کد خبر: 614651
تاریخ انتشار :

دیوار برلنی یا دیوار سولجر پایل چیست؟

دیوار برلنی یا دیوار سولجر پایل چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

) Berlin wall - Soldier Pile and Lagging System (

یکی از روش های پایدارسازی گود روش دیوار برلنی می باشد. این روش در واقع ترکیبی از:

  • سولجر پایل (شمع های بتنی یا فولادی): نیم رخ زوج فولادی بال پهن یا IPE ، لوله، شمع بتنی درجا یا ...

و

  • پر کننده بین شمع ها ( Lag ) مانند: رویه بتنی (شاتکریت) یا بتن پیش ساخته، الوار چوبی و یا ورق فولادی

می باشد.

جهت گیرداری شمع های فولادی و بتنی حدود 25 درصد از طول آنها به عنوان ریشه شمع در نظر گرفته می شود. جهت جلوگیری از ریزش های موضعی بین شمع ها از رویه های بتنی درجا یا پیش ساخته، الوارهای چوبی و ... استفاده می گردد.

یکی از رویه های بتنی درجای متداول در پروژه های شهری، رویه بتنی بتن پاشی (شاتکریت) می باشد که پس از خاکبرداری، شبکه میلگرد فولادی (مش) بین شمع ها قرار داده شده و سپس به وسیله بتن پاشی (شاتکریت) یک رویه بتنی بین شمع ها ایجاد می گردد.

جهت پایدارسازی دائم از بتن پیش ساخته و جهت پایدارسازی موقت از الوارهای چوبی می توان استفاده کرد.

جهت پایدارسازی گودهای عمیق و یا جلوگیری از نشست در مجاورت سازه های حساس به نشست از ترکیب دیوار برلنی با میخ کوبی (نیلینگ)، مهارگذاری (انکراژ) و یا مهار متقابل نیز استفاده می گردد.

دیوار برلنی یا دیوار سولجر پایل چیست؟

استفاده از الوارهای چوبی در روش دیوار برلنی جهت جلوگیری از ریزش های موضعی

تاریخچه روش دیوار برلنی (دیوار سولجر پایل)

روش دیوار برلنی یا سولجر پایل یکی از قدیمی ترین روش های پایدارسازی گود است. از قرن 18 در شهرهای بزرگی مثل نیویورک، برلین و لندن به طور موفق اجرا گردیده است. علت نام گذاری این روش به دیوار برلنی به استفاده آن در دهه 1930 در قطار زیرزمینی شهر برلین بر می گردد. غالبا دیواره سولجر پایل ( Soldier Pile Wall ) با دیوار برلنی ( Berlin wall ) به یک معنا به کار می رود.

دیوار برلنی یا دیوار سولجر پایل چیست؟

اجرای دیوار برلنی در ترانشه کنار بزرگراه ها و جاده ها

مبانی طراحی روش دیوار برلنی (دیوار سولجر پایل)

مشخصات ۱ متر از مقطع رویه بتنی به اضافه مشخصات مصالح شمع تقسیم بر فاصله آنها به نرم افزار ۲ بعدی تعادل حدی Geo-Slope و اجزای محدود Plaxis 2D داده می شود و سپس ضریب اطمینان و تغییر مکان های دیواره بر این اساس به دست می آید. در نرم افزار ۳ بعدی مانند Plaxis 3D هم کل دیوار شبیه سازی می گردد و فقط مشخصات مصالح داده می شود.

روش اجرای دیوار برلنی (دیوار سولجر پایل)

1) اجرای شمع ها:

در صورت استفاده از شمع های بتنی می بایست طبق نقشه های اجرایی شمع های بتنی درجا اجرا گردد. در صورت استفاده از شمع های فلزی که غالبا زوج نیمرخ هستند، ابتدا محل شمع ها حفاری شده و سپس ریشه شمع ها بتن ریزی می گردد. سپس شمع های فولادی در محل های حفاری شده قرار داده می شوند.

2) تکمیل دیواره بین شمع ها:

پس از اجرای شمع ها، خاکبرداری آغاز می گردد و تا تراز مناسب جهت اجرای شبکه فولادی (مش) و یا الوار چوبی خاکبرداری می گردد و سپس شبکه فولادی (مش) اجرا شده و سپس بتن پاشی (شاتکریت) می گردد و یا الوارهای چوبی قرار داده می شود. این روند تا انتهای گود ادامه می یابد. پشت الوارهای چوبی می بایست با مصالح متراکم پر گردد.

نیروها توسط رویه بتنی یا الوارهای چوبی به شمع های بتنی یا فولادی (سولجر پایل ها) منتقل می گردد و سپس توسط شمع های بتنی یا فولادی به صورت طره تحمل می گردد و باعث ایستایی گود می شود. در صورتی که شمع های بتنی یا فولادی به تنهایی قادر به تحمل این نیروها نباشند، با استفاده از ترکیب این روش با روش های دیگر پایدارسازی مانند میخ کوبی دیواره ها (نیلینگ)، مهارگذاری (انکراژ) و یا مهار متقابل (استرات)، فشار خاک وارده به شمع ها تحمل می گردد.

دیوار برلنی یا دیوار سولجر پایل چیست؟

دیواره گود پایدار شده با استفاده از روش دیوار برلنی شامل شمع (سولجر پایل) و الوارهای چوبی

کاربردهای روش دیوار برلنی (دیوار سولجر پایل)

  • مناسب جهت گودهایی که تراز آب، زیر تراز کف گود قرار دارد
  • مناسب جهت گودهایی که سازه های حساس به نشست در اطراف آنها وجود ندارد

مزایای روش دیوار برلنی (دیوار سولجر پایل)

  • قیمت مناسب نسبت به روش های دیگر پایدارسازی گود
  • اجرای آسان و با سرعت اجرای بالا
  • عدم نیاز به تجهیزات ویژه و خاص

معایب روش دیوار برلنی (دیوار سولجر پایل)

  • عدم توصیه جهت پایدارسازی دائم
  • عدم توصیه جهت تراز بالای آب
  • سختی کم نسبت به دیواره های پایدارسازی شده به روش های دیگر

شرکت ايستا سازه با تکيه بر دانش فني و سوابق مديران خود در مهندسي و ساخت پروژه هاي عمراني و با هدف توسعه و گسترش فناوري نوين و تکنيکهاي روز دنيا در زمينه مديريت، طراحي، ساخت و اجراي پروژه هاي عمراني شکل گرفته است.

اين شرکت با برخورداري از نيروهاي جوان ، مجرب، خلاق و نوآور، با تکيه بر تخصص و صداقت در کار و بهره گيري از آخرين دستاوردهاي علمي و تکنولوژيکي درصدد ارائه خدمات مهندسي در گستره وسيعي از زمينه هاي مهندسي عمران مي باشد.

دانش علمی و فنی در کنار تجربه ی اجرایی، مدیریتی و قراردادی، تیم فنی مهندسی "ایستاسازه" را به گروهی قابل اعتماد، جهت واگذاری کلیه مراحل برنامه ریزی، طراحی، اجرا و نیز مدیریت و نظارت راهبردی پروژه های عمرانی - ژئوتکنیکی تبدیل و انجام موفقیت‌آمیز بسیاری از پروژه‌های متنوع طرح و اجرای پایدارسازی و بهسازی خاک را تضمین نموده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها