کد خبر: 612114
تاریخ انتشار :

خودرو بخریم یا نخریم؟ / پیش‌بینی قیمت‌ خودرو تا پایان ۹۹

خودرو بخریم یا نخریم؟ / پیش‌بینی قیمت‌ خودرو تا پایان ۹۹
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، تمایل مردم به داشتن خودرو برای تعطیلات ایام عید باعث شده که هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز بازار خرید و فروش خودرو رونق بیشتری پیدا کند. البته در یک ‌سال گذشته خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای نیز شده و بسیاری برای حفظ ارزش دارایی خود دست به خرید و فروش خودرو می‌زنند.

البته ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در بازار خودرو در حال حاضر با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو است. نه فقط ریسک‌های قیمتی بلکه محدودیت‌های قانونی و محدود بودن بازار خودروی ایران بر اثر تحریم‌ها و عدم ارتباط آن با بازارهای جهانی باعث شده تا روند تغییرات قیمتی مخصوصا در سال‌های اخیر به‌ صورت جهشی دنبال شود اما با توجه به اینکه خودرو در ایران با نقدشوندگی مناسبی روبه‌رو است، مردم همچنان به سرمایه‌گذاری در این بازار ترغیب می‌شوند. اما آیا وضعیت فعلی زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری و خرید خودرو محسوب می‌شود؟

افزایش قیمت خودرو

علیرضا پورحسنی، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است؛ نوسان قیمت خودرو تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی قرار دارد. هرچند نوسان قیمت خودروهای خارجی با تاثیر گرفتن از قیمت دلار داخلی ایجاد می‌شوند اما در خودروهای داخلی چندین عامل دیگر نیز روی این نوسان تاثیرگذار هستند. در کل نوسان قیمت خودرو را می‌توان تحت تاثیر نرخ دلار و تصمیمات مسوولان این حوزه دانست.

او در این خصوص توضیح داد که قیمت خودرو نسبت به ماه گذشته افزایش داشته و علت اصلی آن هم افزایش نرخ دلار بوده است.

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید خودرو محسوب می‌شود یا خرید خودرو را باید به ایام پس از عید موکول کرد؟ گفت: فعلا نمی‌توان پیش‌بینی درستی از این شرایط داشت روابط سیاسی کشور ما با سایر کشورها یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت خودروهاست و با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به نظر نمی‌رسد وضعیت بازار خودرو چندان تغییری کند؛ اما معمولا شب عید یا ایام تابستان تقاضا برای خرید خودرو اوج می‌گیرد، بنابراین بهترین زمان این است که مردم قبل از افزایش میزان تقاضا کالای مورد نظر خود را خریداری کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در صورتی که توافقات برجامی صورت گیرد ممکن است قیمت ارز افت کند و اوضاع خودرو هم از نظر واردات قطعه و برندهای جدیدی که وارد بازار ایران می‌شود بهتر از امروز شود و این موضوع برای بازار خودرو بسیار موثر خواهد بود.

این فعال حوزه خودرو با اشاره به وضعیت تقاضا در سال‌های گذشته تصریح کرد: چند سال قبل بسیاری از مردم برای حفظ سرمایه و دارایی‌شان به بازار هجوم آورده بودند و خرید می‌کردند و با توجه به وسعی که داشتند خودرو می‌خریدند و نگه می‌داشتند الان شرایط مانند گذشته نیست مگر اینکه اتفاق دیگری رخ دهد.

شرایط موجود قابل پیش‌بینی نیست

پورحسنی خاطرنشان کرد: در صورتی هم که توافقی صورت نگیرد افزایش نرخ ارز را پیش‌رو خواهیم داشت و تحریم‌ها بازار خودرو را با نوسان بیشتری روبه‌رو خواهد کرد. آنچه از وضعیت فعلی اقتصاد مشخص است، نوسان و تغییر قیمت خودرو در آینده کماکان وجود خواهد داشت؛ چراکه فعالان بازار با دقت وضعیت بازار و روند افزایشی قیمت خودرو را دنبال می‌کنند.

این فعال حوزه خودرو گفت: در صورتی که شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود بگذارد و تحریم‌ها برداشته شود و شرکای خارجی به کشور بازگردند نه تنها فقط خودرو بلکه در صنایع دیگر نیز اوضاع اقتصادی رو به بهبود خواهد گذاشت. ولی اگر پس از مدتی این شائبه ایجاد شود که قرار نیست تغییری صورت گیرد و شرایط عادی شود دوباره اوضاع مانند قبل خواهد شد و نرخ تورم و افزایش نرخ شکل خواهد گرفت. به اعتقاد بنده تا پایان سال این نوسان در نرخ خودرو ادامه خواهد داشت.

او در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت قطعات و خودروهای داخلی با تغییر نرخ ارز رشد می‌کنند، افزود: هرچند بازار خودروی ایران ارتباط مستقیمی با بازارهای خارجی ندارد با این‌ وجود مواد اولیه برای تولید خودروهای داخلی اکثرا از خارج وارد می‌شود. از این‌رو به دلیل نوسان قیمتی در مواد اولیه نرخ نهایی خودرو نیز رشد می‌کند.

او در خصوص کاهش قیمت‌ها گفت: دو ماه گذشته کمی قیمت‌ها در بازار خودرو افت کرد، اما پس از آن مجدد قیمت ارز بین دو تا سه هزار تومان رشد کرد و بهای دلار از کانال ۲۴ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسید و با وجود رکود در بازار باز هم فروشنده‌ها نرخ‌ها را بالا بردند و توقع افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار را نیز داشتند و از سوی دیگر خریدارانی هم که وارد بازار شدند توقع خرید خودرو با قیمت‌های قبل را داشتند و این موضوع باعث رکود بیشتر این روزها شد.

حضور مصرف‌کننده واقعی در بازار

این عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پاسخ به این پرسش که خریداران خودرو در حال حاضر مصرف‌کنندگان واقعی هستند یا واسطه‌ها، گفت: در حال حاضر با توجه به نرخ ارز مصرف‌کنندگان واقعی بیشتر از واسطه برای خرید اقدام می‌کنند.

پورحسنی تصریح کرد: همه خودروها رشد قیمت داشتند؛ پراید ۲ تا ۳ میلیون تومان گران شد و خودرویی هم که ۸۰۰ میلیون تومان بود ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است. بر اساس این گزارش؛ علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت اخیرا اعلام کرده سیاست وزارت صمت افزایش تولید خودروهای داخلی همزمان با ارتقای کیفیت آنهاست و تولید خودرو در کشور نیز افزایش داشته و شورای رقابت قرار است بر اساس قانون، هر سه ماه یک‌بار قیمت‌ها را بر اساس تورم کشوری اعلام کند و وزارت صمت به دنبال مجموعه‌سازی قطعات بوده و بر این اعتقاد است که انحصار به خریدار و فروشنده لطمه می‌زند بنابراین اگر موفق به تولید قطعات مشترک شویم شاهد کاهش قیمت تمام شده خواهیم بود.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها