کد خبر: 612951
تاریخ انتشار :

تاثیر آب و هوا بر قفل های دیجیتال

تاثیر آب و هوا بر قفل های دیجیتال
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروزه دو نوع قفل مکانیکی و دیجیتال در بازار وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. معمولا قفل‌های مکانیکی نسبت به سرد یا گرم شدن هوا بسیار حساس هستند. در مناطق بسیار سرد یا بسیار گرم، استفاده از قفل‌های مکانیکی توصیه نمی‌شود. چون فقط یک روش برای باز کردن درب وجود دارد. بنابراین، زمانی که این محصولات تحت تاثیر تغییرات جوی قرار می‌گیرند عملکرد آن‌ها مختل می‌شود.

تغییرات آب و هوا تاثیر کمی روی قفل‌های غیرمکانیکی یا دیجیتال دارد. با این حال، این نوع قفل‌ها کاملا در برابر شرایط جوی مقاوم نیستند. با ما همراه باشید تا با تاثیر آب و هوا بر قفل های دیجیتال آشنا شوید.

تعریف قفل غیرمکانیکی (دیجیتال)

به قفل‌هایی که علاوه بر کلید، با استفاده از کامپیوتر داخلی و منبع تغذیه باز می‌شوند، قفل الکترونیکی، هوشمند یا دیجیتال گفته می‌شود. این محصولات به کمک فناوری‌های نوین تولید می‌شوند و منبع تغذیه آن‌ها باتری یا برق است.

در حال حاضر، انواع قفل غیرمکانیکی تولید و عرضه می‌شود که به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات با استفاده از کارت هوشمند، رمز عبور، تشخیص چهره یا اثر انگشت باز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دستگیره درب چوبی مناسب را از کجا باید خریداری کنیم؟

مزایای استفاده از قفل غیرمکانیکی

  • از ضریب امنیت بالایی برخودار هستند. چون برای باز کردن آن‌ها از روش‌های منحصر به فردی مثل ورود رمز یا تشخیص چهره استفاده می‌شود. در نتیجه فقط خود شما و افرادی که مشخص کرده‌اید می‌توانند درب را باز کرده و وارد ساختمان شوند.
  • ضد سرقت است. با وارد کردن رمز اشتباه یا ضربه زدن به قفل، بلافاصله زنگ هشدار به صدا در می‌‌آید.
  • به سیستم ضد شوک مجهز است. اگر قفل در معرض ولتاژ غیرمجاز قرار گیرد، سیستم آن را خاموش می‌کند. این موضوع از بروز سرقت جلوگیری می‌کند.
  • دارای سیستم اعلام حریق است. فناوری‌های بکار رفته در این نوع قفل‌ها در هنگام آتش‌سوزی سیستم هشدار را فعال می‌کند.

معایب استفاده از قفل‌ غیرمکانیکی

  • قیمت آن در مقایسه با قفل‌های مکانیکی بیشتر است. همچنین برای تعمیر آن باید هزینه بیشتری پرداخت شود.
  • بسیاری از این محصولات با باتری کار می‌کنند. اگر باتری تمام شود، امکان باز کردن درب وجود ندارد. به همین دلیل، در زمان مناسب باید نسبت به تعویض باتری اقدام کنید.

تاثیر آب و هوا بر قفل های دیجیتال

تاثیر وضعیت آب و هوایی بر قفل های دیجیتال

قفل‌های الکترونیکی به طور کامل از تاثیرات آب و هوایی در امان نیستند. با این حال، در مقایسه با قفل‌های مکانیکی در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد بهتر عمل می‌کنند.

مهم‌ترین تاثیرات آب و هوا بر این نوع قفل‌ها عبارتند از:

تاثیر آب و هوای سرد بر باتری قفل

احتمالا می‌دانید که باتری تلفن همراه در هوای سرد به سرعت تمام می‌شود. قفل‌های غیرمکانیکی هم که به کمک باتری کار می‌کنند از این قاعده مستثنی نیستند.

یکی از ویژگی‌های مهم قفل‌های غیرمکانیکی این است که مشکلات مربوط به جا گذاشتن کلید یا شکستن کلید در قفل را حل می‌کنند. اما در آب و هوای سرد که باتری قفل خالی شده، نمی‌توانید درب را باز کنید. به عبارت دیگر، در هوای سرد درست مثل زمانی که کلید را جا گذاشته‌اید، پشت درب می‌مانید. برای حل این مشکل توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

  • با توجه ویژگی ‌های قفل دیجیتال در آب و هوای سرد، توصیه می‌شود هر سال باتری را عوض کنید. البته با توجه به نوع قفل و عملکرد آن ممکن است این مدت زمان کوتاه‌تر باشد.
  • به جای قفل‌های دارای باتری قلیایی از قفل‌های مجهز به باتری‌های لیتیوم یونی استفاده کنید. این محصولات از طول عمر و دوام بیشتری برخودار بوده و مقرون به صرفه هستند.
  • به جای قفل‌های دارای مغزی چند زبانه از قفل‌هایی که مغزی تک زبانه دارند، استفاده کنید. چون مغزی‌های چند زبانه به انرژی بیشتری نیاز داشته و موجب کاهش طول عمر باتری می‌شوند.
  • عملکردهای غیرضروری قفل را غیرفعال کنید. به عنوان مثال، غیرفعال کردن قفل اتوماتیک میزان مصرف انرژی باتری را کاهش می‌دهد.
  • با توجه به اینکه سرمای شدید هوا کارکرد قفل هوشمند را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده از قفل‌های دارای کلید اضطراری توصیه می‌شود. کلیدهای اضطراری را بیرون منزل و در یک مکان امن مثل صندوق امانات قرار دهید تا در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده کنید.

تاثیر هوای سرد روی بخش‌های مکانیکی قفل

اغلب قفل‌های غیرمکانیکی دارای قابلیت دوگانه هستند. به عبارت دیگر، هم با کلید و هم با روش‌ دیجیتال باز و بسته می‌شوند. هنگامی که هوا به شدت سرد است، احتمال دارد بخش‌های مکانیکی قفل از جمله سیلندر یا مغزی دچار یخ‌زدگی شوند. یخ زدن چرخ دنده‌های مغزی مانع باز کردن درب می‌شود. در این شرایط با استفاده از کلیدهای اضطراری هم نمی‌توان درب را باز کرد.

تاثیر آب و هوا بر قفل های دیجیتال

توصیه‌های زیر از بروز مشکلات فوق جلوگیری می‌کنند:

  • از قفل‌های غیرمکانیکی با کیفیت استفاده کنید. تاثیر آب و هوا بر قفل هایی که در ساخت آن‌ها از آلیاژهای مقاوم استفاده شده، بسیار کم است.
  • به طور منظم قفل درب را چک و روغن‌کاری کنید. با این کار، در زمان‌هایی که می‌خواهید از کلید استفاده کنید به راحتی می‌توانید درب را باز و بسته کنید. روغن‌کاری از فرسودگی قفل جلوگیری کرده و مانع گیر کردن کلید در داخل آن می‌شود. در نتیجه، عملکرد قفل بهبود پیدا می‌کند.

تاثیرات آب و هوایی روی قفل‌های نوع رمزی

قفل‌هایی که در مناطق سردسیر نصب می‌شوند باید از کیفیت بالایی برخودار باشند. چون سرما و رطوبت به قفل آسیب زده و عملکرد آن را مختل می‌کند.

بعضی از قفل‌ها با رمز عبور باز می‌شوند. در این نوع محصولات، رمز عبور از طریق صفحه لمسی یا صفحه دکمه‌دار وارد می‌شود. قفل‌های مجهز به صفحه دکمه‌دار برای افرادی که در هوای سرد دستکش می‌پوشند، مناسب‌تر است.

در قفل‌های لمسی باید رمز عبور با استفاده از انگشتان دست در صفحه کلید وارد شود. در آب و هوای سرد احتمال دارد رطوبت به داخل صفحه لمسی قفل نفوذ کند. در نتیجه، دکمه‌ها از کار می‌افتند؛ حتی ممکن است صفحه کلید فرمان نادرستی را صادر کند. این مشکل بیشتر در محصولاتی دیده می‌شود که دکمه‌های آن‌ها برجسته نیستند.

توصیه‌های زیر به حل مشکل تاثیر آب و هوا بر قفل های دیجیتال کمک می‌کنند:

  • از قفل‌های ضد آب استفاده کنید.
  • روی درب قفل‌های ترکیبی نصب کنید. در قفل‌های ترکیبی از چند روش برای باز کردن درب استفاده می‌شود. بنابراین، می‌توانید به جای رمز عبور با استفاده از ابزارهای دیگری مثل کلید اضطراری، کارت و ... درب را باز کنید.

برای مشاهده تمامی محصولات htn prime می‌توانید وارد سایت شوید و با خواندن ویژگی هر یک، سفارش مد نظر خود را به ثبت برسانید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها