطبین کمتر به این نوع تبلیغات توجه می‌کنند. به همین دلیل اغلب بازاریابان به استفاده از ویدئو برای تبلیغات تمایل پیدا کرده‌اند که بازدهی بیشتری دارد.

بازاریابی با ایمیل

بازاریابی با ایمیل یا همان ایمیل مارکتینگ به ارسال پیام‌های تبلیغاتی با استفاده از ایمیل اشاره دارد. هنوز هم ایمیل مارکتینگ جایگاه ویژ‌ه‌ای در برنامه بازاریابی شرکت‌های مختلف دارد. البته اینطور نیست که برندها فقط ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنند. بلکه می‌توانند ایمیل‌های آموزشی و... ارسال کنند و در این بین تبلیغاتی هم داشته باشند.

بازاریابی آنلاین چیست و  شامل چه مواردی می شود؟

ایمیل مارکتینگ نیز مانند استراتژی‌های دیگر بازاریابی دارای تکنیک‌های خاصی است. مثلا باید به عنوان ایمیل خود خیلی توجه کنید و با انتخاب یک عنوان مناسب کاری کنید که افراد بیشتری ایمیل شما را باز کنند. همچنین متن ایمیل هم بسیار مهم است و باید به نحوی باشد که کاربران را قانع کند که اقدام مد نظر شما را انجام دهند.

لیستی که برای آنها ایمیل ارسال می‌کنید و همچنین دیزاین ایمیل ارسال شده نیز در موفقیت ایمیل مارکتینگ نقش مهمی دارند. انتخاب یک سیستم مناسب برای ارسال ایمیل و همچنین عدم استفاده از متن‌های کلیشه‌ای برای ایمیل‌های ارسالی نیز از دیگر عواملی است که باید حتما هنگام ایمیل مارکتینگ رعایت کنید.

همکاری در فروش

در این حالت شما کالا یا خدمات سایت دیگری را در سایت خود معرفی می‌کنید و به آن سایت لینک می‌دهید. با هر خریدی که از طریق لینک شما انجام شود پورسانتی نیز به شما تعلق خواهد گرفت. البته نحوه همکاری در این حالت می‌تواند بسیار متنوع باشد و نحوه کسب درآمد از همکاری در فروش نیز می‌تواند به این شکل باشد:

- پرداخت به ازای هر کلیک: در این حالت هر بار که کاربران بر روی لینک شما کلیک کنند، مبلغی را دریافت خواهید کرد.

- پرداخت به ازای هر لید: در این حالت هر بار که کاربران بر روی لینک کلیک کنند و اطلاعات تماس خود مانند ایمیل را وارد کنند، و به اصطلاح تبدیل به لید شوند، شما مبلغی را دریافت خواهید کرد.

- پرداخت به ازای هر فروش: در این حالت فقط زمانی پورسانت دریافت می‌کنید که کاربران عملیات خرید را انجام دهند.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

در این حالت شما از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تویتر و... برای اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنید. در این روش می‌توانید مخاطبین زیادی را برای صفحه برند خود در شبکه‌های اجتماعی به دست آورید و در این صفحه یا در صفحات دیگران به تبلیغ کار خود بپردازید.

با اینکه بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی شاخه جدیدی در بازاریابی آنلاین است اما رشد روز افزون استفاده از این شبکه‌ها اهمیت استفاده از آنها را در برنامه‌های بازاریابی افزایش داده است.

بازاریابی آنلاین چیست و  شامل چه مواردی می شود؟

اغلب برندها با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تمایل دارند که بتوانند مشتریان جدیدی به دست آورند و همچنین بتوانند مشتریان وفاداری برای برند خود ایجاد کنند.

از مزیت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای اقدامات بازاریابی این است که می‌توانید بدون واسطه با مخاطبین هدف خود ارتباط داشته باشید و همچنین مطالب شما می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی وایرال شود و مخاطبین بیشتری آن را ببینند.

نتیجه‌گیری

اهمیت استفاده از اینترنت در بین رسانه‌های دیگر به شدت در حال افزایش است. تبلیغات دیجیتال و نحوه انجام آن به یک مسئله برای برندهای مختلف تبدیل شده است. با این حال مزیت بزرگ تبلیغات آنلاین نسبت به روش‌های سنتی این است که می‌توانید پارامترهای مختلف را اندازه‌گیری کنید. مثلا می‌توانید نرخ کلیک کاربران بر روی تبلیغات، میزان به اشتراک‌گذاری و دیگر پارامترهای دیگری از این دست را اندازه‌گیری کنید و تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید. بدین منظور و برای ایجاد موفقیت بیشتر بسیاری از شرکت‌ها از ابزارهای تحلیل و پایش مانند گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند. یا بدین منظور از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و یا مشاوره سئو می‌گیرند. همچنین علاوه بر مواردی که گفته شد، بهینه ‌سازی تبلیغات و روش‌های بازاریابی برای کاربران موبایلی، از موضوعات مهم اکنون و آینده در بحث بازاریابی آنلاین است که باید حتما آن را مد نظر داشته باشید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها