کد خبر: 612574
تاریخ انتشار :

نحوه‌ی استعلام برند چگونه است؟

نحوه‌ی استعلام برند چگونه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نحوه‌ی استعلام برند چگونه است؟

استعلام برند یکی از موضوعاتی است که، علائم تجاری قبل از ثبت برند تجاری خود باید با نحوه‌ی این استعلام گیری آشنایی پیدا کنند و با استعلام برند تجاری خود از برند‌هایی با نام و کالای مشابه خود آگاهی پیدا کنند و از این تشابه اسمی جلوگیری کنند. دراین مقاله پیش رو سعی شده است تا با نحوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی این استعلام گیری آشنایی پیدا کنید و با نحوه و ثبت آن آشنا شوید.

نحوه‌ی استعلام برند به این صورت است که برای این استعلام نام و علائم تجاری ضروری است. در این استعلام برند تجاری قبل از این‌که اقدام به ثبت در مراجع ذی‌الصلاح کنیم تا حدودی در مورد این‌که برند ما از سوی مراجع تایید شود اطمینان پیدا کنیم. زمانی که ما استعلام برند را انجام می‌دهیم می‌توانیم تا حدودی از برندهایی که تشابه اسمی با ما دارد و به ثبت رسیده‌اند اطمینان حاصل کنیم. با استعلام برند تجاری می‌توانیم به جزئیات محصولات ثبت شده از طرف هر برند پی ببریم.

علاوه بر این این، استعلام این امکان را به وجود می‌آورد که از برندی که در چند طبقه یا کالاها و خدمات به ثبت رسیده‌اند اطمینان پیدا کنیم. مثلا یک برند در یک محصول به ثبت رسیده ولی وقتی استعلام می‌‌‌گیریم متوجه میشویم که در طبقات دیگر هم ثبت شده است هرچند شاید تاکنون تولیدی هم نداشته باشد. در این زمینه ما پی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بریم که گرفتن استعلام تجاری یکی از مواردی است که باید قبل از ثبت علامت انجام شود. از فواید دیگر این استعلام این است که باعث صرفه‌جویی کردن در هزینه‌ها می‌شود. در بحث صرفه‌جویی در هزینه به این صورت است که ما درمی یابیم چه اسامی را اظهارنامه نکنیم و از اظهارنامه‌هایی که ممکن است رد کنیم جلوگیری کنیم. در استعلام سطح تجاری حتی می‌توان تصاویر را نیز استعلام کرد.

در بحث استعلام برند حتی می‌توان با استعلام تجاری از ثبت علامت‌ها در بین‌الملی هم مطلع گردید.

یعنی نه تنها در داخل ایران بلکه در خارج نیز از درصد ثبت علامت تجاری خود اطمینان پیدا کنیم زیرا خیلی از علامت‌ها در ایران به طور مستقیم به ثبت نمی‌رسد. پیگیری این به ثبت رسیدن از طریق استعلام مادرید است.

خیلی از افراد شاید ندانند که استعلام علامت تجاری علاوه بر این که برای کلمات به کار می‌رود می‌توان لوگو تجاری را نیز استعلام کرد. تا از تشابه لوگو با تصاویر علامت جلوگیری کرد و برای ثبت لوگو اقدام شود. پس به این ترتیب استعلام علامت، کاربردی ترین ثبت علامت است که نیاز به کارشناسان زبده دارد. تا با تخصص و تجربه خود از ثبت علامت شما مطلع گردند و مفید ترین استعلام را برای مشتریان انجام دهند.

نحوه‌ی استعلام برند چگونه است؟

استعلام طرح صنعتی به چه صورت است؟

برای ثبت طرح صنعتی باید قبل از آن حتما استعلام طرح صنعتی انجام شود.

استعلام طرح صنعتی باعث می‌شود تا از موارد طرح صنعتی ثبت شده‌ی قبلی خود مطلع شوید و اظهارنامه‌ی بی‌مورد و نا‌به‌‌جا به وجود نیاورید. با این استعلام طرح صنعتی می‌توانید از تاریخچه‌ی طرح‌های صنعتی که قبلا به ثبت رسیده است آگاه شود و همچنین می‌توانید مواردی که مشابه طرح شما به ثبت رسیده است را بشناسید و با مقایسه دو طرح می‌توانید موارد ثبت شده قبلی را ببینید و طرح خود را به نحو احسنت طراحی کنید.

گاهی اوقات حین استعلام طرح صنعتی متوجه می‌شوید قبل از این که طرح خود را ثبت کنید شخص دیگری طرح شما را ثبت کرده است. با این کار می‌توانید اقدامات لازم را در خصوص آن اشخاص انجام دهید. این استعلام حتی زمان ثبت طرح را به شما نشان می‌دهد و می‌‌‌توانید ببینید که در چه تاریخی به ثبت رسیده است و همچنین می‌توانید به طرح‌های قبلی دسترسی داشته باشید و توصیف و شرح ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آن‌ها را ببینید و به بهبود طرح خود کمک کنید.

بیشتر بدانیم: انحلال شرکت به چه صورت انجام می شود؟

استعلام برند قبل از ثبت چگونه است؟

استعلام برند قبل از ثبت و پیدا کردن برندهای ثبت شده از مهم‌ترین اقدامات و گام نخست ثبت برند است. وقتی شما استعلام برند را انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند که درصد موفقیت ثبت شدن برند خود را و علامت تجاری مورد نظرتان را تخمین بزنید.

نحوه‌ی استعلام برند چگونه است؟

آموزش گام به گام ثبت برند :

قبل از آموزش ثبت برند باید دانست که علامت یا برند وسیله‌ای است که بین کالا و مشتریان یک رابطه معنوی و مادی برقرار کند.

علامت تجاری، مانند سایر حقوق مالکیت صنعتی، در زندگی اقتصادی نقش بسیاری دارد.

در نظام حقوقی در ایران مثل بسیاری از کشورهای دیگر ثبت برندهای تجاری و خدماتی، باعث حق مالکیت شده است.

انتخاب نام برند :

نام برند باید به نحوی باشد که جدید و خلاقانه باشد. بنابراین برند باید به نحوی ترسیم شود که در میان شرکت‌های مشابه، مشخص باشد و توسط افراد معمولی به خوبی شناخته شود. مارک‌ها و علائم وقتی به مرحله‌ی ثبت می‌رسند باید دارای شرایط معینی باشند. از جمله:

1) علائم یا مارک، توانایی تمایز بخشی، موضوعات مشابه را داشته باشد.

2) معرفی برند و توصیف‌کننده‌ی کالا یا خدمات باشد و باعث هدایت درست مصرف کننده شود. بنابراین نام برند نباید گمراه‌کننده باشد و مشتری را به اشتباه بیندازد.

3) از لحاظ قانونی بتوان آن را ثبت کرد و ثبت آن باعث بی‌نظمی عمومی و بی‌اخلاقی و بی‌قانونی نشود.

4) از نظر شکل و محتوا ثبت آن امکان‌پذیر باشد.

استعلام برند :

قبل از آن باید مطمئن شوید قبلا این برند ثبت نشده باشد. هرگاه برای کالایی علامتی از طبقه‌ای خاص در نظر گرفته باشد فرد دیگری اگر بخواهد کالای خود را با آن نام و از همان طبقه ثبت کند با ممنوعیت مواجه می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت و استعلام برند تجاری :

1) اظهارنامه‌ای مبنی بر ثبت علامت تجاری

2) رونوشت اصلی وکالتنامه قانونی

3) ارائه دادن ده نمونه از علامت روی اظهارنامه مشابه بوده

4) در صورتی که علامت سه بعدی باشد. ارائه علامت به صورت‌های گرافیکی یا تصویر دو بعدی الزامی است.

5) مدارکی مربوط به حق تقدم که باید همزمان با اظهارنامه ظرف مدت 15 روز

6) ارائه دادن مدارکی که نشان‌دهنده‌ی فعالیت در حوزه ذی‌ربط است بنابر مرجع ثبت

7) نسخه‌ای از شرایط،استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار، دستگاه مرتبط، در صورتی که ثبت علامت مورد درخواست باشد.

8) مدارک هویت متقاضی

9) رسید مربوط به پرداخت هزینه‌ها

10) مدارک نمایندگی قانونی

انتشار آگهی ثبت برند :

با دادن ارائه مدارک، چنان‌چه در اداره‌ی ثبت علامت را قابل ثبت بداند. آگهی را منتشر می‌نماید. پس از انتشار آگهی، به مدت 30 روز از تاریخ انتشار، در صورتی که ثبت شکایتی صورت نگرفته باشد می‌توان آگهی نوبت دوم را منتشر کرد.

اداره‌ی مالکیت صنعتی علامت با قید شروط زیر ثبت علائم را انجام می‌دهد :

1) نام و نشانی و تابعیت مالک

2) نام و نشانی نماینده‌ی قانونی شخص مالک

3) الصاق یک مورد از علامت

4) تعیین اجزاء با ذکر رنگ علامت،در مواردی که رنگ ویژگی باشد.

5) تاریخ کامل و شماره ثبت اظهارنامه شماره و تاریخ ثبت علامت ذکر شود.

6) فهرست کالا و خدماتی که علامت برای تشخیص آن‌ها استفاده می‌شود.

7) تاریخ، شماره و محل تسلیم اظهارنامه در صورتی که مدعی حق تقدم شوند.

8) مدت اعتبارنامه ثبت علامت

9)ا نتشار آگهی که مربوط به ثبت علامت است.

10) صدور گواهی ثبت علامت که دارای امضای رئیس اداره ثبت علائم تجاری باشد و تحویل آن به نماینده‌ی قانونی

11) مدت اعتبار و تمدید آن

در پایان هم باید بدانید ثبت برند برای بهتر انجام دادن خدمات تجاری و موفقیت روز افزون در تجارت کاربرد زیادی دارد و همه‌ی برند‌های تجاری باید با نحوه‌ی استعلام گیری آن آشنایی پیدا کنند حتما از بهترین ثبت شرکت و ثبت برند که تخصصی در این حوزه فعالیت میکنند مشورت بگیرید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها