کد خبر: 611942
تاریخ انتشار :

نخستین رام قطار ایرانی با ۸۰ درصد عدم وابستگی اسفندماه به بهره برداری می‌رسد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پیروز حناچی در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح عملکرد شهرداری تهران درخصوص اجرای طرح تفضیلی در کلانشهر تهران گفت: از سال ۱۳۸۶ که طرح تفضیلی به تصویب رسید و اصلاحیه‌های بعدی آن که در شورای عالی شهرسازی تصویب شد، پروانه‌هایی که در تهران صادر می‌شود منطبق بر این طرح است و بعد از ۲۵ سال برای اولین بار این اتفاق روی می‌دهد که با توجه به میزان وابستگی شهرداری به ساخت و ساز در این دوره علی‌رغم وجود فشار زیاد تحریم‌ها و کرونا با هدف زیست‌پذیری بیشتر شهر اجازه ساخت بدون پروانه داده نشد و پروانه دستی نیز صادر نشده است.

وی افزود: البته این موضوع به معنای این نیست که تخلف صورت نمی‌گیرد اما قطعا پروانه‌ها به صورت سیستمی صادر می‌شود. در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد کاهش صدور پروانه داشتیم. در حقیقت به صورت متوسط در تهران بین ۸ تا ۹ میلیون مترمربع سالانه پروانه صادر می‌شود البته در حوزه مسکونی در دوره‌هایی این میزان به بالای ۲۵ میلیون متر مربع نیز رسیده است.

وی ادامه داد: درخصوص موضوع باغات پیرو جلسه‌ای که در ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۳ رهبری با تمام کسانی که تصمیم‌گیری بر روی زمین در کشور را برعهده داشتند، برگزار کردند تاکید کردند که از خاک و باغات در محدوده شهرها حفاظت شود. ما در این دوره جلوی تخریب باغات را گرفتیم اما معادل اقتصادی مصوبه برج باغ راهکارهایی که ما پیش روی افراد گذاشتیم همانند اجازه احداث رستوران و خانه سالمندان در این باغات بود که حدود ۱۰۰ هکتار از باغات تهران تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفت و البته بسیاری از آنها را تبدیل به فضای عمومی کردیم و به این ترتیب این باغات تثبیت شدند.

حناچی تاکید کرد: در داخل محدوده قانونی شهر در دوره جدید ۱۷ پارک احداث شده و در اختیار مردم قرار گرفته که مساحت آنها از ۲۴ هکتار تا ۲ هکتاری بوده است.

وی درخصوص سرانه فضای سبز شهر تهران نیز گفت: فضای سبز پهنه‌های شمالی با محدوده قانونی شهر مجموعا به بالای ۱۶ متر مربع به ازای هر نفر می‌رسد اما اگر فقط محدوده قانونی شهر را در نظر بگیریم ۱۲ یا ۱۳ متر مربع خواهد بود. این در حالی است که نرم جهانی این موضوع حدود ۲۰ متر مربع در جهان قابل قبول است که البته آن هم به شکل درخت تنومند باشد نه نهال. همچنین ۲۴۰۰ پارک محله‌ای با مساحت‌های مختلف در شهر تهران وجود دارد که در دوره فعلی مدیریت شهری ۱۷ پارک در داخل محدوده افتتاح شده و ۱۸ پارک دیگر نیز در دستور کار شهرداری تهران است که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار تهران درخصوص عملکرد شهرداری در دوره کرونا گفت: در دنیا پس از کادر درمان حوزه مدیریت شهری بیشترین درگیری را در بخش‌های مختلف همچون حمل‌ونقل، آرامستان‌ها و ضدعفونی فضاهای عمومی دارد. روزهای نخست شیوع کرونا یعنی دوم اسفند سال گذشته در شهرداری آماده‌باش دادیم و در این دوران تعداد زیادی از همکارانمان در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی بر اثر همین بیماری به رحمت خدا رفتند. بی‌تردید یکی از حادترین بخش‌های ما آرامستان‌ها بود که بعضا بیش از فوتی‌های عادی فوتی‌های ناشی از کرونا داشتیم لذا همکاران ما شرایط سختی داشتند. در حال حاضر نیز از ستاد ملی کرونا تقاضا شده که واکسیناسیون این پرسنل مورد توجه قرار گیرد.

وی درخصوص شرایط بخش حمل‌ونقل عمومی در دوره کرونایی گفت: قبل از کرونا نیز بحران در حوزه حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی وجود داشت. ناوگان اتوبوسرانی تهران در حال حاضر ۵۶۰۰ دستگاه که برای پوشش کامل نیازمند ۹ هزار دستگاه اتوبوس است. این در حالی است که بسیاری از اتوبوس‌های فعلی عمرشان تمام شده و آخرین باری که اتوبوس‌های نو به این ناوگان تزریق شده مربوط به سال ۱۳۹۲ است.

وی افزود: قراردادی بابت خرید ۲۵۰ اتوبوس و مینی‌بوس با ایران‌خودرو دیزل به امضا رسید که به این ترتیب خط تولید ایران‌خودرو دیزل احیاء شد. قرارداد ۲۵۰ دستگاه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. پیشتر ۸۰ درصد منابع مالی خرید اتوبوس‌ها توسط دولت پرداخت می‌شد اما این ۲۵۰ اتوبوس با منابع داخلی شهرداری تهران خریداری شده البته دولت برای نوسازی اتوبوس‌ها و همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی منابعی را پیش‌بینی کرده که پیگیر این منابع هستیم.

حناچی تاکید کرد: در ۱۰ سال گذشته حمل‌ونقل عمومی وابستگی ارزی بسیاری داشته بر همین اساس در سال ۱۳۸۹ بودجه شهرداری تهران معادل هفت و نیم میلیارد دلار بوده و امروز بودجه سال ۱۳۹۹ معادل یک و نیم میلیارد دلار است. از سوی دیگر حوزه حمل‌ونقل عمومی ارزبری بسیاری زیادی دارد و با وجود شرایط تحریم‌ها باید به این نکته تاکید کنم که حمل‌ونقل عمومی در تهران یک موضوع حاکمیتی است و بدون کمک دستگاه‌های حاکمیتی همچون مجلس و دولت، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از عهده کامل آن بربیاید.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در تهران گفت: در حال حاضر بازسازی هزار دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار گرفته اما ۶۰ درصد اتوبوسرانی تهران برعهده تعاونی‌ها و بخش خصوصی است. آخرین اتوبوسی که بخش خصوصی دریافت کرده با قیمت ۱۸ میلیون تومان بوده، امروز قیمت هر دستگاه اتوبوس سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و اگر بخش خصوصی مورد حمایت قرار نگیرد کار بسیار سختی پیش‌رو دارد لذا موضوع حمل‌ونقل عمومی در تهران قطعا موضوعی حاکمیتی است.

شهردار تهران درخصوص حضور خود در جلسات هیات دولت نیز گفت: در حال حاضر به جلسات دعوت نمی‌شوم. این در حالی است که بسیاری از گره‌ها در حاشیه دولت باز می‌شود.

وی درخصوص طلب شهرداری تهران از دولت نیز گفت: مباحث ما در حوزه‌های مختلف قابل بررسی است. مثلا در حوزه حمل‌ونقل بخشی از طلب ما در مصرف سوخت است که در سهم جابه‌جایی مسافر ۵۰ درصد افزایش یافته است. بخش دیگر سهم دولت برای خرید واگن مترو است که دچار وقفه شده. هر واگن مترو معادل یک میلیون یورو هزینه در بر دارد که معمولا دولت آن را برعهده می‌گرفت. ظرف چهار سال گذشته ۱۷۷ واگن به خطوط مترو اضافه شده و در خط ۶ و ۷ مترو برای رسیدن به سرفاصله تعیین شده به همراه سایر خطوط مجموعاً حدود ۲۰۰۰ واگن نیازمندیم.

حناچی درخصوص اورهال کردن واگن‌های مترو نیز گفت: نسل اول واگن‌های تهران هنوز اورهال نشده‌اند در حالی که بالای یک میلیون کلیومتر باید واگن‌ها اورهال شوند. در همین راستا با امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه اورهال ۴۰۰ واگن را در دستور کار قرار دادیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تجهیز دو خط ۶ و ۷ مترو برای بهره‌برداری کامل به همراه سیگنالینگ اشاره کرد و افزود: ما در این دوره خط ۱۰ مترو از منطقه ۲۲ تا قنات کوثر را کلنگ‌زنی کردیم و در حال حاضر نیز در این خط مشغول نصب دستگاه tbm هستیم.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۸۹ قیمت ساخت یک کیلومتر مترو ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که امسال این رقم به ۱۰۰۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۹ برابر رسیده است. از سوی دیگر در این دوره برای هر یک از خطوط مترو پایانه احداث شد که در اورهال قطارها بسیار تاثیرگذار است.

حناچی درخصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز گفت: بازسازی ۵ هزار دستگاه تاکسی در دستور کار قرار دارد البته برای تحقق آن باید تسهیلات پرداخت شود. امسال یک هزار و ۲۵۰ دستگاه تاکسی نو وارد ناوگان شده است.

وی با اشاره به لزوم توسعه براساس طرح جامع شهر تهران گفت: در دوره فعلی مدیریت شهری تونل آرش و اسفندیار و کمربندی جنوبی شهر تهران افتتاح شد. تئوری‌ای در دنیا وجود دارد که می‌گوید مسیر بیشتر یعنی تقاضای سفر بیشتر. ما در تهران جز توسعه حمل‌ونقل عمومی راهکار دیگری نداریم. تامین واگن‌های مترو به ویژه در شرایط کرونایی یک اصل است. این موضوع در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست اما بازسازی واگن‌ها در دستور کار قرار گرفته و از آن مهم‌تر واگن ملی است که با همکاری جهاد دانشگاهی و معاونت ریاست‌جمهوری دنبال شده است.

شهردار تهران درخصوص عملکرد شهرداری تهران درخصوص مدیریت بحران نیز گفت: تاب‌آوری یک کلانشهر در مقابل بحران‌ها موضوع پراهمیت همه کلانشهرهای دنیاست. برخی بحران‌ها قابل پیش‌بینی نیستند اما قابل تشخیص هستند. در حوزه بیمارستانی بسیاری از بیمارستان‌ها که جدیدالاحداث هستند در برابر زلزله کاملا مقاوم هستند. این بیمارستان‌ها ظرف دو دهه اخیر در برنامه مقاوم‌سازی کاملا مقاوم صاخت شده است. در حقیقت آسیب‌پذیری ما مصل دو دهه گذشته نیست.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده با همکاری جایکای ژاپن در شناسایی نقاط آسیب شهر تهران برای وقوع زلزله گفت: امروز دیگر این نقاط آسیب یا وجود ندارند یا در ستور اقدام هستند. برای مثال 40 درصد بافت فرسوده تهران نوسازی شده است. آمادگی به شکل نسبی برای حادثه‌ای همچون زلزله وجود دارد البته آسیب‌پذیر هستیم. تلاش زیادی شده همانند نصب 23 شتاب‌نگار. این شتابنگارها امکان تشخیص زلزله‌ها بسته به فاصله زلزله با کلانشهر تهران را تا یک دقیقه قبل می‌توانند به صورت آلارم اطلاع دهند.

شهردار تهران درخصوص تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی در شهر تهران گفت: تجهیزات آتش‌نشانی امروز در تهران با قبل از حادثه پلاسکو قابل مقایسه نیست.

حناچی درخصوص موضوع آلودگی هوا نیز گفت: دقیق‌ترین دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرداری تهران وجود دارد. تعداد آنها کافی نیست اما قابل قبول است. معمولا در اواخر آبان و ماه‌های آذر و دی شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم و انباشت آلایندگی تولید خطر می‌کند. اما با نگاهی به نمودار 10 سالگی آلودگی هوا مشاهده می‌کنیم آلودگی هوا کاهنده است که علت آن نیز مواردی همچون ارتقاء کیفیت سوخت، دوربین‌های معاینه فنی و کنترل محدودیت‌ها بوده است. قطعا در شرایط حاد راهی جز کنترل آلایندگی نداریم. در این شرایط باید منابع آلاینده را کاهش دهیم.

شهردار تهران درباره گودهای رها شده پرخطر نیز گفت: این گودها معمولا مربوط به ساختمان‌های بزرگی بوده که قرار بوده ساخته شوند اما به دلایل مختلفی ساخته نشده اند. تاکنون 12 گود پرخطر پر شده و به همین تعداد نیز اخطار دادیم که اگر ایمن‌سازی نشوند پُر خواهند شد. دادستانی نیز در این دوره با ما هماهنگ است. درخصوص ساختمان‌های نیمه‌کاره نیز که ایجاد خطر می‌کنند با حمایت دستگاه قضایی اخطارهای لازم داده شده است.

شهردار تهران درباره دستگیری‌های شرکت شهروند نیز گفت: شهرداری تهران در مقیاس استانی دستگاهی بسیار بزرگ است که 100 هزار نفر کارکنان درگیر با آن وجود دارد و 59 هزار نفر نیز پرسنل دارد. این مجموعه بودجه 30 هزار میلیارد تومانی دارد که پرت یک درصد آن 300 میلیون تومان می‌شود. قطعا هنگامی شرایط بد است که ما نسبت به فساد و مسائلی شبیه به آن حساسیت نداشته باشیم. همه مواردی که در مورد "شهروند" مطرح می‌شود در مرحله اتهام قرار دارد و قطعی نشده لذا ترجیح می‌دهم زمانی حرف بزنم که موضوع قطعی شده باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها